Nyttårsaften

Har det gått et helt år allerede? Det får’n si. 2010 var bra, men 2011 skal bli bedre! Sunnere, slankere, flottere og klokere på 1-2-3! Dette er mitt år! Jeg har det på følelsen! …og alle de klisjeene der. Det er nyttårsaften igjen.

I fjor var det jeg som sto for nyttårsmiddagen med gjester, kalkun og tilbehør. Etter middagen var jeg DJ på et utested, før vi vendte nesen mot det tradisjonelle nachspielet hos en kamerat. I år gjør vi det enkelt og spiser hos familien. Så drar vi rett på fest. Jeg er ferdig med all denne planleggingen og alt styret omkring «Hvor skal vi være!?» og «Vi kan ikke si ja til den festen i tilfelle noe bedre dukker opp!» Stress ned.

Her er noen bilder fra fjorårets middag:

Halvfrossen kalkun.

Kalkunen er ingen vakker fugl. Her ligger den i vasken for tining. To døgn i romtemperatur var tydeligvis ikke nok, så vi måtte legge den i vannbad et par timer før stekingen. Merk: det tar lang tid å tine en stor og frossen kalkun! Sett av god tid til både tining og tilberedning.

Husmor graver etter gull.

Riktig hårfrisyre og forkle er viktig når man slåss med kalkunen. Hår i maten er en uting.

Hallo, er det noen hjemme?

Jeg skal ikke si hva dette minner meg om. Men om du er av Internetthumortypen vet du helt sikkert hva jeg snakker om. Særlig hvis du oppdaget goatse.cx for noen år siden. Gjør et lite søk på Google, du. PS: ikke for sarte sjeler! Sånn. Nå er du advart.

Smør, løk og vann.

Kalkunen er gnidd inn med krydder, hvitløk og smør. I tillegg bader både smør og løk i vann rundt kalkunen. Ikke vær redd for å kjøre på med feite ingredienser.

Gulrotkutting er grimt.

Anne, hun fra Røros, hjalp til med forberedelsene. Tilbehøret er vel så viktig som kalkunen. Gulrøtter, poteter, waldorfsalat, epler, svisker, saus, erter… «Ja, kun fantasien setter grenser, dere!»

Mmm.

Ferdig kalkun! Ser den ikke god ut? Steketermometeret skal holde 70 grader når det står i den tykkeste delen av kalkunen om jeg ikke husker feil.

Dekket bord.

Vi var syv personer til bords, og middagen ble svært vellykket. Jeg er likevel glad for at jeg ikke har noe spesielt å gjøre i år. I kveld skal jeg bare være gjest og kose meg. Forhåpentligvis.

Hvordan feirer du nyttår?

Godt nyttår, forresten!

Dette innlegget ble publisert i Jul og høytid, Mat, Uteliv og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Nyttårsaften

  1. Siden fylla er det viktigste for folk her i byen så blir jeg hjemme. Skulle gjerne invitert til en bedre middag eller dratt ut og spist eller noe, og sånn markert et nytt år med noe man husker, men grøftefylla er visst viktigst… Jeg har ikke «feiret» på mange år. Idag er planen å sitte hjem, muligens noe alkohol.

    Artige bilder hehe!! Jeg henviser folk til Wikipedia jeg. Finner ei informativ side om goatse der. Ingen bilder altså. Venninne utbrøt «ok, dette må jeg se.»

    • Radiojente sier:

      Jeg kunne gjerne feiret en nyttårsaften uten alkohol. Kjenner mange som gjør det også. Sikker på at du ikke hadde fått med noen på grøftefyllfri middag om du hadde spurt?

      Nyttårsaften _er_ jo oppskrytt. Det er egentlig bare en vanlig dag der man kan velge om man pynter seg eller ikke. Jeg har i hvert fall sluttet å ha alle disse fantastiske forventningene. Det blir som det blir.

      Jeg savner nesten goatse.cx. xD

      • Er stort sett venner av han jeg kjenner her jeg bor nå. Og de er grøftefyll-folk. Så da må jeg i så fall invitere venner fra andre steder av landet til meg, og det må jo planlegges litt mer, og de hadde nok klart seg med «drikke til maten», om de i det hele tatt ville hatt det. En av dem er i så fall avholds uansett.

        Jeg vil feire nytt år enn jul, helt ærlig. Så en dag blir det stor fest her :) Middag og gode venner, og minst mulig idiotisk oppførsel.

  2. Åse sier:

    Kalkun-goatseeeeee :D

  3. Tilbaketråkk: Spørsmålsrunde 1: første del | Radiojente

Legg igjen en kommentar

