Hva med å spare litt, folkens?

I dag omtaler VG og Dine Penger en ny undersøkelse, som viser at vi heller vil sløse bort pengene våre enn å spare litt ekstra til dårligere dager. Folk lever i nuet, og nyter gode økonomiske tider med lav boligrente og lav arbeidsledighet. Men er nå dette så lurt?

Bilde lånt fra nettavisen.no.

 

Før eller senere vil renten gå opp, og dersom du er uheldig og mister jobben samtidig, er det kjekt å ha penger i bakhånd. Undersøkelsen viser at syv av ti sparer, men ekspertene er ikke fornøyd. Vi kunne ha spart mer. Mange har vent seg til et høyt forbruk framfor å spare større summer og nedbetale boliglån.

I Dine Pengers artikkel, «Vi har råd til å bruke mer«, kan folk som har en trygg arbeidsplass, gjeld de kan håndtere og en buffer mot uforutsette utgifter, godt bruke litt mer. Men et lite mindretall er i faresonen. Hvis du er blant dem som allerede må låne av venner, leve på knekkebrød og utsette regningsbetalingen de siste dagene før lønning, kan du regne med store problemer når renten stiger.

Bilde lånt fra dn.no.

Det er sjelden dumt å tenke litt framover. Jeg har derfor tatt med noen av Dine Pengers sparetips samt noen av mine egne.

Dine Pengers spareråd:

  • Kvitt deg først med dyr gjeld! Betal ned kredittkortgjeld og forbrukslån, for her svir lånerenten.
  • Senk renten på boliglånet! Mange kan spare tusener i året på å bytte fra en dårlig bank til en bank med de beste rentebetingelsene.
  • Spar opp krisepenger! Spar opp et beløp på minst to netto månedslønner hos banken med best mulig sparerente.
  • Betal ned ekstra på boliglånet! Har du en krisereserve, kan du begynne å betale ned ekstra. Få boliglånet ned på et komfortabelt nivå (50-60 prosent av boligens verdi).
  • Spar i aksjefond! Har du oppfylt punktene over, kan du begynne sparing i aksjefond. Gjør det selv om du ikke er gjeldfri. Aksjefond gir normalt høyere avkastning enn lånerenten. Du bør ha en tidshorisont på minst frem år.
  • Spar til barna! Begynn tidlig og sett pengene i aksjefond. Spar i foreldrenes navn. Da unngår barnet formuesgrensen i studietiden, som kan avkorte stipendandelen fra Lånekassen. Du unngår også at overformynderiet tar kontroll over pengene.
  • Spar til første bolig Er du under 34 år, tjener over 56.000 kroner og har 20.000 kroner å avse? Sett pengene i Boligsparing for ungdom (BSU) og få 4000 kroner i direkte skattefradrag.

Jeg forsøker å betale ned mest mulig på boliglånet mitt, og følger jevnlig med på renteforskjellene bankene imellom. Foreløpig har jeg ikke trengt å skifte bank. Selv om jeg har kjøpt min første bolig, sparer jeg 20.000 på BSU-kontoen min hvert år. Skattefradraget kommer godt med hver sommer. Jeg betaler også mer i skatt enn det jeg trenger. Slik får jeg tilbake på skatten hvert eneste år.

Magre tider. Bilde fra irlins.blogg.no.

Krisereserven har jeg også vært nøye med å opprettholde. Jeg var forberedt på å gå uten jobb i en periode etter endt utdanning, og sparepengene mine kom godt med da jeg var arbeidssøker. Som nyutdannet får du som regel svært lite penger fra Nav, og det kan være vanskelig å tilpasse seg et lavere forbruk. Tro meg, jeg har opplevd det. Sparepengene mine kom også godt med da kjøleskapet gikk i stykker.

Radiojentes spareråd:

  • Ha fast trekk fra lønnskonto inn på sparekonto. Slik får du spart litt hver eneste måned uten å legge merke til det.
  • Forsøk å få trukket mer skatt enn du egentlig trenger. Pengene blir utbetalt til sommeren, og du merker ikke en gang at du sparer. Skattesmell slipper du også.
  • Tenk nøye over hva du kjøpe og ikke. Trenger du virkelig å spise lunsj på restaurant fem dager i uka? Og har du ikke nok gensere, egentlig? Prioriter strømregninga og spis hjemme.
  • Pant flasker og putt pengene på en sparegris hver gang du panter. Det kan være mye penger å hente fra et morsomt vorspiel med påfølgende opprydning. I tillegg er det moro å følge med på at pengehaugen vokser.
  • Opprett to kontoer. En du bruker til vanlig, og en du bruker i nødstilfeller.
  • Unngå å bruke kredittkort. Jeg har hatt kredittkort i tre år, men aldri brukt det. Det skal være krise når du begynner å handle på kreditt. Husk at det skal betales også.
  • Bruk medlemskort i butikkene som tilbyr det. Jeg har spart tusenvis av kroner på å være medlem i Coop og andre rabattordninger. Er det ikke deilig å få 3 % kjøpeutbytte hver gang du handler mat?

Bilde fra handelsbladet.no.

Jeg er klar over at mange unge (og gamle) tenker: «Lev i nuet, vi kan dø i morgen!». De aller fleste av oss har derimot et langt liv foran seg, og da er det vel så viktig å huske at det sannsynligvis er en dag i morgen også. Og forresten: Det å spare penger er ikke ensbetydende med å være kjip og gnien. Det er lov til å ha det moro og sløse litt av og til.

Sparer DU penger? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Dette innlegget ble publisert i Debatt, Radiojente tipser og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Hva med å spare litt, folkens?

  1. Lene sier:

    SV: Siden Lindex ikke har norsk nettbutikk (teit) gikk jeg inn på Sverige sin for å finne bildene. http://www.lindex.com/se/shop/klader-och-mode/ Vet ikke om de har tingene i norske butikker. Enda hvertfall. Vedder på at Sverige får inn ting før Norge..

  2. Martine sier:

    Fine tips! Jeg har satt opp spareavtale med bsu i år, for har funnet ut at det ellers ikke blir noe av ;) Ellers prøver jeg å spare litt de månedene jeg har penger til overs, men det er jeg jo vant til å måtte som student siden jeg ikke har inntekt i juni i det hele tatt..

    Vi har fått superbra rente i banken etter å ha blitt totalkunde + at vi har valgt å ha avdragsfritt ett par år fremover.. Så nå har vi plutselig VELDIG mye lavere månedsutgifter (selv om vi nå har flyttet til hus og har mye høyere lån… Hjalp endel å slippe husleie på toppen av lånet! :)) Har funnet ut at vi ikke gidder å slite med penger disse årene når vi vet at vi kommer til å ha MYE mer penger når jeg er ferdig lege og begge er i jobb. Så da nyter vi avdragsfritt nå og vet at vi klarer den ekstra utgiften det blir når det kommer ;)

Legg igjen en kommentar

