Språkspalten #8: Ham eller han?

Mange mener at «ham»-formen er blitt avleggs. «Ham» finnes fremdeles i skriftnormen, men kan erstattes med «han» av dem som foretrekker det (siden 1938). Valget mellom «han» og «ham» er altså et spørsmål om stil. Jeg foretrekker å bruke «ham» fordi jeg synes det gjør språket mer fargerikt og levende.

Men når brukes ham?

Ham er en såkalt objekstform og brukes når pronomenet (i dette tilfellet pronomenet han) er objekt eller står etter en preposisjon:

  • Jeg ga ham ballen
  • Hun dyttet ham til side
  • Gunnar ringte til ham
  • Karin giftet seg med ham

Han er eneste mulighet når det er subjektet i setningen:

  • Han datt over ende
  • Han har nettopp giftet seg med Karin
  • Den mannen der er han som er gift med Karin (predikativ)

Når det er objekt, er det altså valgfritt: «Han slo han på kjeften» eller «Han slo ham på kjeften.» Hvis din språkfølelse ikke reagerer på «han slo han», så kan du altså – med Språkrådet i ryggen – trygt bruke han i objektsform. Folk av litt mer konservativ språklig støpning, slik som jeg, vil dog insistere på at en bør holde seg til det tradisjonelle ham.

Kilder:
Riksmålsforbundet
Korrekturavdelingen
Språkrådet
Ordnett

Skiller du mellom «ham» og «han»?

Dette innlegget ble publisert i Språkspalten og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Språkspalten #8: Ham eller han?

  1. Helt enig i at «ham» gjør språket mer fargerik, og kanskje litt tydeligere? Han og ham er to ulike personer i en setning – føler man skiller «han-ene» fra hverandre :D hehe!

    • Radiojente sier:

      Ja! Og vi sier/skriver jo fortsatt «jeg tar på henne», «vi skal til henne» og «jeg ga henne en ring», ikke «jeg tar på hun» osv. Når vi bruker «henne» kan vi like gjerne bruke «ham». :)

      • Synes jeg hører folk som sier «Jeg tar på hun» men det er kanskje noe dialektgreier… Bergensere?

        Ville aldri falt meg inn å skrive det i hvert fall. Henne og ham!!

        • Radiojente sier:

          Ja, jeg tror en del dialekter bruker «hun». Jeg sier som regel «a» i stedet for «henne». Jeg sier heller aldri «ham», bare «han» eller «‘n», men i skriftspråket blir det noe annet.

  2. ina sier:

    // Å, så moro! :D Hvilken fotkrem kjøpte du, da? Bruker Pied de Pepper, og elsker den! Føttene blir så rolige og myke:) «Sex on the beach» kan jeg ikke si jeg kjenner til. Hvaslags produkt er det?? Alle tinga til å ha i badekaret gjør huden suuuupermyk, og tørker ikke ut. Gled deg! :D Er så innmari glad i og hekta på Lush:D

    Jepp, svinn har vi mye av, enten i form av at vi sjøl river ned noe, kundene river ned noe, eller at det går i stykker i posten. Gjør ikke noe, for testere trengs alltid uansett:-D! Det stemmer nok, for jeg jobbet på Pinpoint i helga, og var ikke innom Lush. Du får si ifra nestegang du skal dit! :)

    • Radiojente sier:

      Haha, oi, jeg mente «Sex in the Shower». Her lengter vi etter sommeren, skjønner du. ;) Jeg kjøpte «Fair Trade Foot Lotion». Den kilte godt lang inn i føttene og ga en veldig beroligende følelse. Jeg gleder meg til å prøve flere produkter! Har vært altfor dårlig på å pleie meg selv, men med Lush-serien blir det spennende og moro på samme tid. Ja, og så får man litt god samvittighet.

      Jeg stikker sikkert innom neste gang jeg er i Oslo. Heldigvis har vi en butikk her i Trondheim også. :)

  3. liseliten sier:

    Jeg visste ikke man kunne bruke «han» i de sammenhengene. Huff! Jeg foretrekker «ham».

    • Radiojente sier:

      Hvis mange nok gjør feil, blir det ofte normen etter hvert. :/ I Sverige er det for eksempel lov til å skrive «o» i tillegg til «och» og «e» i tillegg til «är» nå.

Legg igjen en kommentar

