Språkspalten #10: Bindestrek

Bindestrek og tankestrek må ikke forveksles med hverandre. Bindestreken er det korteste av strektegnene, og er – i motsetning til tankestrek direkte tilgjengelig på tastaturet (til høyre for punktum). Tankestreken er lengre, og den dukker ofte opp ved autokorrektur i Word. Du kan også få den fram ved å bruke tastekombinasjonen Alt+0150 (PC) eller Alt+Shift+bindestrek (Mac). Les om tankestreken i Språkspalten #11: Tankestrek.

Hovedregelen er at bindestrek ikke brukes i sammensatte ord i norsk. I en del tilfeller kan den likevel brukes for å lette lesingen. Bindestrek er obligatorisk i noen grupper av ordbokførte sammensatte ord, og den bør dessuten brukes ved visse typer ordlaging.

Binde- og tankestrekreglene er såpass omstendelige at jeg har valgt å dele det i to innlegg. Nedenfor har jeg presentert et utvalg av de mest brukte bindestreksreglene.

Regler for bindestrek

Bindestrek kan erstatte et ledd i dobbeltuttrykk.

  • Søn- og helligdager
  • Litteratur- og teateraften
  • Sær- eller sammenskriving
  • Helse- og omsorgsdepartementet
  • Landsforeningen for hjerte- og lungesyke
  • Musikk- og samfunnsjournalistikk

Ord som inneholder både tall og bokstaver, skal ha bindestrek.

  • 1900-tallet
  • 13-årsdag
  • 12-punktsservice.

Det skal derimot ikke være bindestrek når det brukes bokstaver. Da heter det nittenhundretallet, trettenårsdag og tolvpunktsservice.

Det er bindestrek og stor forbokstav i egennavn bestående av fellesnavn og egennavn.

  • Musikk-Trondheim
  • Jern-Erna
  • Vinter-Oslo
  • Blomster-Finn

Det fleste sammensetninger med ikke- skal ha bindestrek.

  • Ikke-røyker
  • Ikke-sak
  • Ikke-kommunistisk
  • Ikke-smittsomt

Det er derimot flere unntak, bl.a. ikkevold, ikkeangrepspakt og ikkespredningsavtale. Flere eksempler finnes hos Språkrådet eller i Tanums store rettskrivningsordbok.

Initialord og forkortelser skal ha bindestrek og ikke skrives tett inntil eller med apostrof. Se også innlegget om apostrof.

  • CD-er
  • TV-en
  • cand.philol.-er
  • FM-sender

Det er bindestrek når forleddet rommer en forkortet måleenhet og ved datoangivelse med sifre.

  • 17. mai-feiring
  • 1. mai-tog
  • 5000 m-løp
  • 80 km-sone

Noen sammensatte uttrykk som angir en forbindelse, et forhold e.l., skal ha bindestrek(er). Det skal også visse sammensetninger med konjunksjon, preposisjon eller adverb samt en del innlånte ord.

  • Berg-og-dal-bane
  • Bruk-og-kast-mentalitet
  • Munn-og-klovsyke
  • Gå-sakte-aksjon
  • Jeg-driter-i-hva-alle-andre-sier-holdning (eller jeg driter i hva alle andre sier-holdning)
  • Nei-til-Eu-konferanse
  • Svart-hvitt-bilde
  • Vegg-til-vegg-teppe
  • Øre-nese-hals-spesialist
  • Roll-on
  • Stand-up
  • Romersk-katolsk

Det er ikke feil å skrive grå stær-pasient, men uttrykket er ulogisk fordi tegnsettingen ikke reflekterer at det er en enhet. Det er ikke en stær-pasient som er grå, men en grå-stær-pasient. Derfor bør hele uttrykkes bindes sammen med bindestreker.

Det er også en del unntak fra regelen. Av en eller annen grunn skal ord som acappellakor, adhockomité, akontobetaling, aupairarbeid, comebackforsøk og sciencefictionroman skrives uten bindestrek. (Det visste ikke jeg en gang.)

Lager vi sammensetninger med egennavn, bør vi sette bindestrek mellom navnet og resten av ordet. Bindestreken viser at ordet mer eller mindre er laget for anledningen.

  • Petter Northug-kommentarer
  • Radiojente-fan
  • Knut Borge-effektsamler

Jo mer innarbeidet slike begreper blir, desto lettere blir det å behandle dem på samme måte som gudbrandsdalsost og selbuvott. En del ord av denne typen kan derfor godt skrives på to måter: Oslo-gutt/oslogutt og Bodø-dialekt/bodødialekt er eksempler på dette.

Her skal det ikke være bindestrek:

Det er ikke bindestrek i avledninger av sammensatte egennavn av typen Sør-Korea, Latin-Amerika og Vest-Europa. Da heter det derimot:

  • Sørkoreaner
  • Latinamerikaner
  • Vesteuropeer

Ingen sammensetninger med anti- skal ha bindestrek.

  • Antidepressiv
  • Antialdringsserum
  • Antirøykelov
  • Antihelt

Det er ikke to bindestreker i sammensetninger med bindestrekuttrykk som h-moll, 1800-tall osv.

  • E-postadresse
  • 80-årslag
  • 1990-tallsmote
  • h-mollkomposisjon

Geografiske og andre navn der førsteleddet selv er et egennavn, skal ikke ha bindestrek. Det skal heller ikke en del vanlige fellesnavn der første del er et egennavn.

  • Trondheimsfjorden
  • Warzawapakten
  • Marshallhjelpen
  • Ekofiskfeltet
  • Geigerteller
  • Gudbrandsdalsost
  • Røntgenapparat
  • Selbuvott

Kilder:
Mye av stoffet er hentet fra Korrekturavdelingen, men jeg har også hentet inspirasjon fra Studenttorget og Språkrådet. Den beste og mest komplette oversikten finner du hos Språkrådet.

Jeg har ikke behandlet alle reglene, men har tatt med de vanligste. Hvis du vil vite mer kan du alltids sjekke ut kildene jeg har nevnt.

Forvirret? Opplyst? Vel, øvelse gjør mester!

Dette innlegget ble publisert i Språkspalten og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Språkspalten #10: Bindestrek

  1. JanO sier:

    Shit… jeg har jo sett at du har vært innom min blogg, og når jeg nå ser at du faktisk har litt peiling på rettskriving, så grøsser jeg litt mtp alle skrivefeil du sansynligvis oppdager hos meg. Jeg tror selv at jeg skriver sånn passelig greit, men jeg ser ofte i ettertid at det jo blir noen feil.

    Må forøvrig innrømme at jeg har brukt både «CDer», og «CD’er». Men lover herved (å prøve) å huske at det skrives «CD-er».

    Liker bloggen din :)

    JanO
    (ikke-røyker)

    • Radiojente sier:

      Hehe, jeg har selv «slitt» med å skrive slike ord. Har på følelsen at skolen har drevet vranglære. Du skriver ikke så verst, JanO. De aller fleste har noen skrivefeil. Det har jeg også. ;)

      Hyggelig at du liker bloggen min også! Kjekt at slikt går begge veier.

      Helle
      (antirøyker)

  2. Tilbaketråkk: Språkspalten #14: Ananas biter, ananas-biter og ananasbiter | Radiojente

Legg igjen en kommentar

