Pizza med chilimorr

Denne oppskriften er verken spesiell eller fantastisk. Men kanskje den kan inspirere likevel? De fleste av oss lager pizza flere ganger i året, men det kan være vanskelig å variere oppskriften fra gang til gang. Her har jeg laget pizzasausen selv, og brukt chilimorr i stedet for den sedvanlige pepperonipølsa.

Et noe uklart bilde av en deilig pizza.

Du finner oppskriften på tomatsausen jeg brukte her. Kjøttdeigen er selvfølgelig ikke nødvendig å ha med, og du kan også kutte ut sjampinjongen hvis du ikke liker sopp. Jeg pleier å lage deigen litt på slump, men her er en oppskrift du kan gå ut fra hvis du ikke er like «dreven».

Oppskrift
25 g gjær (evt. 1/2 pakke tørrgjær)
1,5 dl vann, lunkent
2 ss olje
1 krm salt
2 dl sammalt hvete
ca. 2 dl hvetemel

Rør gjæren ut i lunkent vann i en bakebolle. Hvis du bruker tørrgjær blander du den direkte inn med melet. Husk at tørrgjær trenger noe varmere vann enn fersk gjær.

Tørrgjær og mel.

Ha i olje, salt og sammalt mel.

Her i huset helles olivenoljen i på slump.

Tilsett hvetemel og elt deigen glatt og jevn, slik at den slipper redskap og bolle.

Ferdig eltet deig klar for heving.

Dekk bollen med plast og sett den et lunt sted. La deigen heve til dobbel størrelse. Lag sausen mens deigen hever.

Kjevle ut pizzabunnen, og legg den over på en bakepapirkledd bakeplate.

Pizzadeigen er kjevlet ut.

Fordel sausen jevnt utover leiven. Strø oregano på sausen.

Pizzabunn med tomatsaus.

Mange pleier å ha på osten før resten av fyllet. Dette er den tradisjonelle måten å gjøre det på, men du kan selvfølgelig ha osten øverst også. Oppå osten kan du putte på det du ønsker av topping, f.eks. skinke, tunfisk, oliven, fetaost, soltørket tomat, artisjokker og sopp.

Ost skal det være mye av!

Chilimorr er mye bedre enn pepperoni spør du meg.

Stek pizzaen på 225 °C i 10-15 minutter midt i ovnen. Osten skal være gyllen og deigkantene sprø.

De heslig utseende klumpene til høyre er bare soltørket tomat. Samboeren min liker ikke det, så jeg hadde det bare på den ene siden av pizzaen.

Har du tips til velsmakende pizzafyll og ulike måter å variere pizzaen på?

Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Pizza med chilimorr

  1. Haha, lurte på hva de heslige klumpene var ja. Haha, vår pizza ser heller ikke klok ut. På hans side er det ost og kjøttdeig og saus, på min side sopp, andre grønnsaker fra kjøleskapet som passet (tomatskiver, paprikastrimler, babymais), kanskje noe mer krydder, kanskje et hjørne med brie eller annet spennende ost…

    Cashewnøtter er godt, har laget vegetarpizza noen ganger med det på. De blir litt mykere, bare ikke la dem bli helt svarte. Vil jo tro det er greit å like nøtter fra før.

    En dag må jeg også prøve dette, finner selvfølgelig ikke et skikkelig bilde nå: noe japansk konsept hvor man har pølse langs hele kanten og så brettet deigen over. Så man får en høy skorpe med pølse inni. Jeg finner bare en annen variant med masse små pølsebiter som stikker ut. Så merkelig at det må testes.

    • Radiojente sier:

      Typisk gutter å ikke like det som er godt. :p Jeg pleier også å slenge på en hel haug med ting. Denne pizzaen er ingenting i forhold til hva den kunne ha vært (men en vanlig pizza a’la meg hadde sannsynligvis sett altfor heslig ut til at jeg kunne ha lagt ut bilder her). Innbrettpølsekant tror jeg jeg har smakt! Jeg har i hvert fall spist innbakt pølse. S’ære greier. Ost i skorpa er også godt, det har jeg pleid å lage noen ganger.

      Legg ut en post hvis du tester det, da, haha.

      • Står på lista over ville ideer jeg vil prøve ut ;) Det aller villeste og det som da fungerer på et vis har jeg planer om å legge ut, helt klart.

        Min pizzadel blir fort dobbelt så høy som hans – så jeg er grei og har 2/3 av kjøttdeigen på hans side, jeg tror jeg blir mett uansett haha!! Har laget noen grusomt stygge pizzaer selv, men det er jaggu de som smaker best og.

  2. Av og til kan til og med den enkleste pizza friste. :) Prøv å pensle en blanding av olivenolje og hvitløkssalt på kanten før steking. Da blir den både gylden og ekstra tasty!

Legg igjen en kommentar

