Lurt av Tupperware

På 1970- og 1980-tallet åpnet norske husmødre dørene med ett mål for øyet: å kjøpe kjøkkenutstyr i sitt eget hjem! Tupperware ble registrert av Earl Silas Tupper i 1947. Da Tupperwares oppbevaringsbokser kom på markedet rett etter krigen var de en revolusjon på kjøkkenet: når lokket ble satt på var de nemlig helt tette. Tette plastbokser er ikke lenger noe nytt, men Tupperware-produktene selges fortsatt med stor suksess.

Tupperwares oppfinner, Earl S. Tupper. Bilde lånt fra lessignets.com.

På slutten av 1940-tallet begynte Tupperware med direktesalg. På et såkalt homeparty kunne kundene få demonstrasjon av produktene og prøve dem selv. Dette ga gode resultater og høye salgstall. Tupperware ble lansert i Europa på 1960-tallet, og merket selges nå i over 100 land.

Et rivjern og en kakesprøyte. Jeg har sikret meg begge deler.

I min barndom var Tupperware veldig populært. Jeg husker flere partys fra den gangen. Norske husmødre samlet seg hos en vertinne for å skravle, spise kaker og kjøpe kjøkkenutstyr i hjemlige omgivelser. Vertinnen stilte med husvære for demonstrasjonen og salget. I belønning fikk hun minst én vertinnegave – flere hvis salget gikk godt. Beret Bråten fra Forskningsrådet omtaler Ida Marie Kramers hovedoppgave om Tupperware for den som er interessert i å vite mer.

Alle gjestene på partyet mitt fikk en drikkeflaske med lagringsplass i bunnen. Kaketinnen kjøpte jeg tidligere. Perfekt!

På 1990-tallet opplevde Tupperware en nedgang i salget. Nå har selskapet fornyet sortimentet og rettet seg mot en yngre målgruppe. Og det virker som de har lyktes. For få år siden var det ingen som snakket om Tupperware, i hvert fall ikke på en positiv måte, men i løpet av det siste året har både jeg og en annen venninne arrangert sammenkomster.

Osteklokken er fin å ha når man ikke vil at osten skal sette smak på resten av kjøleskapet. Oppbevaringsboksene er også geniale. De forlenger grønnsakenes levetid med flere uker!

Det er fortsatt litt «flaut» å si at en skal holde homeparty, men selv om folk ler godmodig og rister på hodet, så kommer de innom. Om det er for det sosiale eller for det forretningsmessige er ikke så farlig. Det viktigste er at vi hygger oss. De fleste sier de ikke skal kjøpe noe, men ender likevel opp med alt fra bakeunderlag til kjøkkenkniver og oppbevaringsbokser. Tupperware er dyrt, men av en eller annen grunn har det en effekt på alle kvinner mellom 20 og 80. «Jeg trenger det egentlig ikke, men den kremsprøyta var jo innmari fin og praktisk, da!»

Aldri mer løktårer. Til venstre: urte- og løkkutter. Til høyre: krempisker og storkutter. Den fikk jeg jaggu gratis.

Og så blir det salg. Ekstra vertinnegaver. Verving av nye vertinner. Enda en runde med hjemmebakt og kaffe. Det er trivelig, det. Men jeg kan ikke forsvare prisene. Jeg skjønner ikke hvorfor vi lar oss lure. Hvorfor handler vi ikke på -nille i stedet? Hvorfor kan vi ikke la være? Jeg aner ikke. Jeg er blendet av Tupperware og den besteborgerlige husmordrømmen.

Til venstre: i salatslyngen holder salaten seg frisk og ren mye lenger enn vanlig. Til høyre: en multikvern! Endelig blir kransekaka perfekt.

Neste gang skal jeg ikke kjøpe noe. Jeg lover.

Har du vært på Tupperware-party?

PS: innlegget er ikke sponset av Tupperware, men jeg håper de oppdager omtalen og sender meg en pakke i posten. Haha.

Dette innlegget ble publisert i Hverdag, Mat og merket med , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Lurt av Tupperware

  1. Eva sier:

    Aj! Mamma bruker å kjøpe ting til meg på Tupperware-party. Jeg har mye ubrukelig plastikk stående, men boksene er faktisk geniale. Dessuten har løkkutteren ført til flere lykkelige stunder i heimen, eventuelt færre triste. Det er trist å kutte løk med k

  2. Eva sier:

    Oi. «Det er trist å kutte løk med kniv». Selvsagt. Regner med du egentlig skjønner den.

  3. nina sier:

    æ føle mæ lurt. men det va kjekt å bli ferdig med noen bursdagsgava ! :D

  4. Irene sier:

    Hehe… var en morsom tekst altså…

    Det er noe helst spesielt med Tupperware, ikke bare produktet i seg selv, men hele pakka…

    De av dere som vil holde dere litt oppdatert kan sjekke ut Norsk Tupperware Forum.

  5. Vero sier:

    sånn relatert til syke søkeord. Hvorfor finner jeg dette her når jeg søker på «kakesprøyte metall» hahaha? (jeg har fått sånn i metall men det var en kremtype man ikke skulle ha i metall.)

  6. Linn sier:

    Hei :) Anbefale dere bruke den skikkelige tupperware siden for å kontakte konsulenter :) http://www.tupperware.no .. Norsk tupperware forum er ei ulovlig side som drives mot tupperware sine regler..! :)

Legg igjen en kommentar

