Språkspalten #6: Det heter ikke dagen’s middag!

I norsk brukes i utgangspunktet ikke apostrof ved genitiv. Det betyr at utsagn som «Iron Maiden’s konserter», «Bjartmar’s verksted» og «65-år’s dagen» er feil. Det finnes derimot noen unntak.

Genitiv er en kasus som betegner et forhold, først og fremst eierforhold, mellom et substantiv i genitiv og et annet substantiv. Genitiv på norsk er vanligvis markert med endelsen -s, for eksempel:

  • Hannes bil
  • Bjørnstjerne Bjørnsons forfatterkarriere
  • Amazons kundeservice
  • George Bushs taler

Man kan også uttrykke eiendomsforhold ved hjelp av preposisjonen til: Bilen til Hanne, Forfatterkarrieren til Bjørnstjerne Bjørnson, kundeservicen til Amazon og talene til George Bush.

Det finnes likevel noen unntak. Apostrof brukes nemlig ved genitiv i ord som ender på s, z og x.

  • Anders’ bukser
  • Iain Pears’ romaner
  • Grete Waitz’ rekorder
  • Johannes’ åpenbaring
  • Bordeaux’ vinranker
  • Tom Hanks’ filmer

Uttalen har derimot ingenting å si. Derfor heter det fortsatt Boschs, Bachs, dusjs og Kampuschs.

Apostrof brukes i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum:

  • Ap’s velgere
  • WordPress.no’s bloggplattform

Apostrof brukes etter enkeltbokstaver:

  • Bokstaven æ’s utbredelse
  • W’s uttale
  • Sitte’s partisippform

Når siste bokstav er en storbokstav brukes ikke apostrof:

  • NRKs programskjema
  • TV 2s strategi
  • Min PCs harddisk
  • VIFs dårlige medaljesjanse

Det er heller ikke apostrof etter forkortelser som slutter med punktum eller ved romertall:

  • Olsenbanden Jr.s bedritne TV-serie
  • Olav 5.s krone
  • Olav Vs tid som folkekonge

Kilder:
Korrekturavdelingen
Språkrådet (her kan du også lese mer om apostrof)

Dette innlegget ble publisert i Språkspalten og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

13 svar til Språkspalten #6: Det heter ikke dagen’s middag!

  1. Jan Erlend sier:

    Flott! Må si jeg savner ei linje eller to om garpegenitiv. Ellers, hva mener Helle om bruken av apostrof hos f.eks. norske butikker som skal ha et trendy og engelsk navn? «Solveig’s Shop», «Jan Erlend’s Torture Cabinet» eller «Helle’s Home 4 Healthy Hair»?

    • Radiojente sier:

      Ja, jeg satt og tenkte på om jeg skulle ha med garpegenitiven eller ikke, men fant ut at det ville gjøre artikkelen litt for lang. Jeg vurderer å skrive et eget innlegg om det senere. Folk som står bak «trendy» og engelske navn som det der skulle det vært skuddpremie på. Vi skulle i det minste ha sendt dem til «Jan Erlend’s Torture Cabinet». Enig?

  2. Tilbaketråkk: Tweets that mention Språkspalten 6# Det heter ikke dagen’s middag! | Radiojente -- Topsy.com

  3. Vår organisasjon har en betegnelse som består av store bokstaver uten punktum, men som ender på -S. Ifølge din artikkel skulle genetiv altså skrives uten apostrof, og heller ikke med -Ss. Ha mener du?

    • Radiojente sier:

      Hei! Hvis organisasjonen deres heter KS tror jeg det blir KS’ medarbeidere, altså det samme som i Anders’ bil og Prix’ varetilbud. Jeg har ikke skrevet at genitiv alltid skrives uten apostrof. Ved ord og forkortelser som slutter på s, x og z brukes det nemlig. Dette gjelder sannsynligvis også for forkortelser med store bokstaver hele veien.

  4. Tilbaketråkk: Språkspalten #10: Bindestrek | Radiojente

  5. Andrea sier:

    Hva med slike tilfeller som mitt eget navn? Jeg heter Andrea, og jeg må skrive navnet mitt med apostrof hvis jeg snakker om mine egene eiendeler i tredje person. Altså, om jeg skal lage en liste over alle mine eiendeler, skriver jeg øverst «Andrea’s eiendeler.» Jeg må jo det, eller? Kan jo nesten ikke skirve «Andreas eiendeler,» med tanke på at Andreas er et helt annet navn…?

    • Radiojente sier:

      Du må nok skrive «Andreas eiendeler», ja. De fleste skjønner at det ikke er snakk om en gutt når det er eiendomsforhold inne i bildet. En gutt ved navn Andreas måtte ha skrevet «Andreas’ eiendeler», og derfor går det ikke an å blande disse to.

  6. Tilbaketråkk: Språkspalten #16: Anglisisme er bare sooo last year, ass. Føkk det. | Radiojente

Legg igjen en kommentar

