Ja, jeg elsker 17. mai

I morgen feirer vi at at Riksforsamlingen på Eidsvoll skrev under og beseglet landets grunnlov 17. mai 1814. Medlemmene av forsamlingen valgte deretter regenten, prins Christian Frederik, til Norges konge.

Vi fikk ikke ha friheten særlig lenge, men selv om vi gikk inn i union med Sverige, beholdt vi Grunnloven. Og den står den dag i dag.

Diskusjonsforumet Rappelstaur i borgertoget, Trondheim.

17. mai er offisiell flaggdag og fridag i Norge. Barn og voksne har siden slutten av 1800-tallet feiret dagen mer enn det som er vanlig for mange andre lands nasjonaldagsmarkeringer, blant annet med barnetog, korpsmusikk, taler, sang og skolegårdsfester. I tillegg er russefeiring og konfirmasjon lagt til mai måned, og alt dette gjør mai – med 17. i spissen – til årets største fest.

Nasjonaldagen er en utmerket anledning for å ta frem de norske flaggene, slå seg på brystet og feire seg selv. Jeg er en av dem som er rørt og har klump i halsen hele dagen. Hver gang jeg hører en sur korpstone presser tårene på, jeg roper hurra! til folketoget, blir forarget når jeg ser unger slepe flagget i bakken, gratulerer fremmede mennesker med dagen, synger «Ja, vi elsker» med ærefrykt og holder 17. mai-pølsene og -isen hellig.

Blir du rørt?

Personlig forstår jeg meg ikke på dem som går inn for å være anti-nasjonalromantiske og boikotter nasjonaldagen fordi de «misliker korpsmusikk», «synes bunad er stygt», «må sove ut 16. mai-rusen» eller «synes hele greia er flau». Én gang i året det være lov til å være stolt og glad fordi man er norsk. Jeg påberoper meg retten til å elske 17. mai.

Sammen med venner og familie har jeg alltid pleid å gjøre dagen til noe spesielt. For noen år siden drev jeg et diskusjonsforum kalt Rappelstaur. Vi gikk i borgertoget fire år på rad, men meldte oss aldri på hos 17. mai-komiteen. Vi presset oss bare inn i folkemengden med fane, kamprop, dans og egne sanger. Målet var å få ordføreren til å le. Og det klarte vi. Hvert år.

Går du i tog?

Rappelstaur var på sitt største i borgertoget 2008. Her er noen av medlemmene under fanen.

Mange konfirmanter får bunaden i gave av foreldre og besteforeldre. Jeg husker at jeg var svært stolt da jeg for første gang kunne ta på meg trønderbunaden på nasjonaldagen. Siden den gang har jeg fått flere bunadssmykker, cape og en kyse, så nå er festdrakten nesten komplett. Bunad er flott, enten den er nedarvet, hjemmesydd, Husflid-materiale eller kinaprodusert (selv om det er ulike meninger om akkurat det).

Hos Norsk Flid kan du lese om bunadens historie, se på bunadsbilder, bestille bunad og undersøke hvordan bunadsskjorta strykes og sølvet pusses.

Har du bunad? Hvilken?

Her er jeg som stolt, nykonfirmert fjortis i trønderbunad.

Russetiden er også en viktig del av 17. mai-feiringen, og russen er alltid godt synlige i toget med sine røde, grønne, svarte og blå bukser. Trønderrussen skiller seg derimot fra resten av landets avgangselever hva antrekk angår. I Trøndelag har man nemlig ikke russebil og klubbgenser, men russefrakk. Selv om frakken også her ser ut til å være på vikende front, er det fortsatt vanlig å ha en hvit frakk som dekoreres med malerier, hilsener, bildetrykk, leire og regn.

Hadde du russefrakk? Hva tegnet du på den?

Russefrakken min hadde Stratovarius-elgene bakpå og Rhapsody-trykk. Flaut, men en godt minne. Tror til og med det sto "black metal" på russebuksa mi, haha.

Fred og frihet er ingen selvfølge i verdenssamfunnet. Derfor bør vi feire dagen som la grunnlaget for de første stegene mot et fritt og selvstendig Norge!

PS: Visste du at det egentlig er «Sønner av Norge» fra 1819 som er vår offisielle nasjonalsang? Den synges dessverre sjelden i dag, og jeg slet med å finne gode videoer på Youtube. Her er den i Glittertinds versjon:

Hurra og gratulerer med dagen, kjære lesere! Hvordan feirer dere 17. mai?

Dette innlegget ble publisert i Antrekk, Jul og høytid, Nostalgi og merket med , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

