Hvordan får man jobb?

Å være aktiv arbeidssøker er en jobb i seg selv. Og den kan være tung. Noen ganger har man flaks og får drømmejobben rett i fanget, andre ganger må man belage seg på å være arbeidsledig over lang tid.

Arbeidserfaring, etterspørsel, yrkesvalg, alder og bosted er noen av faktorene som spiller inn når man søker jobb. Hvor mye erfaring har du på området? Trenger de arbeidskraft med din kompetanse? Er du nyutdannet eller nær pensjonsalderen? Er du villig til å flytte på deg? Kan du ta en jobb som ikke er attraktiv? Har du en grad eller er du ufaglært? Har du noen kontakter i bransjen?

Etter noen uker på jobbklubb har jeg lært mye om jobbsøkerprosessen og arbeidsmarkedet. Det er nesten så jeg kunne tenke meg å jobbe som coach og veileder selv! Jeg tenkte derfor å dele noen tips med dere.

  • Registrer deg hos i vikar- og bemanningsbyråer. Ring dem eller møt opp personlig for å få kartlagt kompetansen din og selge deg selv.
  • Skriv en oversiktlig CV som viser hva du har av nøkkekompetanse, utdanning, praksis, kurs, sertifikater, språk- og datakunnskaper, frivillig arbeid og interesser.
  • Skriv en god søknad som er rettet mot stillingen du søker på. Masseproduserte søknader er aldri noe sjakktrekk. Jeg skal skrive et eget innlegg om dette senere.
  • De fleste jobbene blir aldri utlyst. Plukk ut firmaer du har lyst til å jobbe i, skriv en åpen søknad og stikk innom. Be om å få snakke med den som har ansvaret for ansettelser og lever søknad og CV. Kanskje de husker deg når det dukker opp en jobb?
  • Les stillingsannonsene hver dag. Ikke begrens deg til finn.no. Sjekk også Nav og bemanningsbyråene i din by. Her er det mange å velge mellom.
  • Ring og forhør deg om stillingen før du sender søknaden. Ikke gi deg før du får svar fra en eller annen.
  • Følg opp søknaden ved å ringe etter du har sendt den.
  • Bruk nettverket ditt. Kanskje du kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen – og vips, så er du først i køen blant søkerne.
  • Søk på alt du tror du kan egne deg til. Selv om annonsen sier at stillingen krever IT-utdannelse betyr det ikke at du ikke kan gjøre jobben for det.
  • Utvid søket ditt. Er du villig til å pendle eller flytte?
  • Ikke overse deltidsjobber og vikariater. De kan fort føre til at du kommer deg oppover i systemet. Hvis økonomien blir trang kan du alltids ta to småjobber for en periode.
  • Du er visst mer attraktiv som jobbsøker hvis du allerede er i en jobb. Det viser at du ikke har hull i karrieren din
  • Vær aktiv i sosiale nettverk som Twitter og LinkedIn. Men pass på hva du legger ut.
  • Selg deg selv og dine positive sider! Du er mye mer enn bare en lærer eller en ingeniør. Du er et menneske.
  • Ikke la et avslag eller ti påvirke deg. Det betyr ikke at du ikke er god nok. For hvert nei er du nærmere et JA!

  • Ikke masseproduser søknader, men svar på stillingsannonsen. Det er heller tvilsomt at Statoil ansetter deg hvis overskriften er «Søknad på stilling som kommunikasjonsrådgiver i Hydro».
  • De færreste liker å bli oppringt ti ganger hver dag. Du trenger ikke å oppføre deg som en telefonselger (med mindre det er det du vil jobbe med).
  • Ikke legg ut fest- og nakenbilder av deg selv på åpne nettsteder. Hvis ikke det er glamourmodell du skal bli, da.
  • Ikke lyv. Har du ikke truckførerbeviset kommer du til å kjøre inn i veggen. Og det å kunne si «Ich bin ein Wienersnitzel» betyr ikke at du kan tysk.
  • Få noen til å lese over CVen og søknaden din. En søknad full av skrivefeil ser ikke bra ut og blir sannsynligvis lagt nederst i bunken.
  • Selv om ærlighet varer lengst trenger du ikke å fortelle alt. Dersom arbeidsgiveren spør om du plages med sykdom trenger du ikke gå inn i detaljer omkring underlivssoppen din.
  • Forsøk å ikke la det gå altfor lenge mellom hver gang du er i jobb. Du må være forberedt på å forklare hvorfor du var hjemmeværende i en lengre periode.
  • Med mindre jobben krever det – la være å lage en «kreativ» søknad. Det er ikke sikkert revisorfirmaet setter pris på en søknad i diktform. Men hvem vet?

