Basisvarer: dette bør du ha i kjøkkenskapet

Har du ambisjoner om å bli en ny mesterkokk? Eller bare lage mer mat fra grunnen av? Da kan det være kjekt å vite hvilke basisvarer du trenger i kjøkkenskapet. Basisvarer er som regel mat, krydder og oljer som brukes ofte og holder seg lenge. Har du det rette grunnsortimentet kan du lage nesten hva som helst – når som helst.

Radiojentes basisvarer:

  • Smør. Essensielt! Du kan ikke lage mat uten ordentlig smør. Hiv plantemargarintøyset. Finnes det et Helvete så kommer det sannsynligvis derfra.
  • Salt. Gjerne seltin eller havsalt.
  • Pepper. Helst nykvernet, svart pepper.
  • Sitron. God i bakverk, supper, sauser og drinker.

Bilde lånt fra kjerringrad.com.

  • Olivenolje. Dette er et minefelt. Hvilken olje er den beste og hvorfor? Sjekk ut Apéritifs test av extra virgin olivenolje. Det kan også være lurt å investere i egne oljer for baking (solsikkeolje) og fritering (rapsolje).
  • Buljong. Bør du lage selv. Jeg skal droppe buljongterningene til fordel for hønse-, fiske-, grønnsaks- og kjøttkraft kokt på ekte varer. Frys kraften i isbitposer og trykk ut ønsket mengde neste gang du lager mat. 80dager.no forklarer hvordan man lager kraft på en fin måte.
  • Sauser. Smaksforsterkere som soyasaus, tabascosaus, HP-saus og worchestersire-saus er alltid kjekt å ha for hånden.
  • Løk. Hvitløk, gulløk, rødløk og sjalottløk er verdens beste venner på kjøkkenet. Holder seg fint også.
  • Egg. Kan brukes til det meste og holder langt over best før-datoen. Et eget innlegg om mat og holdbarhet kommer senere.

Bilde lånt fra fagmag.no.

  • Ost. De fleste har sannsynligvis litt ost i kjøleskapet?
  • Eddik. Rød-, balsamico og hvitvinseddik til dressinger, sauser, salater og f.eks. surkål.
  • Sennep. En sterk og en søt sennep er greit å ha.
  • Rømme. Om du velger seterrømme, lettrømme eller crème fraiche er opp til deg. Viktig er det uansett.
  • Majones. Hvis du ikke gidder å lage det selv.
  • Urter. De er selvfølgelig best når de er friske, men det går fint an å tørke dem også. Oregano, basilikum, timian, gressløk og bladpersille er vanlige typer.

Bilde lånt fra spar.no.

  • Ris. Enkelt og greit. Basmatiris, jasminris og naturris.
  • Pasta. Ingen lasagne eller spaghetti uten.
  • Poteter, gulrøtter og kålrabi. Redningen er å være tradisjonell. Uendelige variasjonsmuligheter.
  • Mel. Fint til både jevning og baking. Jeg bruker det flere ganger i uka. Har du hvetemel, maizena, potetmel og havregryn kommer du langt.
  • Bakepulver, vaniljesukker, sukker, natron, tørrgjær og kakao. Nok sagt.
  • Melk. Uunnværlig. Holder seg ofte langt over best før-datoen. Se opp for klumper, dog.
  • Kaffe og te. Så har du alltid noe å by på.

Lånt fra commons.wikimedia.org

  • Hermetiske tomater og bønner. Brukes oftere enn du tror. Hermetikk er genialt. Mye av det er derimot tilsatt sukker, så det går an å prøve tørkede varianter og bløtlegge dem i stedet.
  • Ketchup. Helst Heinz eller noe annet godt.
  • Tunfisk og bogskinke på boks. Herremåltid.

Ellers kan det være greit å ha et lite lager av soltørkede tomater, billig rød- og hvitvin, oliven, linser, mais, chilisaus, tomatpuré, østerssaus, yoghurt naturell, kulturmelk, kokosmelk, honning, nøtter, rosiner, muskat, spisskummen, kanel, karri, chili, rosmarin, nellikfrø, fetaost og ulike rotgrønnsaker som ikke allerede er nevnt.

Ikke la deg blende av mine MS Paint-kunnskaper.

Er det noe jeg har glemt? Har du noen basisfavoritter?

PS: Husk spørsmålsrunden!

