Ondskap kan drepe et menneske, men aldri beseire et helt folk

Det sa Jens Stoltenberg i sin tale under minnemarkeringen på Rådhusplassen i Oslo, 25.7.2011. Og det har han sannelig helt rett i. Norge sørger, men klarer likevel å holde motet oppe.

De siste dagene har vært vonde, uvirkelige og vanskelige. Jeg har slitt med å formulere meg og tenke klart, og derfor har jeg stort sett holdt meg unna blogger og andre sosiale medier. I stedet har jeg brukt tiden på å lese nettaviser og prøve å forstå det som har skjedd. Åtte uvitende mennesker på jobb i et regjeringsbygg er borte. 68 uskyldige ungdommer og frivillige på sommerleir er brutalt drept. Alt på grunn av én ondskapsfull manns forferdelige ideologi og forestilling. Norge vil aldri glemme 22.7.2011. 

Minnemarkering i Oslo 25.7.2011. Foto: Håkon Jacobsen/Adressa.

Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt det må være å miste sine aller nærmeste på denne måten. Ingen jeg kjenner ble alvorlig skadet, men jeg vet om flere som aldri fikk sine kjære tilbake… Jeg kondolerer og sender de pårørende min dypeste medfølelse. Dere skal vite at jeg gråter med dere.

Midt oppi alt det vonde ser jeg likevel noe som rører meg dypt inn i hjerterota: Vi står sammen. På tvers av politisk ståsted, tro og etnisitet. Akkurat nå er vi, som Siv Jensen så fint sa det, alle AUFere. Jeg er stolt av å være norsk når jeg ser det engasjementet som har oppstått i kjølvannet av tragedien. Hjelpearbeidere, politi og helsepersonell har nedlagt – og nedlegger – en enorm innsats. Statsminister Jens Stoltenberg har holdt rørende taler og vist en enestående styrke. Toppolitikerne og kongefamilien har vært synlige og sterke medmennesker. Mannen i gata har delt ut klemmer og arrangert minnemarkeringer. Landet er dekket av blomster og norske flagg. Dette er ekte samhold.

Fra gårsdagens roseopptog i Oslo. Bilde lånt fra Daily Mail (dailymail.co.uk). Foto: EPA.

Jeg er glad vi tør å være stolte av landet og folket vårt, selv om vi ble forrådt av en av våre egne. Mange land ville kanskje reagert med å innføre strengere straffer, sikkerhetstiltak og mer sensur etter et slikt angrep, mens Norge møter terroren med åpenhet og demokrati. Den norske diplomaten Eirik Bergesen skrev et meget godt innlegg om dette i Huffington Post: «Norway is passing the test of terror«. Selv om vi er sønderknuste av sorg, lar vi oss ikke knekke av frykt og hat.

Det er selvfølgelig vanskelig å si hvordan vi hadde reagert dersom udåden ble utført av muslimske terrorister, men jeg håper og tror at vi klarer å fortsette som nå nesten uansett hva som skjer. Sitatet under sirkulerer overalt på nettet akkurat nå. Det er visstnok hentet fra en tysk avis, men jeg har ikke klart å finne originalkilden. Jeg synes likevel det er flott sagt:

Even in their deepest sorrow the Norwegians don’t get hysterical. They resist the hate. It is amazing to see how politicians and the whole country reacts. They are sad to the deepest thread of their souls. They cry in dignity. But nobody swears to take revenge. Instead they want even more humanity and democracy. That is one of the most remarkable strengths of that little country.

Støtten vi får fra andre land er overveldende. Slikt engasjement viser at det er håp for menneskeheten. En dag skal vi vinne kampen mot terror, enten det er høyre- eller venstreradikale, kristenfundamentalister, islamistiske aktivister eller andre grupper og enkeltmennesker som står bak. Det er i hvert fall en fin tanke.

Opprinnelig hadde jeg tenkt å skrive mer om selve terrorhandlingen, men det står mer enn nok om det i avisene allerede. Massemorderen fortjener ikke mer oppmerksomhet omkring navnet sitt. De som trenger støtte og gode ord er de etterlatte. Det er lov til å være trist, sjokkert og sint. Men det er også viktig å se fremover og tenke positivt. Vi er sterke, vi skal overleve og vi skal vise at livet går videre selv om noen forsøker å stikke kjepper i hjulene for oss.

Kjære landsmenn, jeg er stolt av dere og glad i dere. 

Dette innlegget ble publisert i Nyhetsbildet og merket med , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

10 svar til Ondskap kan drepe et menneske, men aldri beseire et helt folk

  1. Sol sier:

    Det var en veldig fin post! Jeg er så enig *klem*

  2. Siv sier:

    Finfint innlegg! OG det er så sant, så sant! Norge gjør meg stolt i dager som de vi har opplevd nå. <3

  3. norskgoy sier:

    Spørsmålet en kan stille seg selv, retorisk; hva hvis ABB var statsminister?

    • Radiojente sier:

      For et spørsmål. Men i følge denne sangen kan alle bli statsminister i Norge: http://www.youtube.com/watch?v=KoUXUDdRQ34 Se fra 2.44. (Sikkert forutsatt at man ikke har en kriminell fortid, så det spørs hvordan ABB hadde gjort det da…)

      • norskgoy sier:

        Hva er det for et svar? Med tanke på din påstand som tittel. Så er det vel flust av eksempler i historien at slike folk også er å finne på toppen av samfunnslivet. Det bør lønne seg å tenke litt før en utbasunerer sin dumskap.

        • Radiojente sier:

          Jeg skjønner ikke helt hva du mener, så jeg vet ikke hva annet jeg kan svare. Når en blir usikker er ironi og humor det beste middel i bloggverdenen.

          Selvfølgelig kan slike folk finnes overalt. Men hvis han HADDE vært statsminister er det ikke sikkert massakren hadde blitt gjennomført. Da hadde samfunnet sannsynligvis fått kjenne det på andre måter.

          Jeg har forresten ikke utbasunert noen dumskap. Tittelen på dette blogginnlegget er fra talen til Jens Stoltenberg, og innlegget ble skrevet for å vise medfølelse, trøste og kvikke opp leserne. Det er ikke et politisk standpunkt, ei heller et innlegg som oppfordrer til diskusjon. Men du får selvsagt lov til å diskutere hvis du ønsker det. Jeg skjønner bare ikke hva du er ute etter.

        • Radiojente sier:

          Åja, nå tror jeg jeg skjønner hva du sikter til: «Ondskap kan aldri beseire et helt folk». Tja, selv om ondskap i perioder kan sitte ved makten, så betyr det ikke at folket er beseiret for det. Det kan være kuet, undertrykket og mishandlet, men det trenger ikke å være beseiret. Men i denne sammenhengen var tittelen mer ment som positiv retorikk, ikke som en absolutt sannhet. Jeg antar at Stoltenberg tenkte det samme.

  4. Per Mutasjonen sier:

    Det går muligens an å stille spørsmålstegn ved om Stoltenberg(s taleskriver) har hørt om tasmanerne. Av dem er forlengst kun noen utvannede dråper tilbake. Jamfør Sven Lindquist: «Utrydd hver eneste jævel».

    Men; selvsagt: Et folk har ingenting med genetikk å gjøre. For sosialister. I Europa. Etter 1945.

    • Radiojente sier:

      Det er sant, ja. Men jeg tror ikke så mange hadde andre enn seg selv og Norge i tankene da talen ble skrevet. Det samme gjelder for dette innlegget.

  5. Per Mutasjonen sier:

    Mer presist: Nordvest – Europa.

Legg igjen en kommentar