Jeg er absolutt ingen ekspert på området, men håper disse tipsene kan hjelpe noen som er på jakt etter ny jobb. Det er umulig å vite hvordan en arbeidsgiver tenker, og det finnes ingen fasit på hvordan man får jobb. Alle yrker er ulike og arbeidsplassenes behov er forskjellige. Noen ganger konkurrerer du med hundrevis av søkere, andre ganger er du den eneste søkeren.

Husk at du er best!

Det er lett å miste motet etter gjentatte avslag, men forsøk å snu de dystre tankene over til noe positivt. Hvis du fikk avslag var det nok ikke riktig arbeidsplass for deg uansett. Vil du egentlig jobbe med noen som ikke skjønner hvor bra du er?

Viktigst av alt – ikke gi opp! Før eller siden får også du drømmejobben. Men du er nødt til å ta i et tak, lete aktivt og være villig til å tilpasse deg markedet. Får du ikke arbeid i hjemkommunen – flytt! Er det ingen som vil ha kompetansen din – ta etterutdanning! Det finnes alltid en løsning.

Jeg kan ikke love at dette gir deg jobb, men det kan i hvert fall være med på å gjøre deg mer attraktiv!

Å være arbeidssøker er en jobb i seg selv, og den jobben er det bare du som kan gjøre. :) Lykke til!

Dette innlegget ble publisert i JA og NEI, Jobb og studier, Radiojente tipser og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

12 svar til Hvordan får man jobb?

  1. Kjempeflott oversikt!
    Det er slitsomt å være arbeidssøker ja, det vet jeg litt om. Heldigvis pleier det å ordne seg veldig fint :)

  2. Lilo sier:

    Jeg søker jo mer jobb for tiden, så alle tips er gode å ha i bakhodet. I dag fikk jeg heldigvis gladbeskjeden om at det blir mulighet for mer enn bare lørdager fremover i den jobben jeg har fått allerede også. Så det lønner seg som du sier å ta deltidsjobber også, bare for å slippe å være helt arbeidsledig. :)

    • Radiojente sier:

      Godt å høre at det begynner å ordne seg, Lilo! Jeg har heldigvis også en deltidsjobb, så jeg har aldri vært 100 % arbeidsledig. Jeg gleder meg likevel til å ha en mer forutsigbar hverdag.

  3. Eva sier:

    Åh. Jeg er litt glad jeg har jobb, jeg. Husker den søkeprosessen og er lettet over at jeg ikke trenger å stresse med det for tiden.

    Forresten. Jeg fikk morsom kjede-sak på bloggen. Da jeg så den, tenkte jeg på deg og fniste litt i det uskyldige barnesinnet mitt. Read it and weep: http://maanefisk.blogg.no/1296755515_bloggaward_til_meg.html

    Jeg hopper egentlig alltid over slike, men siden jeg er i superduperhumør for tiden tenkte jeg å bruke det til å prakke på andre litt irriterende hverdagsblogge-ting. Jeg tror nemlig dette er hverdagsblogge-ting for veldig mange, uten at jeg skal si det for sikkert.

    • Radiojente sier:

      Vi må alle gjennom det en eller annen gang. Det pleier å ordne seg. :)

      Og som jeg svarte på innlegget ditt: Hahaha, Eva, ditt svin! Takk for god omtale. Jeg må vel nesten svare på dette, da. :P Jeg ler. Med forakt.

      (Men egentlig liker jeg å fylle ut dumme spørsmålslister. Samtidig som jeg hater dem)

  4. Marte sier:

    Takk for gode råd!
    Jeg har vært arbeidssøker siden oktober, men nå ser det ut til at drømmejobben kan være innen rekkevidde :)

  5. Tilbaketråkk: 5 uker med jobbklubb | Radiojente

  6. Tilbaketråkk: Blogg: Hvordan får man jobb? | Helle Stenkløv

Legg igjen en kommentar

