Hjemmelaget lasagne

Så god at jeg glemte å ta bilde før vi hadde spist halvparten.

Framgangsmåte:
1. Lag kjøttsaus og ostesaus, se egen oppskrift lenger ned.
2. Legg lagvis lasagneplater, kjøttsaus og ostesaus i en smurt, ildfast form. Start med lasagneplater og avslutt med ostesaus. Dryss over revet ost.
3. Stekes på 225 i ca. 30-40 minutter. Kjenn etter om pastaen er mør med en pinne eller en spiss kniv.
4. La lasagnen vile i ca. 10 minutter før den serveres, slik at den får «satt» seg. Serveres med baguetter og salat.

Lasagneplater, kjøttsaus og ostesaus elgges lagvis Toppes med ost.

Oppskrift kjøttsaus
400 g kjøttdeig
4 ss olje
1 hakket løk
2 båter finhakket hvitløk
1 boks hakkede, hermetiske tomater
2 ss tomatpuré
1/2 ts pepper
1 ts salt
1 ss frisk basilikum
ca. 1 dl vann

Slik gjør du:
1. Brun kjøttdeig og løk i oljen på sterk varme.
2. Tilsett tomater, tomatpuré, salt, pepper og vann
3. La sausen småkoke i ca. 10 minutter til den begynner å tykne. Dryss over basilikum

Jeg bruner kjøttdeig og løk sammen. Så tilsettes væsken og krydderet.

Oppskrift ostesaus:
1 ss smør
2 ss hvetemel
4 dl melk
3 ss revet parmesan eller annen hvitost
1 ts salt
1/2 ts malt hvit pepper
1/4 ts malt muskat

Slik gjør du:
1. Smelt smør i en kjele og rør inn melet.
2. Spe med melken under omrøring og la sausen koke i ca. 10 minutter. Den skal være forholdsvis tykk. Men pass på, melk koker lett over!
3. Ha i parmesan og la den smelte. Smak til med krydder.

Løken brunes i smøret, melk tilsettes litt og litt, parmesan tilsettes.

Dropper du Toro- eller Knorr-pakken neste gang, eller?


Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Hjemmelaget lasagne

  1. Toro-pakka er forbudt her i hus uansett ;) «Skal fjerne glutamaten» meg i ræva. Jeg tåler ikke slike tilsetninger og ble møkkdårlig sist jeg spiste Toro. Rart det der! Ikke smaker den noe godt heller, egentlig.

    Knorr sin derimot, den fortjener bittelitt skryt. Den smaker det faktisk tomatsaus av!! Hahaha! Og de HAR fjernet all slags snusk. Vil han ha pappesken sin, så sier jeg greit, da får du finne en Knorr! (ny eske, jeg ser noen har de gamle eskene enda og de er fulle av dritt da.. )

    Men lager jeg kun til meg selv, om han er vekk ei helg, da blir det hjemmelaget!! Nesten så jeg får lyst å lage denne uka jo :D Er jo veldig praktisk mat, man fyller bare opp en hel ildfastform, og varmer opp restene i 3 dager. Sunn hurtigmat kaller jeg det ;). Er jo ikke noe mer arbeid med en hel form enn å lage en halv form.

  2. Tilbaketråkk: Hjemmelaget Lasagne « Hobby"kokken" Tor

Legg igjen en kommentar

