Etikette på treningssenteret

Én tredjedel av Norges voksne befolkning trener på helsestudio. Blant disse menneskene skjuler det seg alt fra overivrige naturister, typer med kroppshygieniske utfordringer, jenter som sladrer i garderoben fremfor å trene, anorektiske maratonløpere, proteinbefengte bolere med gråmelerte joggebukser, eldre som avslutter treningen med kake, folk som later som de bruker treningsapparatene og entusiastiske trenere med piloxingkurs på planen. Med andre ord: En kan se, lukte og høre mye rart når en først tar på seg joggeskoene og stikker innom nærmeste treningssenter.

Jeg trener jevnlig på Sats, og de aller fleste oppfører seg pent. Men det er likevel noen som ikke helt har skjønt hvordan man skal te seg på et treningssenter. Jeg har derfor laget en liste som forteller deg hva du ikke bør gjøre når du befinner deg blant andre mennesker.

  • Ikke vals inn i garderoben med utesko. Søle, hundedritt, småstein og spytt har ingenting i dusjen å gjøre.
  • Vær nøye med renslighet og kroppshygiene. Gammel svettelukt og klær som fortsatt er fuktige etter forrige runde, er lite tiltalende.
  • Kle deg ordentlig. Det er en grunn til at folk ikke trener i bar overkropp og truse.
  • Ikke gå fra treningsapparatene uten å tørke svetten av dem. Ta med et håndkle som du bruker underveis, og tørk med vått papir når du er ferdig. De fleste treningssentrene har dette lett tilgjengelig.
  • Hvis du egentlig ikke har tenkt å trene – hopp av treningsapparatet, du tar plassen til folk som faktisk ønsker å bruke det. Din latskap skal ikke gå utover andre.
  • Rydd etter deg! Det er ikke meningen at andre skal plukke opp vektene og legge på plass mattene.
  • Ikke barber underliv og legger i fellesdusjen! Det er ikke bare sjenerende, men skikkelig heslig også. De færreste har lyst til å vasse i andres kjønnshår.
  • Vis hensyn og anstendighet i garderoben. Hun ved siden av deg synes neppe det er koselig å se deg skifte tampong.
  • Ikke ta mer plass enn nødvendig. Du trenger bare ett skap og én benkeplass, særlig hvis senteret er fullt og andre sliter med å finne seg en plass.
  • Det er helt greit å sitte naken i badstu, men sitt på et håndkle. Badstua har flere brukere enn deg.
  • Pass på hva du sier i garderoben. Det du tror er en privat samtale med treningsvenninnen din kan høres av flere. Kanskje søsteren til hun du eventuelt baksnakker står like ved?

Bilde lånt fra sandaker-treningssenter.no.

Det er viktig med et godt og lystbetont treningsmiljø når man ønsker å holde seg i form. Det skal tross alt være gøy å trene! Den beste huskeregelen av alle, er at en kommer langt med litt folkeskikk. (Og ja, jeg har vært vitne til brudd på alle «reglene» nevnt ovenfor.)

Kommer du på flere upassende ting man ikke bør gjøre på et treningssenter?

Blogglisten

Dette innlegget ble publisert i Humor, Hverdag, JA og NEI og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

22 svar til Etikette på treningssenteret

  1. Benedicte sier:

    Haha! Er det seriøst folk som barbererer greiene i offentlige dusjer? Oh my!

    • Radiojente sier:

      Jepp, jeg har sett flere stå og brette ut sine edle deler og raspe dem med barberhøvelen. Da pleier jeg å gå hjem og dusje i stedet.

      • Gøril sier:

        Æsj! Jeg har også sett folk barbere seg i fellesdusjen. Hver gang det skjer spyr jeg litt inni meg. Men den verste opplevelsen jeg har hatt i garderoben på et treningssenter var likevel da en dame lå og gnidde seg inn med massasjeolje i badstuen. Innsmøringen var etterfulgt av tafsing av, vel, det jeg vil kalle privat karakter. Høyst unødvendig og høyst ufint spør du meg.

        • Radiojente sier:

          Herregud. Jeg har ikke ord. Det er faktisk så ille at jeg må ty til en smilert: O_O

          • Gøril sier:

            oh no, jeg tror jeg har vært for lenge borte. Jeg skjønner ikke smilerten. Kan det være en smilert med øyne store som tinntallerkner? Jeg sperra i hvert fall opp øynene. Jeg skal tilbake på treningssenter og fellesdusjer nå til uka, og dette blogginnlegget fikk meg nesten til å grue meg litt. Pokker ta, Helle, jeg som var ganske motivert :D Jeg har forresten sett barbering av ymse sort opptil flere ganger på treningssentre. Urkh!

