Musikkteknologi, journalistikk og tysk?

Det er bare å innse med en gang: ingen vet hva musikkteknologi er. Mange later til å tro at det eneste jeg, som har master i musikkteknologi kan bli, er lydtekniker. «Musikkteknologi, ja. Hva blir du da? Sånn studio og sånn da, eller?» Joda, jeg kan bli det, men jeg kan mye annet også.

Som musikkteknolog behersker jeg det meste som har med lyd og musikk å gjøre. Jeg kan arrangere og komponere musikk, lage egen musikkprogramvare ved hjelp av avansert programmering, stille og styre livelyd, forbedre akustikken i et rom, gjøre opptak av alt fra symfoniorkestere til rockeband, mikse plater i studio, regne ut etterklangstid, stå for lydproduksjonen i  en spillefilm samt redigere og forbedre dårlige opptak. I tillegg kjenner jeg store deler av musikkhistorien – både i «vestlig» og «etnomusikologisk» forstand.

Se og hør et utvalg av det jeg har gjort på min portfolioside.

Bilde fra academic.sun.ac.za.

Radio er kanskje mitt største interessefelt. Jeg har skrevet en masteroppgave om hvordan radiolyttere påvirkes av jingle-, musikk- og effektbruk på radio. Gjennom et dypdykk i historie og teori, intensiv lytting, dybdeintervjuer og diskusjon har jeg prøvd å finne ut hva som gjør et radioprogram interessant og ikke.

Ved siden av studiene hadde jeg et eget program, Hammartid, på Radio Revolt. Akkurat nå jobber jeg som programleder i NRK, og jeg er også musikkjournalist for Eternal Terror. Jeg har lært mye om reportasjejournalistikk, programledelse og intervjuteknikk, og siden «journalist» ikke er en beskyttet tittel, er jeg faktisk det også.

Jeg kan altså ganske mye, og jeg kan bli ganske mye også. Men som jeg skrev i går: Det lønner seg alltid å videreutvikle og oppdatere kunnskapen sin, utvide søket og være åpen for forandring. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å studere mer, men etter noen måneders betenkningstid har jeg ombestemt meg. Jeg vil gjøre meg enda mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Jeg vil studere tysk ved siden av jobben.

Tyskland fostret blant annet Einstein.

Jeg har alltid vært språkinteressert, og forsøker på egen hånd å lære å skrive og formulere meg best mulig. Jeg behersker norsk, engelsk og finsk meget godt, men tysken er blitt litt rusten med årene. Derfor har jeg tenkt å ta tysk årsstudium. Tysk er et flott språk med lang historie, og interessen for språket er økende på verdensbasis.

Jeg synes det virker svært spennende å jobbe som museumsguide, foredragsholder, kommunikasjons- eller informasjonsmedarbeider. Jeg kunne også tenke meg å arbeide som tolk, oversetter eller korrekturleser. Språkkompetanse er en etterspurt vare, så hvorfor skulle jeg ikke kunne bruke den delen av kunnskapen min til noe nyttig?

Hva tror du? Høres ikke dette litt lurt ut, da? Jeg er i hvert fall gira!

Dette innlegget ble publisert i Jobb og studier og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Musikkteknologi, journalistikk og tysk?

  1. Espen Olsen sier:

    Jeg tror språkstudier er _veldig_ lurt ved siden av jobbing. Veldig mange institusjoner og bedrifter trenger gode informasjons-/kommunikasjonsmedarbeidere som helst skal ha så bred kompetanse som mulig innenfor alt som har med kommunikasjon å gjøre (siden de ofte er alene om kommunikasjonsjobben). Da er språk, formidling, webkunnskaper, design, fotografi og mye mye mer kompetanse jeg vet slike informasjons-/kommunikasjonsarbeidere på NTNU har bruker, og/eller trenger.

    Det å kunne formidle sitt eget fagfelt breiere enn at «jeg kan jobbe i studio», eller i mitt tilfelle «jeg kan lage dataprogrammer» er veldig viktig, både for å vise selvinnsikt, og for å kunne selge seg inn til de som ikke vet at de trenger deg.

    • Radiojente sier:

      Takk, Espen! Jeg tenkte det samme selv. Vi er og kan så mye mer enn det «tittelen» vår forteller. Kunnskap man erverver gjennom deltids- og sommerjobber, sosiale relasjoner, livserfaring, interesser og hobbyer er vel så viktig som utdanningen man tar.

