Jeg hater å rydde

Bilde fra robotnine.com.

Eller gjør jeg egentlig det? For ordens skyld: bildet over er ikke tatt hjemme hos oss. Jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg. Men siden ingen av oss var hjemme i julen og turen til Riga kom like etter, har det blitt litt mindre ryddig og vasking enn vanlig. Ingen av oss er spesielt rotete, men av og til hoper det seg opp likevel. Jo mer rot det blir, jo større føles ryddekneika.

I dag tok vi oss endelig i nakken og begynte opprydningen. Jeg tenkte å dele mine ryddetips med dere:

  • Få oversikt! Skriv gjerne en liste over alt som må gjøres.
  • Lær deg å prioritere. Dersom det er tomt for rene kniver og gafler bør du ta oppvasken først. Mangler du truser og sokker er det vaskemaskinen som trenger oppmerksomhet. Du trenger ikke å sortere feriebildene dine først.
  • Lat som du har eksamen. Da frister det å gjøre helt andre ting hele tiden.
  • Ikke la det hope seg opp. Forsøk å rydde opp etter deg hver dag. Da slipper du at det blir seende ut som bildet over.
  • Gi alle ting en fast plass. Da vet du hvor du skal sette det og hvor du kan finne det.
  • Kast alt du ikke trenger. Ødelagte klær, utgamle kvitteringer, utgåtte sko og velbrukte tannbørster må ut. Gå gjennom tingene dine med jevne mellomrom og kast det som ikke fungerer. Jeg oppfordrer ikke til overforbruk, men det er forskjell på å bytte mobil hver dag og bli med på et TV-program om sykelige samlere.
  • Ikke glem oppvasken! Noen er nødt til å rydde vekk tårnet. Klart du kan kjøpe pappfat og plastkniver, men det er jo greit å spare miljøet bittelitt også? Dersom du ikke har tid til å ta oppvasken der og da – skyll i det minste av det verste.
  • Krangler dere om hvem som skal rydde hva? Lag en vaskeliste! Mange kollektiv opererer med vaskelister. Det burde også par og familier gjøre, for da er det ingen tvil om hvem som skulle gjort hva.

J og jeg har laget en vaskeliste som fungerer veldig bra. Vaskelisten er delt inn i uker, og den henger på ytterdøra slik at vi blir påminnet vaskingen hver eneste dag. Annenhver uke vasker han badet og toalettet, mens jeg vasker kjøkkenet, gangen og kaninburet. Neste uke bytter vi. Når vi har gjort jobben skriver vi «OK» på lista. Genialt.

Det eneste vi sliter med er oppvasken. Hat. Det er verdens absolutt verste jobb. Jeg gleder meg til den dagen vi får oppvaskmaskin.

Bilde fra legaljuice.com.

Til slutt: husk at du ikke trenger å vaske gulvet og gardinene hver dag. Det holder å støvsuge når det trengs, og så går du over gulvet når du har tid. Gardinene holder seg helt sikkert til neste år. Det handler tross alt om å prioritere. ;)

Hvordan forholder DU deg til rydding og vasking?

Dette innlegget ble publisert i Hverdag, Radiojente tipser og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

12 svar til Jeg hater å rydde

  1. Åh så bra liste!! Liste er et veldig bra sted å begynne ja, skriver alltid lange lister til vår og høst selv. Så husker jeg alle slags småting man ikke trenger å ta så ofte.

    Hadde diger runde i sommer, det ble en hel svart sekk klær ut, par pappesker med gis bort her og der…

    Jeg er en rotekopp, liker å FINNE ting jeg. Ikke være som far min som legger alt på «lure steder så vi vet hvor det er», og så tar det et år å finne igjen… Da får det heller ligge midt på bordet til jeg trenger det om kort tid. Jeg overlever å se på det et par dager i motsetning til han :P. Men bruker jeg det ikke så er det vekk eller gis bort. Så er det plass til alt jeg «trenger» ;)

    • Radiojente sier:

      Herlig! Lister er inspirerende og artige. Følelsen man får når man stryker ut et punkt er så god. :D

      Du er altså en rotekopp med ryddige egenskaper? Jeg kjenner folk som ALDRI kaster NOE. Det eneste de bærer ut er søppelposen, liksom. Ellers ligger alt fra byggmaterialer, ødelagte møbler, nedarvede klær og gamle aviser overalt. Løsning: å flytte til et større hus.

      • Jeg kaster ting jeg ikke ser nytten av. Når det gjelder matbloggen så blir det fort halve poser med sær asiatisk snacks – om ingen faktisk vil ha det så går det ut. Er det trangt i kjøkkenskapet så gir jeg vekk alt som er halvfullt. Orker ikke GRAVE meg igjennom alle slags ting. Det er veldig enkelt. Men å rydde vekk alt jeg faktisk bruker? Nei. Ryddig rotekopp? Ja, jeg er nok det.

  2. Tilbaketråkk: Radiojente: Jeg hater å rydde | Magasinet Femelle

  3. Dette innlegget er på forsiden av Femelle.no. :)

  4. Roting er en uvane som kan brytes, og 2011 skal bli året da jeg bryter den :)

  5. Linn sier:

    Genial liste! Skal lett ta den i bruk for å si det sånn;)

  6. Nanne sier:

    Jeg var en skikkelig rotekopp før, men nå klarer jeg faktisk å begrense rotet mitt hovedsaklig til soverommet – der er det i hvertfall ingen andre enn mannen min og jeg som skal inn! Men jeg jobber med saken, siden jeg foretrekker å ha det rent og ryddig:) En hushjelp hadde vært tingen!

Legg igjen en kommentar