Dette innlegget ble publisert i Mat, Radiojente tipser og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Basisvarer: dette bør du ha i kjøkkenskapet

  1. Åse sier:

    Hvitløk (!!!!), både i hel, fersk form og raspet og fryst. Ser du har den under løk-kategorien, men den er så viktig for meg at jeg må bare få den frem litt mer. Jeg bruker også å fryse friske urter om høsten, smaker bedre enn selvtørkede. Ta f.eks. persille å frys den i en plastpose. Når den er frossen så knøvler du posen litt, og vips så har du finhakket persille klar til bruk i hvitløksdressingen eller til pynt på potetene. Hel mynte er fin å fryse til bruk i mojitos eller til lam osv :) Hel muskatnøtt er også uunnværlig. Majones har jeg også i kjøleskapet, selv HATER jeg majones, men bruker det en del i dressinger o.l. og gidder ikke å lage dette selv.

    Ellers så liker jeg å ha kjøtt, kjøttdeig og fisk i fryseren. Samt hermetisk skinke (pizza, salat, innbaktskinke) og kanskje en boks tunfisk (tunfisk, aioli, kokt potet og sukkererter! Voila).

    • Radiojente sier:

      Det med urtene var virkelig lurt, Åse! Det skal jeg jammen gjøre neste gang jeg kjøper friske urter. Majones lot jeg faktisk være å ta med av en eller annen grunn. Jeg valgte også å ikke fokusere på kjøtt- og frysevarer. Men jeg er helt enig i at hermetisk skinke og tunfisk bør være i listen. Jeg skal legge det til senere. :D

      • Åse sier:

        Jeg glemte av å si at jeg liker lista di schempe godt! (Legg merke til irriterende slang OG orddelingsfeil, just for you!) De fleste lister er mer sånn: MEL, SMØR, SALT, PEPPER, SITRON. Man gidder jo ikke spise sur jevning hver dag dersom man snør inne liksom.

  2. «Hiv plantemargarintøyset. Finnes det et Helvete så kommer det sannsynligvis derfra.» Fantastisk. Seltin er sånn sunt salt er det ikke? er visst fra de kanter det og. Synes maten ble mye bedre da jeg kjøpte havsalt. Trenger ikke koste en formue og ha fine merkevarer – jeg kjøpte noe greier på tyrkersjappa.

    Buljong, Knorr har en ny type ute. Vet ikke når den kom hit jeg tror jeg fant den i Sverige først. Er små bokser med tykk, brun guffe som skal være så ekte som det du klarer å lage selv. Jeg synes den er veldig god. Blander ut en boks guffe i en liter vann eller noe sånt. Ingen ekle tilsetninger. Ellers får man fint pulver på helsekost, jeg tror ikke jeg har sett kjøttkraft derfra men man får grønnsakskraft uten ekle tilsetninger. Ikke en altfor dyr investering når man tenker på hvor mye man kan gjøre med en boks! Jeg tror jeg har hatt min over et år nå.

    Jeg har syke mengder krydder – kan variere de fleste retter i det uendelige.

    • Radiojente sier:

      Jo, seltin skal visst være litt sunnere enn vanlig salt. Ikke smaker det særlig annerledes heller. Men jeg foretrekker urtesalt (Herbamare) og havsalt jeg også. Det koster ikke mye med tanke på hvor lang tid det tar å bruke opp en boks. Jeg husker ikke sist jeg kjøpte salt en gang!

      Du har virkelig peiling på alt av mat som har kommet ut, haha! Det kunne jo vært noe å prøve, men jeg har egentlig ikke lyst til å støtte Knorr og Toro og sånt. Samtidig har jeg ennå ikke klart å rote meg til å koke den kjøttkrafta jeg har snakket om i månedsvis, så…

      Sist jeg telte antall kryddere her i huset var det rundt 50. Jeg tenkte å skrive et eget innlegg om krydder og oppbevaring av det en dag. Tenk at noe så «dumt» kan bli så interessant! xD

      • Jeg vet litt om det meste ;) Kom over Knorr-kraften i Sverige mye av det Knorr selger er faktisk rimelig fritt for unødvendige tilsetniger. Nei det er ikke hjemmelaget, men Toro kan kysse meg i ræva. De sier de skal fjerne glutamat og skjuler det under andre navn i stedet. (jeg blir nemlig rimelig dårlig av glutamat og vet 100% av det er glutamat i nye tacolasagne, som forresten smakte dritt uansett. Den er «fri for det».)

        Skal man først støtte noen så synes jeg Knorr fortjener å nevnes for at de faktisk fjerner ting.

        50? Wow. Sist jeg telte var det vel kanskje 30 bokser? Men så har jeg fått og kjøpt noen poser jeg glemmer ut, de faller bak alt annet. Noe økologisk jeg har vunnet og greier… de må ut og få oppmerksomhet snart!

Legg igjen en kommentar

