Språkspalten #17: Jeg bare liksom på en måte

Jeg bare åh, seriøst! Bare hæ når han snakker lissom. For jeg liker lissom ikke sånne der, typ. Fyllord. Småord. Skjønner du hva jeg mener, eller? Det er på en måte litt plagsomt, faktisk. I forhold til å forstå ting, kanskje. Det blir på en måte litt mange ord, lissom.

Denne jenta kunne ha uttalt setningene ovenfor. Om hun nå er intelligent nok til å ha meninger. Bilde fra muros.blogg.no.

Ble du irritert av å lese, eller føler du deg truffet? Uformelt talespråk er fullt av småord som liksom, altså, bare og faktisk, av faste uttrykk som på en måte, ikke sant og i forhold til samt tenkepauser som øøh, eeh og hmm. Disse blir ofte omtalt som «fyllord» og «nøleord».

Fyllord og nøleord brukes ofte i dagligtalen. Nøleordene gir oss tid til å tenke over og planlegge hva vi skal si videre, mens fyllordene er med på å ufarliggjøre og dempe det vi sier. I 2005 skrev allmennlærerstudent Elisabeth SA følgende:

Dempere som ”på en måte” og forsterkere som ”altså” er viktige fyllord for henholdsvis å moderere eller forsterke/poengtere det man sier. Antagelig er det slik at man bruker flere dempere jo mindre kjent man er med den man snakker med. Man vil jo ikke bli satt i bås med en gang!

I muntlig tale er det lengre mellom innholdsordene enn det er i skriftspråket. Det kan være slitsomt å holde en samtale med en som verken nøler eller putter fyllord mellom innholdsordene sine, så derfor er det nødvendig med en viss mengde småord når man prater med hverandre. I skriftlige tekster er det derimot omvendt, og fyllord kan være med på å hemme forståelsen av teksten.

Professor i kommunikasjon ved handelshøyskolen BI, Jan Svennevig, har skrevet en artikkel om småord. Han sier at småordene kanskje ikke hører hjemme i formelle sammenhenger eller i skriftlige fremstillinger, men for uformell samtale må en benytte andre stilidealer. Og i følge Svennevig blir den uformelle samtalen stadig viktigere som kommunikasjonsform. En interessant tendens i medieutviklingen er at programskapere dyrker fram den spontane og personlige språkbruken fremfor den planlagte og objektive. Programformater basert på samtale overtar for formater basert på enetale. Det er derfor ikke underlig at vi hører mer småord i det offentlige rom i dag enn for kort tid siden.

Det, sammen med tekstmeldinger, chatting, blogging og twitring, er kanskje noe av årsaken til at en del grenser mellom skriftlig og muntlig språk er i ferd med å skli ut. Muntlige formuleringer sniker seg inn i alt fra skoleoppgaver til seriøse artikler. Det er selvfølgelig store forskjeller mellom de ulike skriftlige sjangrene, men tendensen mot et mer muntlig skriftspråk er absolutt til stede. Dette er særlig synlig i bloggsfæren. Et muntlig språk kan være med på å gjøre teksten mer livlig, men det kan også gjøre det den vanskeligere å lese. Jeg fant dette hos to ikke navngitte bloggere:

Men det er ikke så lett å lære seg spansk når jeg liksom ikke er innteressert .. Men jeg har liksom på en måte lyst. Men det er mye kjekkere å snakke engelsk.  Jeg elsker rett og slett engelsk, jeg skulle ønske at engelsk var et verdensspråk, altså et språk som alle i hele verden snakker. Men da hadde det ikke vert noe annet liksom .. dårlig forklaring, men jaja.
omg jeg gleder meg så syyyyykt! Var litt diskusjon om vi skulle drah til Kreta eller Tyrkia, men det ble Kreta dah. Yess!!<3 Endelig vekk fra regnet i 3 UKER! Først ble vi enige om 1 uke, såh ble det to uker så ble det tre xD For vi så lissom på værmeldingah og sånn så dah ble det tre uker siden det er spådd såh dårlig vær i Norge og så fint vær der. Wiiiii!! Så jeg har pakket og sånt (har egentlig brukt over en uke på pakkingen dah lol, men ble ferdig i kveld) og jeg kommer IKKE til å få sove i natt. Får ikke sovet så mye anyway dah, for vi drar lissom halv tre på nattah, haha.

Med forbehold om at det siste der kan være en tulleblogg – er det i det hele tatt noen som forstår hva disse to sier? Jeg håper denne formen for skriving ikke er normen blant ungdom, eller at de i det minste vokser det av seg. Hvis Aftenposten i fremtiden kommer med overskrifter som «Mullah Krekar er på en måte en trussel mot samfunnet» og «Oljefondet vokser liksom dag for dag«, har det gode språket tapt.

Fyllord og nøleord kan være irriterende, men de er et nødvendig onde. Så lenge man klarer å bruke dem med måte kan de både fargelegge og klargjøre språket. Jeg bruker selv en del småord når jeg snakker, men forsøker å holde dem nede på et minimum. Som radioprogramleder er det viktig å ikke nøle eller gjenta seg selv for ofte. Lytterne legger merke til hver minste språktabbe, og de vet å si fra. Derfor har jeg blitt svært oppmerksom på både min egen og andres språkbruk.

