Jobb: Gjør ditt beste hele veien

Er du nyutdannet og ute etter drømmejobben? Vær forberedt på at det kan ta lang tid før du får den. De fleste må gjennom mange søknadsrunder før de blir innkalt til intervju. Du må kanskje vurdere om du er villig til å flytte, omskolere deg eller jobbe for lavere lønn enn forventet. Ofte blir du også nødt til å begynne i et helt annet yrke enn det du først planla.

Du er ikke alene. Selvfølgelig finnes det utdanningsløp som sikrer deg jobb, men alle kan ikke bli ingeniører og økonomer. Klart det finnes folk som har mer flaks enn deg og får jobb tvert – selv om du kanskje er flinkere og har mer erfaring. Men det betyr ikke at du aldri kommer til å finne den perfekte arbeidsplass! Du må bare være tålmodig, gjøre ditt beste og aldri gi opp. Og hvem vet? Kanskje drømmejobben viser seg å være noe annet enn du først trodde?

Hva tror du? Kunne ikke jeg blitt trailersjåfør?

Jeg har heller ikke funnet drømmejobben. Akkurat nå jobber jeg som programleder i NRK, omviser på Rockheim og kantinemedarbeider hos 3 Stuer. NRK- og Rockheim-stillingene kunne vært drømmejobber, men foreløpig er stillingene for små til at jeg kan leve av dem. Jeg synes likevel det er topp å jobbe begge steder, og håper at jeg en dag får muligheten til å utvide ett av engasjementene.

Kantinejobben er ingen framtidsdrøm, men jeg forsøker likevel å gjøre mitt beste. Mange rynker sikkert på nesa og tenker: «Hvorfor skal en med mastergrad jobbe i ei kantine?» Jeg sier: «Hvorfor ikke?» Alle burde prøve seg i et serviceyrke en eller annen gang i løpet av livet. En lærer mer av det enn en skulle tro.

Nå er jeg faktisk ganske ettertraktet blant byens kantiner, og det gleder meg. Det betyr nemlig at jeg blir oppfattet som arbeidsom, serviceinnstilt, hyggelig og omgjengelig. Hvilken arbeidsplass setter ikke pris på slike egenskaper? Jeg tror i hvert fall det kommer til å telle den dagen jeg blir tilbudt full stilling et sted i medie-, kultur-, kommunikasjons- eller underholdningsbransjen. Og det er det forhåpentligvis ikke lenge til.

Det er journalistikk, kommunikasjon og kultur jeg vil drive med. Her fra et liveintervju med Kristopher Schau og Øystein Karlsen.

Ikke bry deg om at du blir nødt til å jobbe deltid over en periode. CVen ser bedre ut når du ikke har vært arbeidsledig i lang tid, men viser at du kan ta i et tak. Si ja til vaskejobben hvis du må, og ta fatt på arbeidet med liv og lyst. Du kommer langt med en god innstilling, et vennlig smil og et positivt vesen. Og husk at drømmearbeidsgiveren kan finne på å ringe vaskefirmaet du jobbet for tidligere. Han eller hun kommer neppe til å ansette deg hvis eks-sjefen forteller at du var sur og lat. Kort sagt: Innsats teller – uansett arbeidsplass!

PS! Jeg har tidligere skrevet et innlegg om hvordan man får jobb. Og hvis du sliter med å lage en god CV, kan du lese CV-tipsene mine her.

Hvordan ser CVen din ut? Har du hatt mange «rare» jobber eller arbeidet deltid? Har du lett etter den riktige jobben i årevis? Eller fikk du toppjobben med en gang?

Dette innlegget ble publisert i Jobb og studier, Radiojente tipser og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Jobb: Gjør ditt beste hele veien

  1. Hauge sier:

    Er det lov i en radiojenteblogg å promotere diktet!

    øystein

    • Radiojente sier:

      Hei, Øystein! Jeg fjernet lenken du la ved. Det holder å legge ved lenken til bloggen din. Jeg forsøker å unngå direkte reklame, særlig når det ikke har noe med innlegget jeg skrev å gjøre. Håper du har forståelse for det.

Legg igjen en kommentar