            • Radiojente sier:

              Ja, den sperrer opp øynene så mye den kan, stakkar. SÅ ers var det. Ikke mist motivasjonen. Det skal tross alt være moro å trene! Du har to muligheter: 1. Lukk øynene når folk gjør ekle ting. 2. Si fra når folk gjør ekle ting. Hvor trener du, forresten?

              • Gøril sier:

                Neida. det skal heldigvis litt mer til for at jeg skal miste motivasjonen. I morra skal jeg på Bootcamp :) Jeg trener på 3T. Er du fortsatt på Sats, eller?

                • Radiojente sier:

                  Kult! Åja, det stemmer. Ja, jeg tråler fortsatt Sats jevnlig. Gruer meg til halvannen uke uten trening nå, men det skal bli godt med ferie også. :)

  2. Charlotte K. sier:

    Det er helt drøyt at folk barberer seg i fellesdusjen!! Omg! Hehe, men enig i det du sier :P

  3. Karo sier:

    Har du virkelig sett noen skifte tampong Helle? xD

    • Radiojente sier:

      Ikke direkte, men så ei som hadde på seg sokker, skjorte og hettegenser. Ellers hadde hun bar ræv og sto og smurte seg inn med fuktighetskrem. Lenge. Ved siden av ansiktet mitt. Tampongtråden hennes hang ut mens hun sto med rompa i været. Så tok hun med seg et bind og gikk på dass.

  4. Olav Nikolai Kvarme sier:

    Bra at noen endelig setter fokus på dette! Min teori er at det må være en altfor drøy se og bli sett-kultur som fører til at det er så mye rart inne på treningssentrene (som om det var tilstrekkelig bare å fysisk være der).

    Sjøl har jeg kapitulert for lenge sida, får litt klaus av sånne steder. Ut ut, i Guds frie natur!

  5. Tilbaketråkk: Radiojente: Etikette på treningssenteret | Magasinet Femelle

  6. Dette innlegget er på forsiden av Femelle.no. :)

    Takk for et godt bidrag. :)

  7. Martine sier:

    Det er derfor jeg ikke bruker penger på treningssenter. Jeg har veldig fine runder her hvor jeg bor, både når det gjelder asfalt og en løpebane som jeg kan ta turen til. Pluss for at jeg også kan dusje hjemme og bruke så lang tid jeg ønsker på badet.

    • Radiojente sier:

      Hehe, du er heldig som har viljestyrke til det. Jeg hater å jogge, særlig utendørs, og må ha tredemølle for å holde farten. Jeg liker forresten å dusje i fellesdusj, for da sparer jeg strøm hjemme. :)

  8. Silje sier:

    HERREGUD!

    Jeg opplevde aldri det der da jeg trente på ditt treningssenter, og har heller ikke opplevd det i svømmehallen da jeg jobbet der, eller på studentidretten. Jeg trodde seriøst ikke sånt kunne skje! Det hører knapt nok hjemme i ekle, oppdiktede historier som er skapt for å vekke ubehag! Lurer nesten litt på hva som foregår oppi sånne folk sine hoder. Kjipt for dem hvis de kutter seg på høvelen når en kollega kommer inn og hilser på. Øøøøøh. Ers.

    • Radiojente sier:

      Haha, det har ikke skjedd ofte. Jeg har sett det én gang. Men jeg synes likevel det var verdt å nevne det, for noen få tenker ikke lengre enn til… Ja.

  9. jesfashion sier:

    Har ikke lagt merke til så veldig mange av de tingene selv, men folk som svetter seg klissbløte og ikke tørker av det de har brukt etterpå, det har jeg sett mye av. Og det er rett og slett bare ekkelt. Ew..

  10. Helene Drage sier:

    Prate høyt i telefonen hele tiden er også ganske så irriterende, man kan faktisk legge fra seg telefonen den ene timen man er på trening! Og hvis du må ta en telefon, still deg i et hjørnet istedet for å vandre rundt i treningsrommet.

  11. Toyni (: sier:

    hehe, ja dette er regler som absolutt skulle blitt skrevet ut og hengt opp på treningssentret : ) SPESIELT det med hårfjerning og tampongbytting, isj!

Legg igjen en kommentar

