Internett og humor: en innføring

YO DAWG I HERD YOU LIKE MEMES SO I PUT A TROLLFACE IN YOUR I CAN HAS CHEEZBURGER SO YOU CAN HITLER RAGE WHEN YOU LEAVE BRITNEY ALONE. Ok, imma let you finish, men du har helt sikkert fått med deg minst ett av disse Internett-fenomenene i løpet av de siste årene. Hvis du derimot ikke skjønner bæret, så STFU n00b og les dette blogginnlegget. Dette er nemlig den første posten i min nye Intarwebs-kategori.

Xzibit har fått gjennomgå etter sine bravader i TV-programmet "Pimp My Ride".

En såkalt meme er en idé, stil eller holdning som sprer seg fra person til person innenfor en kultur. På Internett går spredningen av slike fenomener enormt raskt. Internett-meme’er omfatter blant annet videoer, bilder, utsagn og nettkjendiser. Mange av dem er morsomme eller ironiske,  og blir en naturlig del av enkelte nettbrukeres sjargong, humor og kultur. reddit.com, somethingawful.com og 4chan.org er eksempler på nettsamfunn med mange brukere som aktivt er med på både å starte og spre Internett-farsotter.

Annoying Facebook girl. "Breathing. Become a fan."

Nedenfor har jeg listet opp noen av de største, mest populære og morsomme Internett-meme’ene – eller Internett-farsottene – som har kommet til i løpet av de siste årene. En slik fremstilling kan lett bli banal, men hei, netthumor er banalt. Trykk på lenkene for å lese mer om hver enkelt meme. (Og: Se bort fra innlegget om anglifisisme når du leser dette.)

  • 2 girls 1 cup: Ikke trykk på lenken hvis du ikke tåler ekle bilder og videoer. Her er det både driting og spising på gang. Til tross for det, har videoen gått sin seiersgang i flere år. Uttrykket NSFW, «not safe for work», kommer virkelig til sin rett her.
  • Awesome Face: Awesome Face is awesome. Et smilefjes som på grunn av sin «level of win» kan brukes til å uttrykke alt fra anerkjennelse til forakt.
  • Badger Badger Badger: En uendelig flash-loop fra 2003 med grevlinger, padder og slanger i hovedrollen. En trenger ikke å ta syre for å bli gal.
  • Chocolate Rain: Tay Zonday er ingen er kanskje ikke et musikergeni, men han er en Internett-helt. Videoen hans ble rangert som sommerens heteste virus i 2007. Se og lær.
  • Crazy German Kid: En tysk gutt har store problemer med å få Unreal Tournament-spillet til å fungere som han vil, og blir rasende. Videoen ble etter hvert avslørt som spøk; gutten er bare en dyktig skuespiller.

  • Dancing Baby: En av de første virale Internett-videoene noensinne. 3D-babyen som danser cha-cha kom allerede på midten av 1990-tallet. Hvis du fulgte med på Ally McBeal, så du den sikkert der.
  • Dramatic Chipmunk: Ganske enkelt en præriehund (til forveksling lik et ekorn) som snur hodet til dramatisk musikk. Klippet kommer visstnok fra det japanske TV-showet «Hello! Morning». Musikken er hentet fra filmen «Young Frankenstein» fra 1974.

  • Epic Beard Man: 67 år gamle Thomas Bruso, også kjent som Vietnam-Tom, fikk sin plass i rampelyset da han satte på plass en frekk afro-amerikaner på bussen. Verden blir aldri den samme etter mobilkameraenes inntog.
  • Forever AloneEn tegneseriefigur som brukes for å uttrykke ensomhet og skuffelse. Det er usikkert hvor den oppsto, men den antas å ha sammenheng med Rage Guy (se lengre ned). Se flere Forever Alone-striper på Forever Alone Comic.

