Dårlig gjennomført 90-tallsfest

I går ble VM i dårlig organisering avholdt i Trondheim. We Love The 90s, samarbeidspartneren Trondheim Catering og brorparten av publikum dro i land en velfortjent seier. Et elendig køsystem, frekke og kranglete publikummere, lav og dårlig scenelyd, dyr drikke, lite bemanning og vel mye knuffing, dytting, sniking  og slåssing sikret dem gullet med god margin.

Vengaboys gjestet Trondheim 8.4.2011.

 

Pissoar og jeg hadde lenge gledet oss til å gjenoppleve barn- og ungdommen, og startet med 90-tallsmusikkmaraton hjemme hos henne før vi dro avgårde. Humøret falt derimot raskt da vi entret konsertområdet. Først måtte vi køe i 20 minutter før vi i det hele tatt kom inn. Det regnet. Vi hadde planer om å gå på do, men det var ikke tillatt å gå på toalettet med jakken på. Derfor måtte vi stå i garderobekø, og det tok også 20 minutter. Vi stilte oss i dokø, gjorde oss ferdig, og gikk videre til bongkøen. Der sto vi kanskje i 40 minutter. Det fantes ingen plakater som opplyste om prisene, så vi kjøpte bare et par bonger hver. Det var like greit, for barene gikk tom for drikke allerede tidlig på kvelden. Svært uproft av arrangørene, og synd for dem som kjøpte ti-femten bonger de ikke fikk brukt.

Barkøen gikk relativt raskt, men da jeg spurte etter et glass med vann, fikk jeg beskjed om at de ikke hadde lov til å gi folk vann. Jeg kunne derimot kjøpe en flaske vann for 30 kroner. Vann burde vært gratis! I et så varmt lokale med så mange fulle folk trengs det vann – billig og lett tilgjengelig. Jeg stakk innom baren en gang til i løpet av kvelden, og da så jeg ei jente drikke vann fra et plastglass. Jeg spurte om de hadde endret reglene, men fikk til svar at jenta hadde diabetes og holdt på å besvime, så hun fikk vann. Andre ikke. Vel, frøken nesevis-bak-baren: En diabetiker med føling får ikke opp blodsukkeret ved hjelp av et glass vann! Han eller hun vil fortsatt besvime (med mindre han eller hun får i seg sukker).

2 Unlimited er blitt eldre, men de har fortsatt draget på publikum.

 

Vaktholdet og garderobesystemet var også dårlig. Mange kom inn uten billett, og flere hadde medbrakt drikke. Vi så folk som drakk rett fra vinposer og lommelerker overalt. Det så ikke ut som vaktene brydde seg om det. Garderoben var altfor liten, noe som er idiotisk med tanke på at alle måtte av med yttertøyet før de kunne gå inn. Mange jakker ble hengt på samme kleshenger, garderobepersonellet rotet med nummersystemet og mange endte opp med å miste jakkene sine i kaoset. Flere gjester måtte gå bak disken og lete etter jakkene sine selv. Fritt fram, stjel og ta!

En må regne med en del logistikkproblemer, fulle folk og småknuffing når 4000 mennesker samler seg under ett og samme tak. Men gutter og jenter som åpenlyst drikker medbrakt, dytter, krangler og slåss for moro skyld, har ikke noe på konsert å gjøre. Det burde også være mulig å skaffe flere vakter, beregne nok drikkevarer og bli flinkere til å opplyse om priser og stengetid. De færreste var klar over at baren stengte to timer før showet.

Bandene og kveldens konferansierer var derimot av framifrå kvalitet – hvis man nå kan kalle eurodance kvalitetsmusikk. Infinity, Reset, Vengaboys, 2 Unlimited og Dr. Alban gjorde alle en kjempejobb. Artistene hentet fram sine største hits, var flinke til å prate med publikum og tok deg med på en herlig reise gjennom 1990-tallet. Stemningen var egentlig god, og vi danset og skålte med fremmede mennesker i mange timer. Synd at lange køer og fulle alker får ødelegge så mye.

Howard og HC var unge og lovende. Bilde fra p3.no.

 

Pausene ble fylt av ablegøyer fra Howard og HC, og det ble vist bilder, filmer og fortellinger fra 1990-tallet på storskjerm. Vi fikk blant annet et gjensyn med Lillehammer-OL, Lille Lørdag, Solo-reklamen og mye annet som var populært i det gylne tiåret. Jeg skulle gjerne sett mer, men brukte stort sett pausene på å stå i kø. Lyden var dessuten svært lav, og publikum overdøvet mye av det som skjedde på scenen. Scenen burde vært hevet med en halv meter, for det var vanskelig å se artistene ordentlig.

Midtveis i Dr. Albans sett ga vi opp og dro hjem. Vi gikk glipp av Soda da vi sto i kø, og E-type måtte dessverre klare seg uten oss. Tro oss, vi prøvde, men vi var rett og slett ikke fulle og gærne nok til å trives hele kvelden.

En idrettshall i forkledning.

 

We Love The 90s er i utgangspunktet et supert konsept for alle som var unge på 1990-tallet. Arrangementsmessig er det derimot mye å hente. Og Trondheim Spektrum? Ikke narr meg til å le. Til tross for navneskiftet vil Nidarøhallen alltid være en idrettshall. Ikke en konsertarena. Jeg hadde muligens tatt turen på 90-tallsfest på nytt, men jeg kommer neppe til å sette min fot i «Trondheim Spektrum» igjen.

Nei, vi får ironikose oss med musikken i stedet. Denne 90-tallsspillelisten bør gjøre susen.