  2. Sofie sier:

    Hei!
    For en bra blogg for meg som vurederer å studere musikkteknologi neste år :)

    Jeg har gått tre år medium og kommunikasjon, og har jobbet både med radio og med lydproduksjon. Nå må jeg snart søke på skole, og lurer derfor om du kanskje kan svare på desse spørsmålene :
    -Om jeg går musikkteknologi, kan jeg da jobbe med feks. dubbing og miksing i studio?
    -Hvor mye praksis er det i dette studiet?
    – Har alltid likt å jobbe med radio, og har derfor vurdert å gå journalistikk, men siden jeg er interessert av lyd og musikk generelt, så lurer jeg på om det er lett å få seg jobb i radio etter fullført studie?
    – Må jeg vere flink i programering osv. for å klare å fullføre studiet?
    – Hvordan er studentmiljøet ellers? mange jenter som går der?

    Unnskyld for mange spørsmål, men siden du har god erfaring når det kommer til dette studiet, så håper jeg at du kan svare.

    -Sofie

    • Radiojente sier:

      Takk! :) Musikkteknologistudiet har kommet seg de siste årene, så det er mye bedre nå enn da jeg begynte. Jeg angrer ofte på at jeg valgte den veien, men det kan jo hende tidene endrer seg framover. Jeg skal prøve å svare på spørsmålene så godt jeg kan.

      – Ja, du kan jobbe med dubbing og miksing i studio. Ikke at det er så mange jobbmuligheter der, men vi lærer mye om slikt.
      – Det spørs hva du mener med praksis. Vi har ikke utplassering, men veldig mange praktiske oppgaver rettet mot det vi driver med. Vi får oppgaver omkring miksing, komposisjon, livelyd, lyd til bilde og mye annet.
      – Det er IKKE lett å få seg jobb i radio. Jeg har jobbet som tilkallingsvikar i NRK i to år, og er ikke et eneste skritt nærmere jobb i radio. Vil heller ikke anbefale noen å tro at en radiokarriere er lett. Dessuten har jeg ikke lyst på konkurrenter i et allerede presset arbeidsmarked. :p Og: Radiofolk har ikke peiling på hva musikkteknologi er, så utdanningsmessig er det nok lurere å gå journalistikkveien enn musikkveien dersom du vil inn i en eller annen kanal…
      – Ja, du må kunne forstå programmering for å komme gjennom. Det er ganske mange harde økter i Csound, Java og en del open source. Dersom du vrir deg i smerte bare du ser en eller annen kode, kan det bli hardt.
      – Studentmiljøet er kjempebra! Jeg startet opp linjeforeningen Lydmurerlosjen for fem år siden, og den holder på fortsatt. Miljøet er lite, så man blir lett kjent med folk. Alle er mye på skolen, og det skjer ofte sosiale ting. I en periode var jeg eneste jente på studiet, men det har kommet seg litt de siste årene. Nå er kanskje 5 av 30 jenter.

      Håper dette var til hjelp!

      Lykke til.
      Hilsen Helle

  3. Per Olav sier:

    Hei Helle!

    Endelig fant jeg en som er ferdig med mus.tek. på NTNU! Vurderer selv og starte der, og lurte på om du har en mailadresse hvor jeg kan stille noen kjappe spørsmål. Finner lite info om dette studiet, annet enn det lille som står på hjemmesiden til ntnu, og det hadde vært veldig interessant å høre fra en som har vært gjennom både studiet, og de utfordringer som evt måtte komme i forbindelse med jobbsøk og muligheter i etterkant. Mvh Per Olav :-)

    • Radiojente sier:

      Hei, Per Olav!

      Beklager sent svar, men jeg har vært på festival og uten Internett-tilgang.

      Studiet har endret seg en god del siden jeg begynte, men du kan godt stille meg så mange spørsmål du lyster. :) Bare skriv til hellestenklov (a) gmail.com, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Én ting kan jeg i hvert fall si: Utdanningen gir deg så å si ingen jobbmuligheter, så du bør ha andre fag, erfaringer og interesser i tillegg til musikkteknologien. Det kan også være greit med et par gründergener i blodet.

Legg igjen en kommentar

