Google+ kommer og tar deg!

Google danket ut Hotmail da de lanserte Gmail, og Google Chrome fikk Firefox og Opera til å ligne Internet Explorers forkomne småsøsken. Kommer Google+ til å erstatte Facebook, Twitter og LinkedIn? Hvordan skal man orientere seg i jungelen av sosiale og profesjonelle nettverk? Hva kan de brukes til?

Det finnes mange sosiale nettverk der ute.

I dag er det svært vanlig å bygge både nettverk og karriere via Internett. Å invitere sjefen og dine favorittkjendiser til diskusjon på Twitter er nesten like normalt som å legge til barndomskompisen på Facebook. Mange bruker Internett til å forme et perfekt bilde av seg selv. Inntrykket man får av deg gjennom verdensveven kan faktisk være av avgjørende betydning når du leter etter drømmejobben, og det er ett av temaene i dette innlegget.

Dersom du er ute etter å selge deg selv som person og arbeidstaker kan det lønne seg å bygge opp en eller flere profilsider. Et kjapt navnesøk bør lede til relevant og interessant informasjon om deg. Jeg har for eksempel lagt ut CVen min, arbeidsprøver og en del kontaktinformasjon, og sørger for at den er lett tilgjengelig for eventuelle arbeidsgivere og andre nysgjerrige.

Det finnes et vell av sosiale og profesjonelle nettsteder, og Google+ er kanskje det nyeste. Jeg har nettopp opprettet en Google+-konto, og er spent på hvordan dette mediet vil gjøre seg bemerket fremover. Kanskje dette er løsningen for dem som vil gjøre seg synlige for arbeidsgiverne?

Av og til kan det virke som Google har tenkt å ta over hele verden, men om det skjer er strengt tatt opp til forbrukerne. Selv om det kan være greit å ha alt samlet på ett sted, lønner det seg foreløpig å være åpen for andre plattformer i tillegg. Jeg sverger til disse nettstedene akkurat nå:

  • Facebook: Begynte med full åpenhet og at alle var venner med alle, men går mot å bli et mer lukket nettsamfunn for venner og familie. Her kan du selv bestemme hvor offentlig 30-årslaget skal være, hvem som skal se feriebilder, frekke statusoppdateringer og morsomme videoer. Jeg er påpasselig med hvem jeg legger til som venn samt hvilke kontakter som ser hva, og lar ikke fremmede få tilgang til profilen min.
  • LinkedIn: Utelukkende for bedrifter og arbeidstakere. Her kan du legge ut CV, attester og arbeidsprøver. Det går også an å oppsøke firmaer, finne ledige stillinger, diskutere aktuelle saker og bygge nettverk. Her har jeg delt CVen min, nyttige lenker og noe kontaktinformasjon.
  • Twitter: 140 tegn. En blanding av nyheter, totalt uinteressante statusoppdateringer, rykter og trender. Ikke vær stygg i munnen, for her kan alle se hva du skriver. Prøv å finne en balanse mellom taktikk og ironi. Jeg sliter fortsatt med å finne «min form» på Twitter.
  • Google+: Skal visstnok være – eller bli – alt ovenfor. Her kan du skryte av deg selv, like søkeresultater, legge kontaktene dine inn i ulike kretser og enkelt bestemme hvem som får tilgang til hva. Google+ vil også bidra til at det dukker opp flere annonser og anbefalninger tilpasset din personlige smak. Aner vi en potensiell gullgruve for annonsørene?

Akkurat nå er Google+ bare et nytt leketøy for teknologiinteresserte, men om noen måneder kan det hende at «alle» har en profil der. Foreløpig har mye av det Google har tatt i blitt til gull (kanskje med unntak av Buzz), så det skulle ikke forundre meg om folk fatter interesse også denne gangen.

Husk at Internett alene sannsynligvis ikke gir deg arbeid. For å lykkes må du i tillegg lete etter stillingsannonser, oppsøke arbeidsgiverne fysisk, sende ut CVer og søknader både på e-post og papir, finne referanser du kan stole på, ta telefoner, lage arbeidsprøver og jobbe med portfolioen din. Skulle du tilfeldigvis ha tid til overs går det an å sjekke ut Google+. Alle andre gjør det jo. Du kan risikere at noen synes du er kul fordi du var tidlig ute.

Har du Google+, eller har du tenkt å skaffe det?
Bruker du nettet aktivt når du leter etter jobb?
Har du opplevd å få arbeidsdrømmene dine oppfylt ved hjelp av Internett?

Dette innlegget ble publisert i Jobb og studier, Sosiale medier og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Google+ kommer og tar deg!

  1. Siv sier:

    Jeg liker det du sier om twitter og facebook, jeg, for der er jeg ganske saa enig. Men twitter: <3 Hehe ;)
    ps. Joa, jeg har vel ikke de vaerste karakterene, men det var deeeeilig bare aa faa et ja, whooop :D

Legg igjen en kommentar

