Hvordan slappe av

Du trenger egentlig bare ett tips: Legg igjen datamaskinen og smarttelefonen hjemme. Ikke fall for fristelsen når du går forbi en nettkafé eller kommer over et trådløsnett – vent til du kommer hjem! Jeg var nettopp uten Internett-tilgang i fire døgn, og har sjelden følt meg mer avslappet. Det var kun pliktfølelsen som fikk meg til å sjekke e-posten og bloggen den femte dagen, og jeg angret med en gang.

Jeg er sjeleglad for at jeg ikke har en "smart" telefon.

Til tross for det automatiske «Hei, jeg er på ferie, ring meg hvis det er noe viktig!»-svaret, hadde jeg fått minst 30 arbeidsrelaterte e-poster. Men lesertallene på bloggen dalte, Twitter-kontoen min lå død og Facebook kunne ikke by på en eneste «notification». Med andre ord: En får aldri fred fra arbeidet, mens Internett glemmer deg så fort du er borte fra det i noen dager.

Ikke tenk at du til en hver tid må være tilgjengelig. Hvem bryr seg egentlig om du svarer på e-posten i dag eller om ti dager? Sist du sendte et viktig skjermbrev tok det da vitterlig 17 dager før du fikk et svar? Og du virkelig telle retweeter, bloggkommentarer og antall invitasjoner på Facebook for å føle deg elsket? La iSkiten ligge og bruk tiden på deg selv, venner, familie og ferie i stedet. Det er nå du skal slappe av. Du kan like statuser, poste bilder og arbeide resten av året.

Her er noen av mine beste avslapningstips:

  • Reis bort. Om det er til Malvik eller Bermuda er rivende likegyldig. Bare kom deg vekk fra huset. Bo på gata om nødvendig.
  • Legg igjen datamaskinen og finn frem Nokia 3210’en du hadde på ungdomsskolen. Den kan ringe og sende tekstmeldinger dersom det skulle skje noe på reisen, men kobler seg neppe opp mot 3G-nettet.
  • Sov. Med stresskviser og mørke poser under øynene trenger du virkelig skjønnhetssøvn. Se deg selv i speilet da, mann!
  • Gjør noe. Det kan være lett å falle sammen foran fjernsynet, men du sover betraktelig mye bedre hvis du tar deg en tur ut. Gå i parken, ta en helaften på byen, kjøp brød på Kiwi i stedet for på Rimi, ring på døra til en tilfeldig stakkar og spring, kle deg ut som Dan Børge Akerø , bygg en tømmerhytte eller arranger vannpoloturnering i Skuttivatnet. Mulighetene er mange.
  • Prøv avspenning. Yoga og pilates er oppskrytt, men det å ligge på ryggen på et hardt underlag, puste rolig, slappe av og stirre ut i lufta uten å tenke på noe fungerer ganske bra.
  • Ikke planlegg altfor mye, men godta at ting blir som de blir. Ungene kommer ikke til å slutte med skrikingen. Dama di er fortsatt like gnålete. Det å besøke onkelen din på Tjøtta er kjedelig i år som i 1978. Men hvis du klarer å akseptere at det både er og blir sånn, har du kommet langt.
  • Vær alene. Sorter tanker og følelser når du er for deg selv. Skriv det gjerne ned. Kvest noen pappesker, vær ufin i språket og kjeft på et bilde av din erkenemesis. Litt brøling og ødelegging i eget selskap er bare bra.
  • Tren. Du trenger ikke å droppe joggeturen bare fordi du er på ferie. Hvis du lar manualene ligge i en måned, kommer du hjem i mye dårligere form enn du var da du dro. Det er demotiverende og stressende, det.
  • Få litt sol. Den gustne huden din trenger både farge og D-vitaminer.
  • Gapskratt. En god latter trimmer magemusklene.
  • Legg bort fagbøkene og les kiosklitteratur og magasiner med glanset papir i stedet. Dette nullstiller hjernen.
  • Dropp dietten og spis det du vil hele ferien. «Raw food» og lavkarbo er bare en trend, og ikke noe du kommer til å ha «glede av» resten av livet. Du lever bare én gang, og dermed har du fortjent både polkagriser og biff med béarnaise. PS: Overspising er fortsatt usunt.
  • Gjør ting på dine egne premisser. Du trenger ikke henge med Kent-Gustav hvis du ikke vil. Du må ikke dra til Mallorca fordi Bente og jentene har funnet en billig pakketur. Ikke gi etter for press, men stå imot, si nei og kjenn roen senke seg.

Hvis du ikke hører panfløytemusikk i hodet etter å ha lest og forsøkt disse tipsene, må det være noe galt med deg. Eller kanskje du simpelthen slapper av på helt andre måter?

Hva er dine beste avslapningstips? Hva gjør du når du vil finne roen og glemme styr og ståk?

Dette innlegget ble publisert i Inspirasjon, Radiojente tipser, Reise og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Hvordan slappe av

  1. Silje Silje sier:

    Jeg føler VELDIG på det at jeg trenger datapause nå, og har de siste dagene trappet veldig ned. Føles veldig bra!

    sv: hihi. takk.

  2. Veronica/Mentale Godtepose sier:

    Morsomt og godt innlegg :). Haha, kle deg ut som Dan Børge Akerø. Jojo, aktivitet er aktivitet antar jeg :P hahaha!!

    Jeg har så «ryddige» sosiale nettverk at jeg slipper å bla igjennom sider med mas – så jeg synes det kan være ganske avslappende å drive på PCen. Men det er jo viktig å gjøre noe annet også. Men hva er vanskelig å finne utav synes jeg. Rydding kan også være litt avslappende, man får nye ideer ved å finne igjen noe man har glemt, og det ser og føles så bra ut etterpå!!

    • Radiojente sier:

      Ja, jeg er helt enig i at rydding kan føles som terapi. Særlig hvis man rydder «hardt og fort» og løper rundt i huset med støvklut i den ene hånda, støvsuger i den andre, vaskebøtte rundt foten og «viktige» papirer som «bør gås gjennom» på hodet. Da får en ut både aggresjon og energi samtidig, og så er det bare å legge seg ned og slappe helt av etterpå. :D Og det er vel bevist at et ryddig hjem gjør at en slapper mer av enn en gjør i et rotete hjem?

      • Veronica/Mentale Godtepose sier:

        Tenker mest på å sette meg ned med en haug, har du sett den jeg har på twitter? *skamfull* http://twitpic.com/4g6uf2 – da blir det å sette seg ned og finne ut hva man har, kaste søppel er alltid godt, og eventuelt begynne på et prosjekt jeg har glemt ut nedi haugen. Nå… begynner det å nærme seg den standarden der, så fridag torsdag vet jeg hva jeg gjør… :P…

        Nå fikk jeg forresten nettopp ja på Sildajazzen også :O. Fått vite om to sommerjobber på ei uke – da får jeg vel svar på deltidsjobben jeg søkte på i dag også, får man jo håpe..

        • Radiojente sier:

          Hahaha, den har jeg ikke sett, men har sett andre bilder du har lagt ut. Det der går ikke an. xD Jeg blir stresset bare av å se på det. Gratulerer med flere jobber, forresten! Da blir det endelig litt penger. Jeg kjenner jeg har takket ja til altfor mye arbeid. Blir nødt til å bruke alle disse tipsene selv etter sommeren.

  3. liseliten sier:

    Gode tips med en artig vri. Jeg kjenner at dette med pc er en stressfaktor. Bare at den er tilgjengelig er nok for å stresse meg ;) Reis fra den!

Legg igjen en kommentar

