Tidenes sjokoladeformkake

Jeg elsker denne sjokoladekaken. Den smaker ikke altfor søtt, smuldrer ikke og er perfekt til både hverdags og fest. Jeg har ikke møtt én person som ikke liker denne. Jeg tror oppskriften kommer fra Hjemmet tidlig på 1990-tallet, men er ikke sikker. Her er den i hvert fall. Nyt!

<3

Oppskrift
Nok til én formkake. Jeg pleier å doble oppskriften og lage to!

100 g smør
2 dl sukker
2 egg
3 dl hvetemel (180 g)
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
3 ss kakao
1 1/4 dl kaffefløte eller kremfløte

Rør smør og sukker luftig. Det er lettere å få til hvis smøret er mykt og delt i mindre biter. Tilsett egg, ett av gangen. Rør godt mellom hvert egg.

1 og 2: smør og sukker røres luftig. 3 og 4: egg tilsettes og blandes i.

Sikt i alt det tørre, så unngår du klumper.

1: sikten, et undervurdert verktøy. 2: deig uten klumper!

Tilsett fløte til slutt. Rør lett sammen.

1: fløte. 2: god deig.

Hell deigen i en smurt form på 1-1,5 liter. Sett kaken på rist på ovnens nederste rille. Stekes i ca. 50 minutter på 175 °C.

1: ustekt og uhevet. 2: ferdigstekt og -hevet.

Nå? Skal du lage denne, eller?

PS: jeg vurderer faktisk å kjøre i gang en spørsmålsrunde, haha! Har dere lyst til det, eller?

Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

9 svar til Tidenes sjokoladeformkake

  1. Åh NAM! Nå fristet ikke lenger knekkebrødene som står foran meg :p

  2. siljeste sier:

    Hihi, den! Frister å prøve å lage en sunnere versjon av den. Men jeg har ikke mikser eller noe sånt, hm.
    Har du forresten skrevet oppskriften inn i den oppskriftsboken jeg ga deg den gangen? Synes jeg skimtet noe som kunne ha vært den. :)

  3. Tilbaketråkk: Betty Crockers sjokoladekake, en kopi av kopien | Radiojente

Legg igjen en kommentar

