Riktig svar: Riga

Til opplysning: antipelsdyroppdrettsaktivister og motebloggere ingen adgang. Riga har talt. Folk som har noe imot pels og mennesker som kler seg i ti år gammel mote burde ikke nærme seg Latvias hovedstad. Andre er hjertelig velkommen.

I skrivende stund sitter jeg på et hotell i Riga. Vi har vært her i to dager og koser oss veldig, men vi har lagt merke til en del ting:

  • Her i landet man bruke glinsende boblejakker med pels. Eventuelt bare pels. Det finnes ikke unntak som bekrefter regelen en gang.
  • Alle mannsnavn slutter på bokstaven s – uavhengig om det er latviske navn eller ikke. Jeg nevner bare Adolfs Hitlers, Bens Afflecks, Arnolds Schwarzeneggers, Josefs Stalins, Imants Ziedonis, Sherlocks Holmes osv.
  • Internett er dyrere enn alkohol.
  • Mat er så billig at vi spiser biff til frokost.
  • Det er mange kirker her. Og i den ortodokse kirken korser folk seg 5980 ganger i minuttet.
  • Riga er absolutt en shoppingby. Her er det mange internasjonale kjeder, merkevarebutikker og designforhandlere. Problemet er at det meste var på mote for ti år siden.
  • Latviere er glad i syltet mat.
  • Alt er dubbet på Tre nøtter til Askepott-måten. Bare uten innlevelse. På grunn av den store russiske minoriteten er det ofte tekstet på russisk i tillegg. Steven Seagal på engelsk/latvisk med russisk tekst var en ny opplevelse.
  • Latviere kan bare de aller nødvendigste ordene på engelsk.
  • Mange av Rigas innbyggere har snøskufling som jobb. De sperrer av hele gater, skufler av tak og skraper fortau.
  • Rigas julebelysning er nydelig.
  • Gamlebyen er mye mer spennende enn «den nye»
  • Museene tilbyr ikke nødvendigvis informasjon på andre språk enn latvisk.

Jeg kunne sikkert fortsatt i en evighet. Riga er en vakker by som har mye å by på. Vi har gitt opp å handle klær, ler og gisper om hverandre, spiser og drikker mye, og prøver å få med oss litt finkultur.

Et av de mange juletrærne i Riga.

Vi har foreløpig prøvd rundt fire restauranter og ti puber, besøkt Puddertårnet og gått på oss gnagsår. Jeg tenkte å skrive litt om Riga, hoteller, flybilletter og steder verdt å stikke innom etter vi har kommet hjem. Internett koster per time her på hotellet, og selv om ti kroner ikke er mye, gidder vi ikke sitte inne og blogge, twitre og facebook’e når vi kan gjøre morsommere ting.

Puddertårnet.

I forgårs ble bloggens første konkurranse avholdt. Jeg ser nå at jeg kan gjøre det annerledes neste gang. Kommentarene trenger f.eks. ikke offentliggjøres før etter konkurransen. Og ja, jeg vet at bildet het «Riga», men når en ikke har mer enn 100 lesere om dagen kan en ikke gjøre det altfor vanskelig heller.

Jeg lovte vinneren en plate sjokolade, og det løftet skal jeg holde! Blant to godkjente svar var det Iselin som stakk av med seieren. Gratulerer! Send meg adressen din, så skal du få latvisk sjokolade i posten. :)

Bevis: slik foregikk trekningen.

Vi høres når jeg kommer hjem!

Dette innlegget ble publisert i Jul og høytid, Konkurranser, Reise, Shopping og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Riktig svar: Riga

  1. Tilbaketråkk: Reis til Riga. Nå! | Radiojente

  2. Silje sier:

    «Vil du ha meg eller ikke.»

Legg igjen en kommentar

