NAV jobbklubb: erfaringer etter én uke

Jeg trodde jeg var utlært når det gjaldt CV-skriving, jeg. Men neida. KI kompetanse kunne fortelle meg annerledes. Den siste uken har jeg nemlig vært med på tiltaket NAV jobbklubb. Selv om jeg ikke har gått ledig lenge, og selv om jeg tror jeg snart er i arbeid igjen, er det godt å møte andre i samme situasjon.

Mange tror sikkert at jobbklubb bare er for døgenikter uten skolegang og arbeidserfaring, men det stemmer ikke. Aldersspennet går fra 20-60 år, og nesten alle har vært i jobb tidligere, kort eller lenge. Det vi har til felles er at vi ønsker oss nytt arbeid og ny motivasjon. For en som har gått ledig lenge hjelper det uten tvil å møte andre mennesker og føle at en gjør noe. Jeg har i hvert fall forstått det sånn på mange av kursdeltakerne.

I Trondheim samarbeider NAV med konsulentfirmaet KI kompetanse. KI jobber med omstilling og coaching samt leder- og medarbeiderutvikling. Jeg opplever alle de ansatte som svært dyktige og motiverende. Kurslederne har lang erfaring med arbeidssøkere og kjenner stillingsmarkedet godt.

Kurset går over fem uker. Den første uken har gått med på å bli kjent og å skrive en ordentlig CV. Noen av deltagerne har ikke oppdatert CV’en sin på flere år, mens andre har jobbet mer aktivt med den før kurset. Alle får hjelp til å skreddersy nettopp sitt resymé. Jeg trodde min CV var «plettfri», men fikk mange tips til forbedringer. Kanskje jeg til og med deler dem her en dag. Er det interesse for det?

Jeg ser at mange har vært innom bloggen og lett etter informasjon om NAV jobbklubb. Jeg kan dessverre bare uttale meg om tiltaket i Trondheim. Men jeg er i hvert fall godt fornøyd med jobbklubben og coachene. Selv om mye av det som blir sagt er «gammelt nytt», er det greit å få frisket opp gamle arbeidssøkerevner. Det er også hyggelig å bli kjent med nye mennesker.

Erfaringsmessig får visst mange som har deltatt på jobbklubb napp hos en arbeidsgiver underveis eller kort etter kurset. Bare det er vel god nok grunn til å gi den en sjanse?

Dersom du går ledig og trenger et spark i ræva – si ja til jobbklubb! Det er i alle fall det jeg føler etter en uke med kurs.

Har du gått på jobbklubb? Hva er din erfaring?

Dette innlegget ble publisert i Jobb og studier og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til NAV jobbklubb: erfaringer etter én uke

  1. Jeg gikk på et sånt kurs februar-juni 2009. Så vi fikk liksom plass og dagpenger til vi fikk enten utplassering og dagpenger, eller fast jobb. Etter juni var det slutt uansett. Men huet fungerer ikke akkurat nå, kjenner jeg, bør bare legge meg. Men minn meg på det, så kan jeg godt fortelle mer? Jeg synes i grunn over halvparten var idioter og resten uheldige, som jeg føler meg selv da. Det jeg får av jobb er deltid som legger ned og sommerjobber.

    Jeg prøver og prøver og prøver. Ene som var der var fast bestemt på jobb på klesbutikk, og kun det. «hva har du av erfaring da?», «halvt år på allmenn, ingen jobb», «tror du ikke de vil ha folk som kan noe mer?» «pfft». Fantastisk. Så dagpenger vs et slikt kurs til, det krever motivasjon. Var to der som hadde gått samme kurset før, hadde mistet jobben og ble tilbudt ny runde.

    Jeg får uansett ikke noe hjelp derfra nå, så du er heldig og kom deg på et kurs i hvert fall. Kanskje de kan hjelpe deg etterpå også om det trengs? Jeg er hvit, har samboer i mye jobb, og har ikke 5 barn. Så jeg kvalisifiserer ikke til egne penger. Morsomt.. nei.

    • Radiojente sier:

      Det er jo veldig individuelt. Nå vet jeg ikke hvor du bor, hvor mye du står på, hvilke jobber du søker og hvor mye erfaring du har. Men det er flere på kurset som har gått ledig i flere år. Jeg klarer ikke helt å sette meg inn i hvordan dét er ennå, og jeg håper jeg slipper det. Klart, det er noen raringer på kurset vårt også, og jeg tror ikke alle har like god sjanse til å få seg jobb, men de aller fleste er rimelig ressurssterke og motiverte akkurat NÅ i hvert fall.

      Du må ikke bry deg om hva andre mener, sier, tror og gjør. Dersom du lar idiotene irritere deg bruker du opp masse energi du heller kunne spart til mer positive ting. Det er en klisjé, men det er også det eneste som hjelper. Men selvfølgelig forstår jeg at man blir mer og mer bitter etter hvert som tiden går. Jeg vet ikke hvilke tilbud som finnes etter dette kurset, men som sagt, jeg håper og tror jeg ikke kommer til å gå ledig så lenge.

      Har du vurdert å flytte? Studere mer? Skifte beite?

  2. Merethe Heggset sier:

    JA, det er interesse for tips til CV-forbedringer. ;)

  3. Tilbaketråkk: Skriv en bedre CV! | Radiojente

  4. Tilbaketråkk: Hvordan får man jobb? | Radiojente

  5. Tilbaketråkk: 5 uker med jobbklubb | Radiojente

  6. Tilbaketråkk: Blogg: Hvordan får man jobb? | Helle Stenkløv

Legg igjen en kommentar

