Chiligryte med hjemmelaget loff

Det er nesten umulig å lage en liten porsjon chili con carne. Og bra er det, for da har du alltids en kjempegod og mettende middag eller fem liggende i fryseren til senere. Oppskriften nedenunder er sterkt inspirert av Chili con Carne a’la Jamie, mens framgangsmåten for loffen er å finne i gode, gamle «Fra boller til burritos«.

Viktigst av alt: MYE smør. Gjerne kjøleskapskaldt meierismør som smelter på loffen.

Chili con carne
4-6 porsjoner
2 mellomstore løk
1 fedd hvitløk
olivenolje
2 strøkne ts chilipulver
1 fersk rød chili, uten frø og finhakket
1 toppet ts malt spisskummen
havsalt og nykvernet sort pepper
ca. 1/2 kg grytekjøtt eller god kjøttdeig
200 g soltørkede tomater i olje
2 bokser hakkede tomater
vann
1/2 kanelstang
2 bokser grytebønner, fjern laken

Hakk løk og hvitløk. Fres det blankt i olivenolje.

Løk og hvitløk stekes blankt.

Tilsett chilipulver, fersk chili, spisskummen, salt og pepper.

Fersk chili og krydder.

Ha i kjøttet og stek det brunt.

Jeg har ikke kjøkkenvifte.

Hell blandingen over i en stor gryte. Hakk soltørket tomat med litt olje og ha i gryta.

Soltørket tomat er jammen ikke lett å hakke. Jeg brukte saks.

Tilsett tomat, kanel og et glass vann. Smak til med salt og pepper. Kok opp og la det småkoke under lokk i halvannen time.

Ærlige matbilder. Legg merke til alt sølet som oppstår når man lager mat. Legg også merke til at jeg måtte bytte ut den første gryta med en større gryte. Chili tar plass. Og matlaging = søl! Ikke tro på de "perfekte" bildene dere ser på andre blogger. Slikt kan ta fra en stakkars amatørkokk alt mot.

Ha i bønnene en halvtime før gryta er ferdig. Bønnene skal bare varmes!

Den som ikke liker bønner burde skamme seg.

Chiligryta smaker gjerne best når den lages en dag før servering. Da «setter» smaken seg bedre. Chili con carne serveres med ferskt brød, yoghurt naturell eller guacamole.

Loff
1 loff
1/2 pk (25 g) gjær
1 ss myk margarin, smeltet
2 dl lunkent vann/melk
1/2 ts salt
ca. 5 dl (300 g) hvetemel

Del gjæren opp i en bakebolle. Smelt margarin i en kjele. Ta kjelen til side og tilsett vann/melk. Blandingen skal være fingervarm, ca. 37 °C. Hvis du bruker tørrgjær bør væsken være litt varmere. Hell blandingne i bakebollen og rør ut gjæren.

Smør og melk i bakebollen.

Rør inn salt. Tilsett hvetemel og elt deigen glatt og jevn slik at den slipper redskap og bolle.

Jeg burde strengt tatt siktet melet. Det gir alltid best resultat.

Dekk bakebollen med plast og la deigen heve til dobbel størrelse.

Jeg pleier å sette deigen til heving oppå stekeovnen. NB! Plata skal ikke være påskrudd. Varmen må komme fra forvarming av ovnen. Men det skjønte du kanskje?

Ta deigen ut på bordet og lag en glatt kule som trykkes ut til en rund, flat leiv med diameter som brødformen.

For en trivelig, liten klump!

Rull leiven fast sammen og trill den til en jevn loff. Legg loffen med skjøten ned i smurt form.

Klumpete, avlang loff er like godt som jevn, avlang loff.

La loffen heve under plast til dobbel størrelse eller til et lett fingertrykk går langsomt tilbake. Dusj eller pensle med vann og prikk med en gaffel.

Hevet, penslet og prikket.

Stekes ved 200 °C i 30-40 minutter på nederste rille.

Ta-da!

Tips: Lag loffdeigen før du begynner med chiligryta. La den heve mens du setter i gang gryta. Når gryta småkoker, gjør du ferdig loffen. Slik får du dem ferdig omtrent samtidig.

Er det ikke greit å vite at matlaging ikke trenger å være like vakkert som hos Passion for Baking (for øvrig min favorittmatblogg for tiden) for at det skal smake godt?

Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

11 svar til Chiligryte med hjemmelaget loff

  1. Den kokeboka har jeg også et sted!! Fikk den vel på skolen?

    Og slike oppskrifter er digg, man lager en haug med mat som ikke er mer krevende og vanskelig enn å lage en porsjon, og har middag i ukevis. Dette kan jo brukes til både gryterett, lempe inn i tortillaer, osv. En vågal lasagne også kanskje!

    Den trivelige lille klumpen så da virkelig fristende ut, tro om man skal prøve seg på lofflaging en dag…

    Og hehe, perfekte matblogger driver meg også til vanvidd. Ser generelt ikke ut når jeg er ferdig med mat heller!

    • Radiojente sier:

      Ja, vi fikk den da vi hadde skolekjøkken på ungdomsskolen. Det er faktisk en god kokebok! :D

      Den trivelige, lille klumpen er så god som noen! Luftig deig, god smak, helt herlig med meierismør. Bare å slenge oppi litt hi-maize, så blir det nesten sunt også. :)

      Jeg skjønner at folk vil at maten deres skal se delikat ut, men for den jevne mann kan det virke vel uoverkommelig å gjøre ting så pent på første (og tredevte) forsøk. Matlaging skal være moro – ikke higen etter perfeksjon. Jeg pleier å vaske opp etter jeg er ferdig. :P

      • Om den er god eller ei kan jeg ikke si – jeg har den ikke her. Universet må vite hvor den er.

        Jeg er glad i loff, og jeg er glad i brød med frø og kjerner i. Kanskje jeg skal kombinere haha!!

        Og vaske opp etterpå er noe man generelt trenger å gjøre uansett. Kan likegjerne kose seg med matlaginga i steden for å prøve å være perfekt. Jeg er sikker på at man kan smake forskjell på mat laget av en sykelig perfeksjonist og en som er glad i matlaging.

        • Radiojente sier:

          Den er enkel og oversiktlig, og det er sikkert grunnen til at alle ungdomsskoleelever får den. Men en kan aldri få nok gode kokebøker! Fant igjen farmors gamle oppskrifter her om dagen også. Kanskje jeg skal prøve noen av dem snart?

          Ja, hvis jeg begynner å tenke på at det ligger mel på bordet og spruter fra stekepanna, så kommer jeg ikke til å klare å lage mat mer. Det kan hende grønnsåpesmaken skinner gjennom hos perfeksjonisten? Knis.

          • Grønnsåpe i maten, ja jeg tviler ikke!!! Det går ikke an å leve sånn. Heller lykkelig som gris sier jeg.

            Jeg har tre millioner kokebøker her fra før, spørs om jeg egentlig trenger å få noe familie til å grave den opp ;) Men gamle kokebøker er artig, jeg burde teste ut noen av de gamle jeg har fått selv! Kanskje noe å ha på sida mi også..

  2. shandiosa sier:

    Har du seriøst satt merkelapper på krydderlokkene dine?

  3. Dette så fryktelig godt ut, men litt for mye «pes» for min smak! *Flirer* Jeg kjøper da heller femkroners loff i butikken, og ferdig amerikanskblanding. Men for all del, flott med dere ungdommen som orker! Sunnere er det visst også med hjemmelaget, har man hørt * Smile*. Jeg tror jeg tilhører generasjonen som «hjemmelaget» hoppet over * Ler*.

Legg igjen en kommentar

