Skriv en bedre CV!

Å skrive en CV trenger ikke å være så vanskelig. Man må bare vite hvordan man selger seg selv – kort og konsist. Jeg har tilbrakt den siste uken på Jobbklubb hos KI Kompetanse, og der har jeg plukket med meg noen tips jeg har tenkt å dele med dere. Jeg har lagt ved et eksempel helt til slutt.

Dette bør du ha med:

  • Overskrift. F.eks. «CV – Per Hansen».
  • Navn, adresse, telefon, e-post og fødselsdato. Arbeidsgiver må vite hvordan han/hun kommer i kontakt med deg.
  • Kjønn, sertifikat, sivilstand og nasjonalitet er valgfritt å nevne. Vurder om du trenger å ta det med.
  • Bilde. Dette er valgfritt, men det kan være kjekt å gi dem et ansikt å knytte CV’en til.
  • Nøkkelkvalifikasjoner. Her gir du en kort beskrivelse av deg selv. Hva kan du? Hvilke positive egenskaper har du? To-tre linjer er nok.
  • Utdanning. Når utdannet du deg, hvor og til hva? Begynn med den siste utdannelsen din og avslutt med den første.
  • Praksis. Har du hatt jobb? Opplys om hva din stilling var, hvor og når. Begynn med siste arbeidsplass og avslutt med den første. Har du jobbet veldig mange steder kan du vurdere om du lar være å skrive ned de minst relevante arbeidsplassene.
  • Tillitsverv og frivillig arbeid. Ikke alle har noe å føye til her, men dersom du har vært styreformann i borettslaget, tillitsvalgt på jobben eller elevrådsrepresentant nevnes det her.
  • Språk og andre kunnskaper. Her opplyser du om hvilke språk du kan og hvor godt du kan dem. Har du gode datakunnskaper eller annen relevant erfaring kan også det skrives her.
  • Fritidsinteresser. Hva liker du å holde på med på fritiden? Skriv det her.
  • Referanser. Her oppgir du folk som «kan gå god for deg». Det kan være din forrige sjef, en lærer eller en kollega. Husk å sjekke om vedkommende synes det er greit å stå som referanse.
  • Arbeidsprøver og attester. Dette er valgfritt. Legg dem ved hvis stillingsannonsen krever det.

Vær kortfattet og ærlig
Husk at CV’en skal være kort, tydelig og ryddig. Ikke la den overstige to sider. Husk at du kan skreddersy CV’en for hver stilling du søker. Dersom du f.eks. søker på en gartnerstilling er det mer relevant å ta med praksisen du hadde på landbruksskolen i fjor enn deltidsjobben du hadde på klesbutikk for ti år siden.

Ikke fall for fristelsen med å lyve! Hvis du innkalles til intervju blir du raskt avslørt. Ikke si at du er utadvent og har trucksertifikat dersom du egentlig er sjenert og aldri har satt din fot på et lager.

Utseende og design

Sørg for å lage et ryddig og stramt oppsett. Det skal være lett å få oversikt over karrieren din. Bruk gjerne underoverskrifter for å tydeliggjøre hva du skriver om.

Bruk normale og lettleselige skrifttyper som Times New Roman, Arial, Verdana eller Calibri. Ikke velg en mindre skriftstørrelse for å få plass til mer på CV’en. Kutt heller ut informasjon som ikke er nødvendig og hold deg til en leselig skriftstørrelse.

Få noen til å lese over CV’en din når du er ferdig. En blir lett blind for egne feil!

Eksempel
Her ser dere en av mine CV’er:

CV side 1

CV side 2

Var dette til hjelp? Har du noen tips du vil dele?

Dette innlegget ble publisert i Jobb og studier, Radiojente tipser og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

21 svar til Skriv en bedre CV!

  1. Karen sier:

    Tusen takk for at du deler din nyervervede/-oppfriskede kunnskap! Jeg hoppet jo over jobbsøkerperioden og gikk rett på nytt studium, men jeg prøver meg innimellom. Skulle nok hatt et slikt kurs selv…

    • Radiojente sier:

      Bare hyggelig! :) Du får nok muligheten før du aner (med mindre du studerer noe som gir deg jobb tvert), hehe. I mellomtiden får du ha lykke til med alt! Moro om tipsene kan brukes.

  2. Tilbaketråkk: Radiojente: Skriv en bedre CV | Magasinet Femelle

  3. Dette innlegget er på forsiden av Femelle.no. :)

  4. K sier:

    Dette var veldig bra! Legger det til i bokmerker til jeg skal skrive CV neste gang :D

  5. Ingrid Ping sier:

    Interessant! Får nesten lyst til å søke ny jobb, nesten. ;)

  6. Eva sier:

    Min CV ser nesten akkurat sånn ut uten at jeg har vært på kurs. Kanskje derfor jeg fikk napp på ny jobb for et par uker siden? Hurra! CV-tips er lurt, det er mange som lager veldig rotete oversikter som er vanskelige å forstå. Dessuten er det ikke alle studier som legger opp til slike kurs. Jeg tror vi hadde et jobbsøke-kurs på sykepleien, men jeg var nok ikke der :p

    • Radiojente sier:

      Takk for det, folkens! :D Godt å kunne bidra med noe.

      Eva: Min var heller ikke SÅ ulik, men jeg hadde ikke tenkt på å forklare kort hva musikkteknologi innebærer f.eks. De færreste vet hva det dreier seg om, så det var et klokt triks. CV’en ble rett og slett litt mer detaljert. Dette kurset er derimot ikke gjennom studiene, men gjennom NAV. Jeg leverte mastergraden min i november, og for tiden har jeg bare et tilkallingsvikariat. Jeg er på jakt etter fulltidsjobb, og mens man søker er det greit å ha noe å gjøre. :)

  7. Lilo sier:

    Takk for gode tips, flott å få litt oppfriskning nå når jeg skal søke jobb igjen! :)

  8. Tilbaketråkk: Hvordan får man jobb? | Radiojente

  9. Tilbaketråkk: 5 uker med jobbklubb | Radiojente

  10. Tilbaketråkk: Jobb: Gjør ditt beste hele veien | Radiojente

  11. Tilbaketråkk: Blogg: Hvordan får man jobb? | Helle Stenkløv

  12. Tilbaketråkk: Hurra for Radiojente | Radiojente

  13. Helena Oline sier:

    TUSEN HJERTELIG TAKK! Nå hjalp du meg med en lekse oppgave og en mulighet til og skaffe meg jobb. Liker bloggen din utrolig godt :)

  14. Tilbaketråkk: Merkelige søkeord del 4 | Radiojente

Legg igjen en kommentar

