Språkspalten #13: Vanlige problemord del 2

Jeg er i harnisk. Skulle du tilfeldigvis skrive noen av ordene og uttrykkene nedenfor feil, burde du derimot ha på deg en harnisk. Det kan nemlig være greit å ha rustningen klar når jeg rasler med rettskrivningssablene. Jeg går rett på sak og gir dere fasiten på et utvalg nye problemord (les også Språkspalten #5: Vanlige problemord):

Det heter selv om. Ikke selvom.

Det heter til og med. Ikke tilogmed.

Det heter hvis, som i «Hva skjer hvis jeg trykker på denne knappen…?». Ikke «Hva skjer vist…» eller «Hva skjer hvist…«.

Det heter sunt. Ikke sundt eller sunnt. Hvis maten er sund er den ødelagt, og det er ikke bra for helsen.

Det heter for så vidt. Ikke forsåvidt eller for såvidt.

Det heter så å si og sant å si. Ikke så og si og sant og si.

Det heter samtidig. Ikke samtidlig. Tidig og tidlig er to helt forskjellige ord.

Det heter pennal. Ikke penal.

Det heter tunnel. Ikke tunell eller tunnell.

Det heter tatovering. Ikke tattovering eller tattoovering.

Det heter å venne seg til. Ikke å vende seg til. Det er kanskje lettere å forstå hvorfor hvis du tenker at «du blir venner» med det du må bli vant med. Ordet «vende» brukes derimot om det å snu. Da skriver man å vende seg mot. Ganske like ord, men med helt ulik betyding.

Det heter «jeg har så lyst til å dra på ferie/lyst på ferie«. Ikke jeg har så lyst til ferie.

Det heter abonnement. Ikke abbonement, abbonemang, abonemang, abbonnement eller abbonnemang. Derfor heter det også å abonnere. Ikke å abbonere osv.

Dette er bare noe av det jeg har lagt merke til i det siste. Kommer du på flere ord og uttrykk som stadig skrives feil? Kommenter og diskuter!

Dette innlegget ble publisert i Språkspalten og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

14 svar til Språkspalten #13: Vanlige problemord del 2

  1. VENNINDER!!!!!!!!! AAAAAH BLØR I ØYENE!!!

    Blandt, sundt, veninder (aldri hørt noen si dette høyt? er det dialekt noe sted tro?).

    D-er der de ikke skal være må dø.

    Pennal?? Wow. Aldri sett før. Ville da virkelig ha skrevet penal selv – men da er jeg fra et sted hvor trykket muligens er på e-en, og ikke dobbelt-n.

    Disse østlendingene jeg bor blant nå, har altfor mange L-er og N-er sier jeg ;)

  2. shandiosa sier:

    Kassett, appetitt, ballett, nøkler, sykler, i stedet for, installere, allmenn, sjelden, sinnssyk og kakerlakk.

    • Radiojente sier:

      Du mener vel kasett, apetitt, balett, nøkkler, sykkler, istedenfor, innstalere, almen, skjelden, sinnsyk og kakkerlakk?

      • Mener du å si at sinnssyk er riktig? Sinns-syk, det høres jo bare slitsomt ut å si. Utrolig hvor mye jeg hadde glemt ut fra skolen da!! Hahaha!! Selv om jeg liker å tro at jeg skriver ganske så korrekt likevel.

        • Radiojente sier:

          Sinnssyk er riktig, ja. Sinnet er sykt. Syk til sinns. Sinnssyk. Sinn-syk høres da vitterlig ikke bedre ut? :P

          • Sinnsykt er det vi har sagt hele ungdommen? Muligens noe med hvor man setter trykket igjen? Sinnssyk hørtes bare ut som en ekstra s på feil sted. SINN-SYK. Syk i sinnet. Ikke at det er et bra uttrykk uansett :P

            Men jeg føler at bruken av ordet tok av når jeg gikk på ungdomsskolen. (der føler jeg forresten at to s-er føles riktig.)

            • Radiojente sier:

              Samme hva du sier – to s’er er korrekt. «DET Æ’ JO HELT SINNNNSSSYKT LISSOM!» Men jeg er enig i at det er et fryktelig ord. Det er på linje med «sjokk». Feil og overdreven bruk ødelegger ordenes betydning. «NORSKE TALENTER-SJOKK: SINNSSYK OPPTREDEN». Sjokk er en livstruende tilstand, og sinnssykdom kan være vel så alvorlig. Tabloidjournalister, Paradise Hotel-deltakere og ungdomsskoleelever: Skjerpings!

              • Ordboka lyver aldri ;) Men jeg har virkelig aldri hørt at det skal være to s-er altså. Merkelig egentlig. Journalistene suger jo (for å bruke enda et slikt ord!) Haha.

                Og er man utenfor ungdomsskolen så er det på tide med et større ordforråd uansett. Uansett hvor «mote-riktige» ordene er.

              • Den nevnte s-en i sinnssyk kalles fuge-s. Det er noen bestemte regler for når den skal brukes, som jeg ikke husker, men det har noe med om ordene som settes sammen er enkle eller sammensatte. Det heter for eksempel vin-flaske, men rødvin-s-flaske. I sinn-s-syk har det antagelig noe med trykket å gjøre.

                Helle, jeg må si jeg synes «fasit på ord»høres underlig ut. En fasit er et (rett) svar eller en konklusjon. Om fasit skal brukes, vil jeg tro «fasit til» er mer rett, og at du omformulere slik at det er snakk om en oppgave eller utfordring. Det får bli en utfordring til deg, som jeg ikke har fasiten til.

                • Radiojente sier:

                  Det er faktisk ingen bestemte regler for fuge-s, og det er nok derfor folk sliter sånn med det. Noen retningslinjer finnes det, men det er så mange unntak at de egentlig ikke kan regnes som bestemte regler. Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.

                  Joda, jeg er enig med deg om at «fasit» kan høres rart ut i dette tilfellet, men det er mer et ordspill (tror jeg) enn en korrekt formulering. Jeg tenkte nemlig at det å skrive er en oppgave, og at det finnes en fasit på hvordan ordene staves. Men mulig det var dumt, for det la opp til tolkninger jeg ikke var forberedt på.

  3. liseliten sier:

    Hahahah, liker Veronicas «Jeg blør i øynene».

    Det er mange som skriver «tidelig» i stedet for «tidlig», eller «jævelig» i stedet for «jævlig»…!?

    • Radiojente sier:

      Åh, så herlig med mange kommentarer! :D Nå ble jeg glad. Ja, «tidelig» og «jævelig» er gjengangerfeil. Jeg holder på med å samle opp ord til et nytt problemordinnlegg. Det er så mye bra å ta av!

Legg igjen en kommentar

