Språkspalten #9: Lenger eller lengre?

Skal det stå «lenger» eller «lengre»? Hva er forskjellen? Dette har til og med jeg slitt med, og jeg føler meg fortsatt ikke helt stødig. En av grunnene til at det er så vanskelig å skille ordene er at mange dialekter uttaler begge ordene likt. Jeg bøyer f.eks. både adjektivet lang (lengre) og adverbene lenge og langt (lenger) som lenger når jeg snakker. Men det er feil når det kommer til skriftspråk. Jeg skal forsøke å forklare forskjellen her.

Lenger kan være en bøyningsform (komparativ) av adverbet lenge og blir brukt i forbindelse med tid. Det bøyes slik: lenge – lenger – lengst.

Eksempel (adverb):

  • Kvinner lever i gjennomsnitt lenger enn menn
  • Gerd har vært med i klubben lenger enn Tove
  • De ventet så lenge at de til slutt ikke kunne vente lenger
  • Lyspæra virket lenger enn forventet
  • Det er ikke lenger trygt å gå ute om natten

Lenger kan også være en bøyningsform (komparativ) av adverbet langt. Det bøyes slik: langt – lenger – lengst.

Eksempel (adverb):

  • Vi gikk langt og lenger enn langt
  • Det var lenger å gå enn jeg hadde trodd
  • Litt lenger til venstre
  • Du må gå lenger bak i køen

Lengre er en bøyningsform (komparativ) av adjektivet lang og gradbøyes slik: lang/langt – lengre – lengst.

Eksempel (adjektiv):

  • Jeg har lengre skolevei enn deg
  • Det var et lengre tog enn det forrige
  • John er lang, men sønnen er lengre
  • Jeg har vært forelsket i deg i lengre tid
  • Gunnar har vært på en lengre forretningsreise

Altså: lengre er et adjektiv, mens lenger er et adverb.

Ta tester, øv og les mer på disse sidene:
Korrekturavdelingen
Ressurssidene
Riksmålsforbundet
Språkrådet

Puh, klarte jeg å holde tunga rett i munnen nå?

Dette innlegget ble publisert i Språkspalten og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Språkspalten #9: Lenger eller lengre?

  1. Merethe Heggset sier:

    «lengre er et adjektiv, mens lenger er et adverb» skal det vel stå? ;)

    • Radiojente sier:

      Skrev jeg ikke det? Byttet jeg om? Herregud. Her sitter en og prøver å gjøre det riktig, og så klusser en det til LIKEVEL. Takk og pris for observante lesere. Det er nå rettet.

      Oi. Jeg byttet ikke om. Jeg skrev det samme på begge. For en taper jeg er.

  2. lalabucket sier:

    Originalt tema må eg sei. Ikkje kvar dag ein frivillig leser om grammatikk. Kudos.

  3. Veronica/Gale Matverden sier:

    Jeg tenkte også at dette var rimelig rett-fram, men når du sa dialekt så ble jeg usikker igjen. Typisk.

    Vanskelige ord!

  4. Tilbaketråkk: Tweets that mention Språkspalten #9: Lenger eller lengre? | Radiojente -- Topsy.com

  5. liseliten sier:

    Enig, her kan det være vanskelig å holde tunga rett i munnen!

Legg igjen en kommentar

