Radiojente tipser: pakkeliste for skitur

Det er tid for min årlige skitur. Hvitkledde vidder, solskinn, appelsiner og kvikk-lunsj. Bakglatte ski, altfor tung sekk, brente pølser og lunken kakao. Jeg gleder meg.

Vel – årlig – er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har strengt tatt ikke stått på ski siden 2005 eller 2006, men jeg var tross alt ganske habil på kunststoffplankene i et tidligere liv. Jeg satser på at gamle kunster ikke er glemt, for snart reiser jeg til Åre sammen med to venninner. Der skal vi leie hytte, spille kort og friske opp langrennskunnskapene.

Siden det er såpass lenge siden jeg har vært på skitur (og hyttetur for den del), tenkte jeg det kunne være på sin plass å repetere hva en bør ha med seg når en skal ut på vinterstid. Denne lista er ment for en dagstur på noen timer. Skal du derimot på langtur i fjellet, anbefaler jeg deg å sjekke hva Turistforeningen råder deg til.

Pakke- og huskeliste for ski- og hytteturer

  • Sjekk værmeldingen!
  • Ski med bindinger, skistaver og skisko (sikkert noen som har glemt det også)
  • Skismurning og skiskrape
  • Vindtett overtrekksbukse og jakke
  • Gamasjer

Kong Olav glemte å ta på skiene. Heldigvis husket mannen bak å ta dem med. Bilde fra dagbladet.no.

  • Ullsokker
  • Tykk genser
  • Tynn ulltrøye
  • Ullundertøy (trøye, stilongs og truse)
  • Lue, skjerf og votter

Appelsiner og kvikk-lunsj, ikke bare forbeholdt påsken. Bilde tatt av fotograf Carina Grelland Harsem: http://www.carinafoto.no.

  • Ryggsekk
  • Sitteunderlag
  • Termos
  • Mat og drikke, f.eks. brødskiver, pølser og marshmallows til grilling, appelsin og annen frukt, kvikk-lunsj, vann og kakao
  • Fyrstikker
  • Toalettpapir
  • Søppelpose

Lær deg å bruke kart og kompass. Jo før jo heller! Bilde fra nrk.no.

  • Fulladet mobiltelefon
  • Kart og kompass
  • Blyant og papir (kjekt å ha dersom du må skrive ned noe, eller om du skulle ende opp i som eneboer i skauen og få lyst til å skrive dagbok)
  • Solbriller
  • Solkrem
  • Spade
  • Førstehjelpssaker
  • Ta med ekstra skift i vanntette plastposer. Du kan bli våt, og da er det veldig viktig å skifte slik at du ikke blir nedkjølt!

Ikke alle har like god peiling som Snøhulemannen Sverre Nøkling.

Hvis du har tenkt å overnatte og gå langt i ukjent terreng (er du gal!?) bør du være erfaren på området. Ta med GPS, nødraketter, sovepose, liggeunderlag, ekstra proviant mm. Jeg understreker igjen: Les mer hos Turistforeningen. Du kan også lese, se film og lære mer på Snøhulemannens hjemmesider.

Jeg er ingen ekspert på området, og jeg har såvisst ikke tenkt å dra på langtur. Vi satser på å vase litt rundt hytta, ake og kose oss. Det er likevel viktig å tenke over uforutsette situasjoner og planlegge godt.

Husk, uansett hvor kort eller lang turen er, å fortelle noen hvor du har tenkt deg og hvor lenge du blir borte! Fjellvettreglene er urokkelige!

God tur!

Dette innlegget ble publisert i Radiojente tipser og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Radiojente tipser: pakkeliste for skitur

  1. Veronica/Mentale Godtepose sier:

    Mitt pakketips er:

    Pose chips, god te, pledd, lenestol og pc. :D

    At folk frivillig går ut i snøen kommer jeg aldri til å forstå hahaha!

    • Radiojente sier:

      Haha, bra du har løsningen på innendørstur, da! xD

      Nei, jeg forstår heller ikke folk som legger ut på lange turer uten å ha peiling. Det er altfor mange som omkommer pga. dårlig planlegging, lite kunnskap og dumdristighet. Vi skal bare kose oss, vi. Og når det gjelder å gå ut i snøen: Vi bor langt nord. Det er alltid snø her. Derfor må vi gjøre det beste (minst dårlige) ut av det!

      • Veronica/Mentale Godtepose sier:

        Er det snø nok her på indre østlandet akkurat nå!! Vi har hatt snø siden oktober. Enda en grunn for å ikke skjønne hva folk skal ut og «kose seg» i det, når vi stresser rundt dagen lang fra før..

        Men frisk luft og aktivitet tar ingen skade av, så lenge det er fornuftige ideer da. Ville aldri rotet meg opp på fjellet, jeg har null peiling.

        • Radiojente sier:

          Det er forskjell på å kose seg og å stresse, hah!

          Jeg har faktisk litt lyst til å gå til toppen av Galdhøpiggen en gang, men kjenner jeg meg selv rett, blir det med tanken.

Legg igjen en kommentar