fml

    • ffffuuuu: Se også Rage Guy lengre ned.
    • Goatse.cxTidlig på 2000-tallet var det veldig populært å skremme folk med innsiden av rektumet til en eller annen fyr.
    • Happy Tree Friends: Bisarr flash-serie der søte, små dyr blir utsatt for vold, smerte og død.
    • Hitler reacts: «Der Untergang» er en knakende god film. Men det betyr ikke at den ikke kan som meme for det. Hitlers raseri har blitt brukt til å beskrive flere ulike trivielle problemstillinger. Morbid Angels nye album fikk gjennomgå på en av de nyeste Hitler reacts-videoene.
    • Homestarrunner: Flash-animert Internett-serie som blander surrealistisk humor med videospill, klassisk fjernsyn og populærmusikk. Hadde sin storhetstid på begynnelsen av 2000-tallet.
    • I accidentally: «I accidentally X» er en frase med unormal grammatisk struktur. Det direkte objektet (X) er til stede, men verbet mangler. Frasen beskriver gjerne at en OP har gjort noe feil. Uttrykket blir ofte fulgt opp med en «Is it dangerous?»

Wops.

  • I can has cheezburger: Se Lolcats.
  • Imma let you finish: Det var ingen tvil om at Kanye West dreit på draget da han ødela Taylor Swifts lykkelige øyeblikk under MTV Music Awards 2009. Han stjeler fra henne mikrofonen, og forteller publikum at han mener Beyoncé burde vunnet i stedet. Til og med South Park har latt Kanye gjennomgå i ettertid, noe han tåler dårlig.

Sry, Martin.

  • Leave Britney Alone: I september 2007 forsvarte Chris Crocker (ja, det er en mann) Britney Spears’ tilbakekomst så tårene spratt. Videoen ble sett av fire millioner mennesker i løpet av to dager.
  • Lolcatz: Involverer bilder av dyr, særlig katter, som gjør morsomme ting. Bildene har alltid en vittig kommentar skrevet på dårlig engelsk og/eller Internett-språk.
  • NINTENDO SIXTY-FOOOOOOOOOUR: Sjelden har et barn blitt glad for en julegave. Hjemmevideoen ble filmet i 1998, og havnet på Youtube i 2006. Ungene i videoen har egen hjemmeside og har vært gjester på Good Morning America.
  • Numa Numa Guy: Gary Brolsma må ha visst hva han gjorde da han imiterte O-zones «Dragostea din tei» i 2004. Numa numa-videoen har avlet et utall andre versjoner, parodier og konkurranser i ettertid.
  • Okay Guy: Fireruters tegneserie som involverer en figur som alltid sier «okay» som respons til noe. Der Rage Guy bare «ffffuuuu», Okay Guy bare «okay».
  • O RLY: Og snøugla bare «Oh, really?». Brukt på sarkastisk vis som respons til opplagte, forutsigbare og blatante påstander.

Den originale O RLY?-ugla.

  • Pedobear: Bildet av «pedobear» ble feilaktig fremstilt som en maskot blant pedofile. Bjørnekarakteren har derimot ingenting med pedofile nettverk å gjøre, men stammer fra et populært, japansk forumsystem.
  • Problem?: Assosieres ofte med Trollface. Les der for mer.
  • Rage Guy: Også kjent som ffffuuuu. Fireruters tegneserie som ble populær på 4chan i 2008. Hovedpersonen reagerer på en gitt situasjon der noe går galt, og ender som regel alltid opp med å bli svært skuffet, forbitret eller misfornøyd.
  • Rebecca Black – Friday: 13 år gamle Rebecca Blacks høyeste ønske var å bli popstjerne, så moren betalte ARK Music 4000 $ for en sang og en video. Pakken inkluderte to ferdigskrevne låter, og Rebecca valgte «Friday», en forferdelig sang med tilsvarende tekst og en enda verre musikkvideo. Stakkars Rebecca hadde neppe forventet drapstrusler i ettertid.
  • Rick Roll: Ved å klikke på en lenke du tror leder til noe du ønsket å se, blir du i stedet ledet til Rick Astleys «Never gonna give you up»-video fra 1987. You have been Rick Roll’D! Spøken begynte i det små hos 4chan, men tok helt av da Youtube brukte den mot alle sine brukere på 1. april.
  • Snakes On A Plane: Undrer hva Samuel L. Jackson tenkte da han takket ja til rollen i «Snakes on a Plane» (2006). Han burde visst at Internett kom til å ta ham for det.

Snakes on Frasier Crane.

