Hva er en bra blogg?

Blogg. Herregud, jeg er så lei av det ordet. Det finnes millioner av blogger der ute, men det er bare noen få mennesker som har klart å bygge opp blogger som trekker tusenvis av lesere hver dag. Hvordan har de klart det?

Vær en av de her, du. Så får du lesere (og hatere).

Det hjelper å være kjendis. Det hjelper å være pen. Det hjelper å skrive om et tema som interesserer mange. Det hjelper å være kontroversiell. Det hjelper å være veganer eller gå på lavkarbodiett. Det hjelper å vente barn eller planlegge bryllup.

Men hva med oss som ikke er kjendiser, ikke går på diett, ikke har en livsstil utenfor normalen, ikke skriver om mote, ikke er smelt på tjukken som 14-åringer, ikke går med gifteplaner og lar være å skrive om kommentarfeltet i Dagbladet, klimapolitikk og Maria Amelie? Hva har vi å stille opp med?

Lite. Men vi kan likevel ta noen små grep som gjør bloggene våre penere, morsommere og mer interessante. Her er min JA og NEI-liste over hva en god blogg bør inneholde.

  • Godt språk er alfa og omega! Korrekturles før du legger ut innleggene.
  • Ikke skriv noe hvis du ikke har noe å komme med. Kvalitet framfor kvantitet. Thomas Moen skriver at man bør være stolt av hvert tredje innlegg.
  • Lag en smal og nedtonet header som ikke tar altfor mye oppmerksomhet.
  • Bruk rolige og klare farger. Svart tekst på hvit bakgrunn er lettest å lese.
  • Ha minst mulig reklame. Dersom du ønsker å tjene på annonser – prøv å plassere reklamen på en slik måte at den ikke forstyrrer midt i lesingen.
  • Ta fine og originale fotografier – gjerne i samme størrelse hver gang (ja, jeg vet jeg har en god del å lære der selv).
  • Kommuniser med leserne dine. Les kommentarene og svar på dem.
  • Kommuniser med andre bloggere.
  • Prøv å finne din nisje.

  • Særskrivingsfeil, dårlig tegnsetting, uendelige setninger, bare små bokstaver… SKRIK OG HYL! Sånt skremmer bort mange lesere.
  • Store og prangende headere som fyller hele skjermen er etter min mening ikke noe sjakktrekk. Du trenger ikke skryte av restylaneleppene og extensionsene dine hele tiden. Bloggen er sannsynligvis fylt med bilder av deg allerede, så folk vet hvem du er. Kristina Andersen har f.eks. en kjempebra blogg, men etter min mening blir det for mange og for store bilder på en gang. Og hun er ikke alene.
  • Dropp reklame du ikke kan stå for selv. Sunsilk er en møkkasjampo og fortjener ikke annonseplass.
  • «Hei, fin blogg! Kommentere tilbake? :)». DØ!
  • Ikke bruk andres bilder hver gang du legger ut et innlegg. Prøv å ta noen selv innimellom.
  • Ikke mist deg selv. Du vil vel ikke ende opp som stakkars Voe?

Er du enig? Har du flere tips?

Dette innlegget ble publisert i Blogganbefalinger, JA og NEI, Radiojente tipser, Sosiale medier og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

13 svar til Hva er en bra blogg?

  1. Tonje sier:

    Helle, satt tidligar en dag her å tenkt på at æ burda lær litt av dæ når de kjæm te blogging, åsså plutseli så skriv du herre innlegget vettu:)
    Et tips e å konsentrer sæ om spesielle kategoria som e innafor interessefeltet sitt. Iblant skriv æ innlegg åsså ane æ egentli ikke kor æ ska plasser de fordi de står om så my forskjellig i innlegget – Der e de egentli vikti å ha en viss plan;) Åsså tipsa du mæ for ei stund sia om å ikke skriv så innmari «bredt» trøndersk, å de har æ faktisk prøvd å unngå etterpå – Samtidi som de e mi greie å hold på dialekta;)
    Ellers så syns æ de e et godt tips å skriv om egne erfaringa i kvardagen da de e lett å kjenn sæ igjen sjøl, da bli de artiar å kommenter å:)
    Like bloggen din Helle, du e flink:) Ønske mæ et innlegg om kafeteriaen på City Lade:)
    Klem:)

    • Radiojente sier:

      God idé, Tonje! Mange gode tips der. Et anonymisert innlegg om kafeen er absolutt på sin plass. :D Jeg skal prøve å få det til i nærmeste framtid.

      Forresten: det går an å holde på dialekten selv om man _skriver_ bokmål eller nynorsk. Dialekten har vi jo når vi prater? Synes du jeg snakker mindre bredt enn før fordi jeg blogger med korrekt skriftspråk? Dersom du vil skrive på dialekt må du strengt tatt holde deg til fonetiske tegn og ikke det vanlige alfabetet. :P

  2. Dag sier:

    Jeg er ingen ekspert. Men jeg håper det er lov å synse og spekulere? :D Slik får du mer trafikk:

    1. Lenk til andre relevante blogger ofte. Det varmer, og du får lenke tilbake i fremtiden.
    2. Skriv gjesteinnlegg hos andre relevante blogger.
    3. Kjør konkurranser med premier
    4. Kommenter andre blogger med gjennomtenkte innspill.

    Men det viktigste av alt; finn din nisje. En blogg som handler om livet til Ola Nordmann interesserer ingen. Velg et tema du kan mye om, og skriv om det. Snevre inn kunnskapen, og ikke gå offtopic oftere enn 1 av 5 poster.

  3. Espen sier:

    En god blogg er en blogg som har godt innhold. Innholdet er alfa og omega. Når innholdet er på plass er det det sosiale som må prioriteres. Man må være aktiv i sosiale medier, lenke til andre blogger og være veldig flink til å ta vare på alle gjestene på bloggen.

    Og du må såklart huske å være deg selv.

  4. Hahah, denne likte jeg :D

  5. Charlotte K. sier:

    Kjempe flotte tips som jeg skal huske på =)

  6. elisejb sier:

    Må si meg enig i alle punktene! Man kan alltid bli bedre, så lurt å huske på slike tips inni mellom :) Takk for tips!

  7. Malin sier:

    Veldig mange bra punkter. Er mange jeg selv er veldig enig i. Først og fremst synes jeg språk og innhold er noe av det viktigste. Du kan ta opp det beste temaet og ha fullt av skrivefeil og ødelegge det. Også motsatt ødelegger.

  8. Sigve sier:

    Hei Helle

    Veldig bra innlegg og liker den humoristiske vinklingen på det. Mange gode synspunkter og gode tips. Ser at det meste av innholdet i dette innlegget er rettet mot private bloggere. Har nettopp skrevet et innlegg som viser bedriftene hvordan skrive gode blogginnlegg.

    Les det den som har tid lyst og behov
    http://www.sigvekommedal.com/hvordan-skrive-gode-blogginnlegg/

    Takk igjen for et bra innlegg. Du er nå satt på min følgerliste videre.;)

    • Radiojente sier:

      Takk for hyggelig tilbakemelding, Sigve! Kjempeartig at du vil følge meg.

      Ja, innlegget er nok mest rettet mot private bloggere, men jeg lurer på om jeg skal skrive et lignende innlegg for bedrifter også. Jeg har jobbet en del med å synliggjøre bedrifter på sosiale medier, og synes det er et spennende felt. Ditt innlegg var meget bra, så jeg tror jeg skal vise det til folk på arbeidsplassen min. De trenger en liten puff bak hvis de skal bli flinkere til å promotere seg selv. :)

Legg igjen en kommentar