Har du vært på We Love The 90s? Eller skal du i løpet av de neste dagene? Hva syntes du?

Dette innlegget ble publisert i Debatt, Musikk og konserter og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

12 svar til Dårlig gjennomført 90-tallsfest

  1. Veronica/Mentale Godtepose sier:

    HERREGUD FOR EN GJENG IDIOTER?! Vær så snill å send dem link til dette her da – jeg får lyst selv. De fortjener å høre hvor idiotiske de her, de setter både folks eiendeler og folks liv (!) i fare med den slags.

    Synd idioter ødela kvelden rett og slett da. Dere får lage en temafest selv!! Jeg sikker på en garasjefest er mer organisert.

    • Radiojente sier:

      Hehe, «idioter» må være ditt mest brukte substantiv, Vero. Ja, jeg delte i hvert fall lenken på eventveggen. Det kommer en del treff derfra, men siden ingen har kommentert, så må de vel bare si seg enige, da. Jeg hørte det var like ille i Bergen i går. Så jepp, vi må nok bare lage en egen temafest! Velkommen! :p

      • Veronica/Mentale Godtepose sier:

        Uff, jeg få skaffe meg en ordbok over skjellsord. Skal jo ikke være mulig å gjennomføre noe sånt uten å vite hva man drive med. Dette burde de jo bare legge ned.

  2. Vilde sier:

    Hei!
    Var selv på konserten her i Trondheim, og har de samme dårlige opplevelsene som deg. Jeg og ei venninne stod ca 1 time i «kø», fra person til person, for å komme frem til de man faktisk kunne prate med om dette, som har noe med dette å gjøre.. Det vi fikk til svar var at vi måtte sende en mail på mandag, så skulle det bli tatt opp videre derfra. Vi har masse bonger vi ikke fikk brukt (rett og slett pga man ikke kom frem i køen/tom for drikke/feil kø osv), og i tillegg fikk mista ei jakke fordi det var FULLT i garderoben (allerede i 10-tida..). De mente at det var vår feil at den ble mista, fordi vi ikke hang den fra oss.. Veldig lett når det er fullt..

    Håper alle som har hatt en dårlig opplevelse blir med å klage på dette, ellers lærer de aldri! Hold det allikevel saklig, ellers slår det fort feil ut.. :)

    Håper det forresten er greit at jeg sender med link til denne bloggen når vi skal skrive vår klagemail, for han mente at ALLE andre (untatt oss) hadde det dødsbra og ikke klaga på noe..

    • Radiojente sier:

      Hei!

      Godt å høre at vi ikke var alene. Legg gjerne ved lenken til bloggen, og henvis til de negative kommentarene på Facebook-siden. Stå på, jeg synes det er kjempebra at dere har valgt å skrive klage! Det er uhørt at de prøver å legge skylden på dere når en jakke har forsvunnet. Det er arrangørenes ansvar å ha nok plass til klær, nok drikke og tilstrekkelige opplysninger om priser og skjenketider. Skjønner ikke hvorfor ikke Adressa har skrevet om arrangementet. Det burde vært tatt opp i avisene.

  3. ina sier:

    // Tusen takk for det! Og, jeg misunner deg for en hage full av blomster :-)! Ha en finfin kveld!

  4. siljeste sier:

    Wow, dette hørtes virkelig ille ut!

    Det var ikke fullt så ille i Bergen. Garderobeproblemet ble unngått ved at de rett og slett kuttet ut å ha garderobe. Flaks for oss så var det fint vær på lørdag, slik at vi ikke hadde de største utfordringene med å flakse rundt i jakker, men likevel burde det gått an å henge fra seg. En blir jo svett når en danser! Men men. Hvis alternativet er å bli frastjålet eiendeler, dropper jeg heller garderobeplass.

    Såvidt jeg vet så fungerte vaktholdet langt bedre i Bergen også, jeg så i hvert fall ingen som kom inn gratis. Vi ble kroppsvisitert, faktisk så ble jeg sjekket langs beina, selv om jeg hadde strømpebukse og småsko. Men den lille Jägerflaska i bh-en fant de ikke. Hirr. Jeg så ingen drikke andre ting offentlig, forresten.

    En kunne nesten risikere å bli klemt i stykker i barkø da. Jeg ble presset fra så mange kanter at jeg nesten lettet fra bakken. De stengte baren ved flere anledninger for å stoppe trengselen, og måtte ha flere vakter til å fysisk presse tilbake menneskemassene. Folk var skikkelig ille. Men så var det ganske ille at de ikke kunne ha mer enn to utsalgssteder for 5500-6000 mennesker. Jeg hørte ingenting om at det ble utsolgt da.

    Hadde ikke trøbbel med å se scenen, så det spørs om Bergenshallen (hvor jeg har gått på skøyter en gang!) hadde en bedre løsning på det også. Tror opplevelsen din kunne blitt bedre her, selv om det ikke var helt optimalt her heller. Bra dasstilgang, da. Nok papir og desinfeksjonsmiddel, til og med.

    • Radiojente sier:

      Dæh, høres ut som Bergen hadde mer styr på sakene! Bare det å ta en avgjørelse om å stenge baren vitner jo om sunt folkevett. Det vil alltid være pressing og kø på konserter, men enkelte momenter kan faktisk kontrolleres litt bedre enn det ble gjort i Trondheim.

  5. Tilbaketråkk: Dårlig gjennomført 90-tallsfest | Helle Stenkløv

  6. Tilbaketråkk: Hurra for Radiojente | Radiojente

  7. Tilbaketråkk: Kjendisene alle har glemt, men burde huske | Radiojente

Legg igjen en kommentar