  • Stare Dad: Tegneserien involverer en liten gutt som forsøker å fortelle faren sin noe. Den siste ruta viser faren som stirrer på sønnen, gjerne med en iskald kommentar.
  • Technoviking: Under Fuckparade 2000 i Berlin, satte denne mannen enn uvøren type på plass. En aura av frykt spredte seg rundt technovikingen, og en kunne ikke annet enn å få respekt når han, som en maktdemonstrasjon, begynte å danse til technoen. Det er fortsatt usikkert hvem han er, men Internett har sine mistanker.

Slik opptrådte Trollface første gang.

  • Trololololo: Trololo song heter egentlig «Я очень рад, ведь я, наконец, возвращаюсь домой», og blir fremført av den populære russiske artisten Eduard Kihl. Da videoen ble spilt inn i 1966, hadde han neppe sett for seg at han skulle bli en russisk Rick Roll i 2010.
  • We gon find you: Antoine Dodson er din lokale helt. Hvis noen forsøker å voldta deg; ta kontakt med Dodson!
  • What What (in the butt): Samwells noe homofile og analsexhintende musikkvideo fra 2007 ble, ikke overraskende, en slager.
  • Yo dawg: Xzibit er programleder for MTV-showet «Pimp My Ride», og er kjent for å putte alt fra akvarier, tørketromler og peiser i folks biler. Yo dawg- eller sup dog-bildet følger tre oppskrifter, der den enkleste er: «{yo,sup} dawg, I herd you like X, so I put an X in your Y so you can VERB while you VERB«. Stakkars Xzibit reagerte på vitsen via Twitter. Det første utsagnet hans falt ikke i god jord.
  • Ølløv-jenta: Denne videoen er ikke å oppdrive lenger, men den involverte en ti år gammel jente (som «bli elleve år 3. juni) som forteller hvor irritert hun blir over slemme kommentarer på bloggen. Saken ble blåst ut av proporsjoner på grunn av jentas dialekt (elleve = ølløv).

Stare dad har alltid svaret.

Punktene over er bare et lite utvalg av alle Internett-farsottene som finnes. Det hadde vært umulig å få med alle i ett blogginnlegg. Hvis du derimot vil lese mer om meme’er, kan du sjekke disse ressurssidene:

Know Your Meme (meme-database)
Oh Internet (meme-database)
Urban Dictionary (ordbok for nettsjargong og andre merkelige uttrykk)

Bli med i gjengen du også!

Hva er din meme-favoritt? Diskuter her!

Dette innlegget ble publisert i Intarwebs, Sosiale medier og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

19 svar til Internett og humor: en innføring

  1. Espen Skarsbø Olsen sier:

    In Soviet Russia, you don’t write blog, blog writes you!

    Mvh,
    Gard Olve

    PS: har du sett pulsklokka mi? Den kosta 1000 !

  2. Du glemte goatse!!! Ahahaha. Finnes fortsatt goatse-jomfruer altså. Ei venninne skjønte ikke hva jeg viste til – var litt snill og sendte henne http://en.wikipedia.org/wiki/Goatse. Hun måtte se dette her og fant jo massevis av bilder da… Så gikk det vel 2 måneder og hun husket ikke hva goatse var…. «her, bildesøk!» .. da ba hun om det altså… :P

    Utrolig lang og bra liste – kan ikke si det var noe nytt for meg her… så… fml? Og så må du se denne her: http://www.youtube.com/watch?v=gEKErVF9zHc

    Utrolig mange spennende linker her da – jeg visste ikke dette om Xzibits tweet eller hvor trollface kom fra. Sjekk også ut http://www.artige.no, der har man et meme kalt boat-is. Klarer selvfølgelig ikke å finne noen akkurat nå, men det er mange morsomme bilder der uansett. Boat-is må være første hel-norske meme jeg har sett.

    • Radiojente sier:

      Goatse er jo der! Goatse.cx. Men jeg droppet bildet. ;) Jeg skal sjekke ut boat-is, tror faktisk ikke jeg har hørt om det.

      • Aaah jeg så den ikke!! Vel, nei man trenger i grunn ikke å ha med goatse i egen person, sant nok. Har du forresten sett at han har giftering?!

        Du vil sikkert finne boat-is på topplistene, men jeg klarte ikke å finne på de 5 første sidene over «mest populært alltid», så da gadd jeg ikke leite mer :P… grusomt dumt. OG se opp for at jeg selv lager noe rundt temaet.