Ikke vær redd for å bruke fyllord en gang i blant, men husk å skille mellom seriøse tekster, hverdagslige blogginnlegg og kafépraten med vennegjengen. Vær bevisst din egen språkbruk, og forsøk å uttrykke deg klart og tydelig i alle situasjoner. Ulike arenaer krever ulik språkbruk, og det å beherske denne balansen er en viktig egenskap.

Bruker du mange fyllord? Hvilke? Er det irriterende eller greit?

Dette innlegget ble publisert i Språkspalten og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

11 svar til Språkspalten #17: Jeg bare liksom på en måte

  1. Malin sier:

    Fantastisk innlegg :) først leste jeg «fyllEord» framfor «fyllord», og det ga veldig mening ;) og det er så rett så rett det du skriver om at fyllord og nøleord brukes mer hyppig i samtaler med mindre nære venner eller bekjente, føler meg tatt på senga her… I tillegg er det en tendens til utstrakt bruk av smilyes, noe jeg selv misbruker til de grader. Dersom en sms IKKE inneholder en smiley er det første som faller meg inn at vedkommende som sendte det er sur på meg, menmen, personen er kanskje bare flinkere i norsk enn meg.

    • Radiojente sier:

      Takk! Når det gjelder smilerter (hoho, jeg kaller dem det) så har jeg det på samme måte. Hvis jeg får en lang melding uten et eneste smilefjes kan det virke som personen er sur. Men vedkommende trenger jo ikke å være det! «I gamle dager» fantes jo ikke smilefjesene, og folk gikk vel ikke rundt og var sinte bare fordi de ikke fikk tegninger i brevene sine? Dette var faktisk en god idé til en ny språkspalte.

  2. Anneke sier:

    Helle, jeg blir på en måte så innmari glad på innsiden når du skriver om språk, liksom.

    Men helt seriøst, jeg blir det. Du vet hva du snakker om og du har pirket borti feil jeg har i språket titt og ofte. Jeg er ikke alltid enig med deg, men det er uansett en glede å lese.

    • Radiojente sier:

      Haha, jeg fniste av den første setningen. Takk, Anneke. Jeg blir forresten litt nysgjerrig på hva du er uenig i? Det er bare fint å høre ulike meninger. Dessuten hender det at jeg gjør feil også. Jeg har for eksempel ikke turt å skrive om kommareglene ennå.

  3. Siv sier:

    DIGG innlegg!! Jeg tenker paa dette USTANSELIG. Daarlig ordforraad, dette samt banning. Blergh. Men jeg bruker nok noen fyllord innimellom naar jeg snakker, det skal jeg aerlig innroomme! Men IKKE i skriftlige oppgaver, nei takk.

  4. Siv sier:

    Hei, som et svar paa det du lurte om: bildene fra det forrige innlegget mitt er tatt litt utenfor en plass som heter Grantham! Nydelig lite omraade!

    • Radiojente sier:

      Ja, det så veldig vakkert ut! Jeg har lyst til å besøke den engelske landsbygda igjen. Og: Det er ikke til å unngå å bruke fyllord i blant. Det gjør alle. Men det er viktig å være det bevisst! Herlig å høre at flere irriterer seg over det samme.

  5. jilmavi sier:

    Ikke bare bruker jeg fyllord, jeg tar meg i å snike inn fyllord fra andre språk (for eksempel svensk «typ» eller arabisk «ya3ni»). Stakkars vennene mine.

  6. Marte sier:

    hahaha! den jenta der kjenner jeg ut og inn!
    hun tok bilde for og leke en fjortis og vise at hun ikke likte de fjortisene som løper rundt og skriker.
    så der tok hun deg i og være så barnslig og legge ut bilde av andre, la andre gjøre som de vil, la de sminke seg som de vil. du har vel en gang hatt litt for mye brunkrem på du og ? :)

    • Radiojente sier:

      Jeg skjønte jo at det var et tullebilde. Det er derfor jeg har lagt det ut – og lenket til hvor jeg har funnet det. ;) Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg jo bare vært slem! Vil ikke si det er barnslig, for bildet beskriver jo innlegget perfekt. Det var vel derfor hun tok det også? For å illustrere et poeng?

      Klart folk må gjøre som de vil, men hvis en skal være politisk korrekt og seriøs hele tiden blir det ikke morsomme innlegg av det heller. Hvem gidder å lese generelle innlegg uten snert og moro? Personangrep kan en derimot holde seg langt unna. Det er forskjell på «skjære alle over en kam»-taktikken og direkte mobbing.

      (Jeg har aldri tatt på for mye brunkrem, for jeg har aldri brukt det. Men jeg har nok gjort mine øyenbrynnappingstabber o.l. selv også, ja. En kan aldri skrive om noe uten å sitte i glasshus selv på ett eller annet tidspunkt.)

Legg igjen en kommentar

