Bananbrød med kokos

Det er ingen hemmelighet at jeg er stor fan av Passion for Baking. Oppskriftene der er meget delikate, og jeg skulle ønske jeg kunne tillate meg å spise kaker hver eneste dag. Av og til prøver jeg noen av oppskriftene til Manuela som driver bloggen, og jeg har foreløpig ikke blitt skuffet. For noen uker siden hadde jeg noen gamle bananer til overs, og da bestemte jeg meg for å lage bananbrød. Her er min versjon av Manuelas «coconut banana bread«.

Et perfekt hevet bananbrød klart til dyst.

Oppskrift
115 g smør
225 g sukker
2 egg
1 ts vaniljeekstrakt
290 g fullkornsmel eller hvetemel
10 g maizena
1,5 ts bakepulver
1 ts natron
1/2 ts salt
2 bananer (helst veldig modne)
2,5 dl kokosmelk
100-150 g kokos

Framgangsmåte
Ha smør og sukker oppi miksmasterbollen.

Mykt smør og sukker.

Bland dette godt sammen. Det skal se slik ut:

Smør og sukker, luftig og fint.

Etterpå tilsetter du romtempererte egg, ett og ett om gangen. Miks blandingen i tre minutter mellom hvert egg. Røren blir mer og mer luftig for hvert minutt.

Glatt og fin masse av sukker, smør og egg.

Når røra er ferdig blandet tilsettes moset, moden banan, kokosmelk og vaniljeekstrakt. Jeg fikk ikke tak i vaniljeekstrakt, så jeg brukte vaniljeessens i stedet. Essensen er mye sterkere enn ekstrakten, så her er det nok med bare et par dråper.

Deigen ser litt kornete ut etter at bananene og kokosmelken er blandet inn.

Bland mel, maizena, salt, bakepulver og natron i en bolle. Jeg brukte hvetemel, men det går også an å bruke fullkornsmel.

Ha det oppi miksmasteren sammen med bananblandingen. Jeg pleier alltid å bruke en sikt når jeg heller i melet. Deigen blir mindre klumpete av det.

Slik ser deigen ut når melblandingen er rørt inn.

Til slutt tilsettes kokos. Manuela bruker fersk kokos, men det går helt fint å bruke den tørre varianten også. Bland kokosen lett inn i deigen, og hell røra over i en smurt brødform på ca. 30×6 cm.

Ferdig deig!

Brødet stekes på 180 °C i 30-40 minutter. Følg med underveis! Mitt bananbrød hevet ganske mye, og trengte hele 50 minutter i ovnen før det var gjennomstekt. Bruk en pinne for å sjekke om brødet er stekt også i midten. For å unngå at brødet skulle bli brent på toppen, la jeg et bakepapir over formen de siste 20 minuttene av steketiden.

Et forvokst, men fullkomment bananbrød.

Bananbrødet ble stort, luftig og velduftende. Det metter godt og smaker nydelig med melk, kaffe eller te. Jeg delte det i fire og frøs ned tre av delene. Dette skal jeg definitivt bake igjen!

Brødet gled lett ut av formen. Her sett fra undersiden.

Tips: Hvis du ikke liker eller tåler kokos, kan kokosmelken byttes ut med melk eller fløte. Kokosen kan byttes ut med havregryn, sjokolade og/eller nøtter.

Baker du mye? Har du prøvd bananbrød?

Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

9 svar til Bananbrød med kokos

  1. Ho Hege sier:

    OM NOM NOM!!!

  2. Hørtes ut som reine jungeloppskrifter i grunn, men det fristet meg jo… vet man får billig kokosflak på iherb. Som da ikke er kokosflak med sukker som er tilsatt i mye rart i Vesten, aldri synes kokos var noe gått før jeg testet raw barer med ren kokos!!

    Men hva bruker man egentlig noe sånt til? Ser ikke for meg at frokost med ost og skinke er helt egnet, eller? Bare spise det som det er hørtes jo tørt ut i grunn…

    • Radiojente sier:

      Haha, jungeloppskrift? Jeg lo. Du trenger ikke bruke kokosflak, det finnes jo ferdigraspet kokos i vanlige butikker? Jeg er heller ikke spesielt glad i rå kokos, men jeg synes det fungerer bra i bakverk.

      Dette brødet er mer som en kake, så du trenger ikke ha pålegg på det. Det eneste pålegget jeg tror kan passe må være brunost, men jeg tror det kan bli litt for mye av det gode da. Bananbrød finnes ikke tørt, men holder seg saftig i mange dager (så lenge det er pakket inn i). Jeg trenger i hvert fall ingenting ved siden av. :)

  3. Linn sier:

    Det så nydelig ut! Desverre har jeg ikke noe maskin, bare å bake vanlig brød tar en evighet:/ Men skulle jeg få en brødbakemaskin slengt etter meg, skal jeg lage ett:D

    • Radiojente sier:

      Du trenger da ingen brødbakemaskin for å lage bananbrød? Det er bare å putte det i ovnen i en form! Jeg har ikke brukt brødbakemaskin i hele mitt liv. :P

  4. Yummy, dette ser godt ut! Jeg elsker absolutt all bakverk med banan som hovedingrediens.

  5. Julie sier:

    Beste jeg har smakt!!
    Tok oppi litt kanel, superdigg.
    Har hørt at five spice gir den et ekstra kick!

Legg igjen en kommentar

