Anbefalning: Platemesse

Tenk deg en gigantisk platebutikk med nytt og second-hand, vinyl og CD.

Se for deg meter på meter på meter med metal, prog, soul, country, punk og jazz. 60-tallssingler side om side med limited edition-utgaven av Iron Maiden som du i et svakt øyeblikk byttet bort mot en sixpack.

Litt lenger bort ligger CD-boksen med de klassiske Styx-skivene, og bak der igjen, til noen tiere, debutplata til Ramones i perfekt stand… Utopi? Langt ifra!

Teksten er hentet fra Trøndersk CD- og platemesses hjemmeside. Noe av innholdet er redigert.

Messelogoen.

Trøndersk CD- og platemesse er en institusjon i Trondheim, og lørdag 5. mars er det igjen tid for platemesse på Royal Garden Hotel.

Det hele startet på legendariske Bajazzo, og messa var også innom Veita Scene og Blæst før den endte opp på Royal Garden. Det begynte med to årlige arrangementer, men nå kan vi kose oss med platemesse hele tre ganger i året. Med over 20 år på baken er messa blitt et av de lengstlevende kulturarrangementene i Trondheim, og gjengen bak uttaler i en pressemelding at de ikke har tenkt å gi seg ennå.

Et stort utvalg i LP’er, CD’er og DVD’er i alle prisklasser (ja, her kan du få tak i skiver for en tier, men også klenodier for opp mot flere hundre- og tusenlapper) gjør at det er noe for alle her. Messa har sin egen infotjeneste der en “speaker” formidler spesielle ønsker av artister og platetitler. Dermed blir det atskillig lettere å finne selgeren som har det du er ute etter. Og pruting er tillatt!

Når: Lørdag 5. mars 2011
Hvor: Royal Garden Hotel Trondheim
Åpent: 11.00-16.00
Facebook-event: Trøndersk CD og platemesse

Jeg har kjøpt mang ei plate gjennom årenes løp, og har sannsynligvis vært innom alle messene de siste ti årene. Da jeg var yngre lette jeg etter Stratovarius-samleobjekter og progrockskiver til en grei pris. Det hender en kommer over skikkelige godbiter, men da må en også regne med å betale. Jeg vurderte f.eks. lenge om jeg skulle ta meg råd til å punge ut 800 kroner for andreutgaven av debutplata til Folque, men lot heldigvis være.

Originalen kan være vanskelig å få tak i.

Interessene har endret seg med årene, og nå ser jeg stort sett etter spennende heavy- og thrash-utgivelser på vinyl. Men jeg går heller ikke av veien for ei god progskive. Jeg skal ikke påberope meg de helt store funnene, men det er kjempegøy å bla gjennom bunkene med LP-er og lete etter snacks. Jeg er blant annet svært fornøyd med å ha kjøpt disse:

Kanskje en av de aller beste NWOBHM-utgivelsene.

Belgiske godsaker.

Fant denne i mint (uspilt)!

Det er ikke akkurat sjeldne album, men de er like fullt utrolig bra!

På platemesse kjøper jeg utelukkende vinyl. Jeg er lei av CD-er og forsøker å la være å laste ned musikk med mindre det er noe jeg vil sjekke ut før jeg handler (arrester meg, plz). Det er så mye større stas å eie produktet fysisk!

I morgen vurderer jeg å kjøpe Heavy Loads «Stronger Than Evil». Den har ligget og lurt i bakhodet lenge, men foreløpig har den vært for dyr til at jeg har fått meg til å handle den inn. Det hadde også vært gøy om jeg hadde kommet over «Armed and Dangerous»-EP-en til Razor, men prisen blir garantert for stiv. Den går som regel for over 300 $ på Ebay…

Når jeg blir rik...

Når jeg blir rik kommer jeg til å bli en gæren platesamler. Altså, en som er enda galere enn det jeg er nå. Jeg er nemlig av den typen som ikke rekker å høre ordentlig på alt jeg har en gang, og det er flaut å innrømme.

Jeg regner med å finne mange godbiter på platemessa også denne gangen, og kommer garantert til å blåse bort mer penger enn jeg har råd til. Det gjør jeg hver gang.

Skal du på platemessa? Er det platemesser der du bor? Samler du på noe?

Dette innlegget ble publisert i Musikk og konserter, Nyhetsbildet, Radiojente tipser og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Anbefalning: Platemesse

  1. Tilbaketråkk: Dagens fangst | Radiojente

  2. Jeg har en Vanilla Fudge LP-plate fra 60-tallet som du kanskje vil finne interessant for samlinga di.
    Kan sende deg coverfoto og digitalisert innhold hvis du har egnet epostadresse.

    Pål
    (mobil 911 69 385)

Legg igjen en kommentar

