Jobbklubb gjennom NAV

I morgen får jeg endelig noe nytt å fylle dagene med. Mens andre gruer seg til å starte med skole og arbeid igjen etter juleferien, gleder jeg meg til å gå på kurs. Jeg er nemlig blant dem som ikke liker å ha lange friperioder. Det klarer seg med en langhelg her og en fridag der.

Jobbklubb er ifølge NAV et arbeidsrettet tiltak av kortere varighet som skal bidra til at formidlingsklare arbeidssøkere får seg ordinært arbeid. Deltakelse i jobbklubb skal kvalifisere arbeidssøkere til å kunne orientere seg på arbeidsmarkedet og til å være aktive jobbsøkere.

Jeg er allerede aktiv arbeidssøker, men jeg håper kurset kan gi meg noen tips og triks på veien mot drømmejobben. Vi skal visstnok få individuell coaching og opplæring i å utforme søknader og CV. Vi skal også trene på intervjusituasjonen og bli mer bevisst det å bruke et nettverk. Det blir satt fokus på bevissthet rundt egen kompetanse, interesse og erfaring samt å utvikle ferdigheter i å markedsføre denne kompetansen ovenfor arbeidsgivere.

Målgruppa for jobbklubb er formidlingsklare arbeidssøkere som står tilmeldt NAV, og som i forbindelse med sin jobbsøking vil ha utbytte av et strukturert og målrettet kurs. Jobbklubb har en varighet på 6 uker og består av 50% fast opplegg i gruppe og 50% egenaktivitet.

Å søke på en heltidsjobb er noe annet enn å finne en deltidsstilling. Å dra på arbeid hver dag er ikke det samme som å stikke innom skolen i noen timer. Hver eneste stillingsannonse er forskjellig, og det nytter ikke å sende den samme søknaden hver gang. Det er lett å tro at en er utlært og «vet hvordan man skriver søknad», men jeg tror mange har noe å lære der. Også jeg. Det skal bli spennende å begynne på kurs!

Har du noen gang benyttet deg av jobbklubbtilbudet? Fungerte det?

Dette innlegget ble publisert i Jobb og studier. Bokmerk permalenken.

2 svar til Jobbklubb gjennom NAV

  1. Tilbaketråkk: NAV jobbklubb: erfaringer etter én uke | Radiojente

  2. Tilbaketråkk: 5 uker med jobbklubb | Radiojente

Legg igjen en kommentar

