Nidarosdomens hemmeligheter

Jeg sliter både med oppfinnsomheten og skrivelysten for tiden. Det kan ha noe å si at jeg jobber nesten 200 % for tiden, og at jeg er fullstendig utmattet ved dagens ende. Det henger sannsynligvis også sammen med at jeg utfører en en del uinspirerende arbeidsoppgaver; «det var ikke dette jeg ville». Jeg savner å gjøre noe jeg brenner for, lengter etter å uttrykke meg verbalt og skriker etter å bruke hjernen aktivt. Men den tid kommer.

Premie til den som klarer å gjette hva vi ser gjennom dette "hullet"!

Dette blogginnlegget starter med en avsporing. Det jeg egentlig skal skrive om, er de vakre utsmykningene på Nidarosdomen. Jeg er ikke av den religiøse typen, men har likevel respekt for kirken og den enorme påvirkningskraften kristendommen har hatt i Norge de siste 1000 årene. Enten du er ateist, odinist, kristen eller noe annet, så er kristendommen en stor del av vår kulturarv – på godt og vondt.

Ett av tårnene på Nidarosdomens vestfront.

For en måneds tid siden var jeg på rundtur i Nidarosdomen. Norges nasjonalhelligdom ble påbegynt allerede i 1070, og er bygget på Olav den Helliges gravsted. Jeg har vært i domkirken ved mange anledninger, men denne gangen var omvisningen holdt i regi av maleklubben Atelier St. Olav. Vi hadde en meget dyktig guide som fortalte oss om kunsten i kirken. Nidarosdomen har blant annet et stort, russisk ikon fra omkring 1500, «Frelseren med det våte skjegget».

Russisk ikon: Frelseren med det våte skjegget (ca. 1500). Bilde fra nidarosdomen.no.

Guiden tok oss med ned i Thomas Angells familiekrypt under Johanneskapellet, og fortalte om den merkelige og uhygieniske skikken med å begrave fintfolk under kirkegulvet. På varme sommerdager hendte det likstanken ble så uutholdelig at gudstjenesten ble avlyst! Angell og hans familie er blant de få som fikk bli liggende under kirkegulvet etter den store restaureringen på 1800- og 1900-tallet.

Noen av klokkene i Nidarosdomen.

Deretter ble vi ledet opp til vestfronten, Nidarosdomens vakkert utsmykkede fasade mot vest. Veggen kjennetegnes av det store rosevinduet og er dekorert med utallige statuer og ornamenter. Det er ikke så ofte folk får besøke vestfronten fra oversiden, så jeg benyttet anledningen til å ta flere spennende bilder.

Byggingen og restaureringen av Nidarosdomen er et evig prosjekt. Denne mannen sørger for at det alltid mangler en stein.

Nidarosdomen er full av små figurer, morsomme bakgrunnshistorier og merkelige symboler. Det virker som steinhuggerne hadde det riktig så gøy da de jobbet med kirken. Jeg hadde dessverre bare et dårlig mobilkamera til rådighet, men jeg håper dere liker bildene likevel. Jeg kjenner ikke historien bak alle figurene, så bildene får heller tale for seg selv!

Er dette små, frustrerte demoner, tro?

Bak den gamle fasaden skjuler det seg et noe mer oppdatert rør- og vannavledningssystem.

Imponerende utskjæringer og interessante motiver.

Trang passasje på vestfrontens tak.

Jeg synes å huske at det er kong Haakon VII vi ser der oppe til høyre.

Det pilles nese og det smiles.

Samme motiv, ulikt utsnitt.

Noen som vet hvem dette er?

Dører overalt. Og en munk med en bjelle.

Dyrene er også godt representert. Her ved en padde og en musiserende ape.

Jeg har mange flere bilder fra Nidarosdomen, men de er dessverre for uklare eller små til at de kan legges ut på bloggen. Når jeg får tak i et speilreflekskamera skal jeg dra dit på nytt og ta flere og bedre fotografier! Jeg vurderer også å male eller tegne noen av motivene fra dette blogginnlegget. Er det noen som har forslag til hva jeg kan bryne meg på?

Smale trapper på vei ned.

Har dere vært i Trondheim og Nidarosdomen?
Hva synes dere om bildene og figurene? 
Bør jeg lage flere innlegg som dette?

Dette innlegget ble publisert i Design, Kultur og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

10 svar til Nidarosdomens hemmeligheter

  1. Jeg har faktisk vært der, men jeg tror seriøst det er minst 10 år siden nå. Et mektig bygg, helt klart. Var ikke på noen omvisning så gikk sikkert glipp av mye gøy, kan ikke huske noen av disse snodige ansiktene! Spennende!Frosk og ape med fiolin?! Hjelp.

    Og ja, når man brenner inne med mye kunnskap om mangt og ikke får brukt det til noe så er det kjipt.

    • Radiojente sier:

      De vanlige omvisningene går uansett ikke opp dit. De må spesialbestilles, tror jeg. Men det er mange snodige figurer også utenpå kirken, så det er egentlig bare å ha med seg øynene og kikke rundt. En oppdager nye ting hver gang en går forbi! Kult at du har vært der i hvert fall.

      Jepp. Det virker det som du vet alt om også. Blurgh. Det hjelper liksom ikke at folk sier at det kommer til å gå bra og at en har en fremtid, for jeg vil ha det NUH! Heldigvis er det snart helg. Det gir alltid en ekstra piff. :)

      • Nå vet jeg at jeg skal jobbe noen uker her og der ut august eller noe, greit nok, det er penger og tid til å søke på noe annet. Og så har jeg sansynligvis «fri» neste uke pga da er alle tilbake på jobb eller noe, og så var det noe med opplæring av enda en vikar. Greit, trenger en pause nå.

        Og helt enig – alle burde være bak kassa en periode og se seg selv litt… Jeg skal være alene to timer i morgen kveld mener jeg, men hvem handler 18-20 en lørdag, forhåpentligvis ikke mange…. Jeg trenger noe å bruke hodet på, men jeg er jo for trøtt når jeg kommer hjem etter så lange dager…

  2. Hilde sier:

    Jeg skulle ønske jeg hadde vært der. Jeg har vært i Roskilde domkirke da, og det er jo noe. Angrer fælt på at jeg ikke tok turen til Nidarosdomen da jeg var på tur med Hurtigruta. Droppa det til fordel for avslappning på båten. Skulle gjerne vært der. Fine bilder. :)

    • Radiojente sier:

      Det kommer helt sikkert nye sjanser, Hilde! Hurtigruta står vel ikke så lenge i land, så det hadde blitt en veldig rask tur i så fall. :)

      • Hilde sier:

        Neida de har egne guidede turer dit, og så får man busstransport til neste stoppested etterpå, så de aller fleste passasjerene tok turen dit. Men ikke jeg. :) Kanskje en gang i fremtiden. :)

  3. Tilbaketråkk: Merkelige søkeord del 4 | Radiojente

  4. Fint innlegg synes jeg. Jeg har fått et spesielt forhold til Nidarosdomkirke etter at det er bestemt at min eldste sønn skal ordineres til prest der 09.01.2012. Gleder meg til å komme dit og se denne vakre kirke. Imens leser jeg om den. Så takk for at du har skrevet og viser bilder på din blogg.

    • Radiojente sier:

      Takk for det, Robin, og gratulerer med sønnen din! Det må være spennende å jobbe som prest i en så spesiell kirke. :) Håper han – og du – vil trives i Nidarosdomen.

Legg igjen en kommentar