        • Radiojente sier:

          Ja, så det. Jeg har til og med sett ansiktet hans og kroppen hans i flere «artige» positurer på en annen side, men den ble raskt fjernet. Fyren hadde bart og var omkring 45 år. Hahaha, jeg savner 2004.

          • Føler meg som en så sykt dårlig nerd nå. Møtte ei JENTE som ser star trek og koder linux på denne vegetarfestivalen – og nå sier du det finnes MER goatse?! :|

            Og jeg har vært på nett siden… 2001 minst? 2000?

            • Radiojente sier:

              Stolt nerd siden 1999. Vi har alltid mer å lære, Veronica! Har lett etter de bildene senere også, men aldri funnet dem igjen. Okei, nå høres jeg gal ut. Men jaggu, ikke en gang jeg koder Linux. Og Star Trek er kjedelig.

              • Jeg googlet og fant ansiktet på ham. JA JEG MÅTTE. Aldri visst at man visste hvem det var. Jeg må legge inn Linux en gang og teste ut – for ha gjort det. Og jeg har faktisk ikke sett mye Star Wars heller, så jeg vet virkelig ikke hva jeg synes om noen av delene. Men jeg synes jeg er nerd likevel ;)

                • Radiojente sier:

                  Gjorde du? Herregud, jeg må sjekke. Det er lenge siden sist jeg lette, kanskje det er tilgjengelig igjen nå. De færreste vet nok hvem det er. Det er like mystisk som technovikingen. Star Wars er forresten bra, mens Star Trek er kjedelig. Og: Det er mange måter å være nerd på! :D

                  Redigert: Hva i all verden søkte du på? Finner det ikke.

                  • Goatse identity mener jeg, og så fant jeg en forumdiskusjon, og der var det mange bilder av en naken mann, et med bar overkropp og ansikt, og ett med .. vel.. flaggstanga til værs. Og da påstanden at dette var ham. Ikke noe mer enn de to, mer tørte jeg ikke å bla meg fram til altså.

                    • Radiojente sier:

                      Jeg fatter ikke at vi diskuterer dette i all offentlighet. xD Internett er sykt. Og jeg angrer på at jeg ble fristet til å søke. Det er ikke noe pent syn. Men når det er sagt, så har jeg sett verre. Jeg har sluttet å klikke på lenker tilsendt fra visse mennesker.

                    • Hahahha du begynte. Du nevner 2 girls!!! Har lært meg å bruke Wikipedia jeg nemlig. Man finner et svar der på det meste, om det er verdt å se eller ei. Jeg kan ikke si at jeg blir tilsendt så mye stygt – jeg er mer den som videresender det. Tar nattesøvnen fra venninna mi støtt.

                      Jeg finner (heldigvis?) ikke bildet nå – men det var en sånn «motivational poster» – med teksten «Internet – something for everyone», og bilde av… ei svart dame, som sugde en svart mann. Hans ene bein er amputert til langt på låret… og dama har et dasslokk rundt halsen. Kort tid etterpå logga venninna mi på – og jeg sendte linken. Får til svar «åh, jeg visste ikke jeg logga på, dette er mora hennes, hun kommer sikkert på seinere, jeg bare slår av msn jeg». Ånei. Par timer seinere var hun på igjen, så jeg måtte jo spørre «er det deg nå?», «skulle det ikke være det?», «prata med mora di i stad», «åh», «hun sa ikke noe om at du har sinnsyke venner?» «nei??» «ok fint».

  3. Åse sier:

    Yay! Endelig et innlegg jeg virkelig forstår. Kjempebra innlegg Helle! Den nyeste meme er å f.eks få folk interesserte i en super spennende historie du forteller som ender opp i teksten fra introen til Fresh Prince in Bel-Air :D Go figure! Tilslutt, bare fordi I know you like it, så heter han vel awEsome face<3 **

  4. Du glemte en til, når du nevner badger. Llama song!! Og den nyere «obamallama song» http://www.youtube.com/watch?v=KMYN4djSq7o og http://www.youtube.com/watch?v=oqXX6kuk_XQ

  5. shandiosa sier:

    Fin liste, hadde allerede glemt noen av disse. Synes «the cake is a lie» fortjener en plass.

Legg igjen en kommentar

