Fløtegratinerte poteter

Når jeg ikke blogger, så lager jeg mat. I hvert fall de dagene jeg har det travelt. En god middag er viktigere enn en dårlig bloggpost. Ikke sant? (Nei, jeg gjør ingenting annet enn å lage mat og blogge, haha.) Denne gangen er det fløtegratinerte poteter, tilbehørenes konge, som står på menyen. Perfekt til biff, koteletter, steik og andre kjøttretter.

Du bare vet det. De ærligste og mest sexy matbildene finner du hos Radiojente.

Ingredienser
4 porsjoner
8 poteter
2 fedd hvitløk
1 ts salt
1/2 ts pepper
2,5 dl kremfløte
revet hvitost

Framgangsmåte
Skrell potetene og skjær dem i skiver. Legg dem over i en smurt ildfast form.

Tre ting på en gang: Potetskrell, skrelt potet og potetskiver. OMG!

Dryss over finhakket hvitløk, salt og pepper. Bland det sammen eller pass på at det legges lagvis. Jeg pleier å ha på litt parmesan også.

Lag på lag. Potet, hvitløk, salt, pepper og parmesan. Så lett som bare det.

Hell over fløten. Jeg pleier alltid å bruke mer fløte enn det som står i oppskriften, og har gjerne i en hel boks. Etter min mening blir potetene saftigere da.

Matfløte fungerer helt fint.

Sett formen inn i ovn ved 200 °C og stek i ca. 1 time. Ta ut formen etter 20 minutter og dryss over revet ost. Sett formen inn i ovnen igjen. Potetene er ferdige når de er møre.

Her trengs det mer ost. Det blir aldri nok ost.

Tips: I stedet for (eller i tillegg til) hvitløk, kan en tilsette finhakket løk, purre, paprika eller gulrot. Mulighetene er mange. Kremfløten kan selvfølgelig erstattes av matfløte eller melk. Steketiden kan forkortes noe hvis potetskivene gis et oppkok i fløte eller melk på forhånd, men jeg synes det er lettest å ha dem rett i ovnen.

Mer perfekt kan ikke det uperfekte bli.

Du kommer aldri til å kjøpe ekkel pose- eller frossengratinering igjen etter å ha smakt dette.

Lager du det selv, eller tyr du til halvfabrikater?

Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Fløtegratinerte poteter

  1. Argh jeg prøvde dette i dag faktisk. Men siden jeg aldri bruker fløte til noe annet så kjøpte jeg helmelk. Men den ble aldri tykkere, og den skal vel så vidt henge sammen, ikke være suppe? Så det var ikke vellykket første gang nei. Men det er stor sjanse for flere forsøk, OG det er helt sikkert bedre enn eske!

    • Radiojente sier:

      Det blir ikke like tykt med melk, nei. Men det går sikkert an å tilsette litt hvetemel eller maizena. Det pleier å hjelpe på tykkelsen når man lager saus o.l. med melk. Og ja, det er bedre enn eske. Samboeren min lager nesten alltid fra eske, og det smaker… Papp.

      • Jeg heiv til slutt alt i ei gryte og kokte det sammen, og tenkte at hvetemel sikkert var en ide, så det ble jo et slags tilbehør utav det. Synes i grunn ikke eskene smaker stort mer enn osten man hiver oppi jeg.. smaker ikke papp engang!

  2. felix sier:

    jeg synes dette blir for lett jeg går r.m.f gjorde dette på en prøve, og læreren min sa det ble for lett, men god smak.

    • Radiojente sier:

      Hva mener du med for lett? Fløtegratinerte poteter trenger da ikke å gjøres vanskelig. :) Men dersom det var meningen at du skulle lage noe avansert under en eksamen e.l., så har nok læreren din rett.

  3. Kaare Andersen sier:

    Hei, dette er veldig godt. Men du bor pove med Beacon og varlok, event. pepproni.

Legg igjen en kommentar

