Vårres jul 2

I år er det 30 år siden Vårres Jul ble utgitt første gang. Det var plateguru Gunnar Hordvik som spurte om Hans Rotmo ikke kunne lage ei annerledes juleplate. I løpet av 14 dager skrev Rotmo 14 låter. Noen måneder senere ble sangene spilt inn i Nidaros Studio, og «Vårres jul», eller ateistenes jul, var et faktum.

Albumet provoserte i mange kristne kretser. De troende ble sjokkert over å høre noen hevde at jula var eldre enn Jesus. Rotmo på sin side forstod det som at at jul og kristmesse er to feiringer som foregår samtidig. Tradisjoner rundt solsnu (jul) og Jesu fødselsdag (kristmesse) er blitt blandet sammen gjennom århundrer, og i dag feirer vi en salig blanding av begge deler.

Vårres jul 2 og Vårres jul 1 (i to utgaver).

Platesalget gikk dårlig, og det endte med at plateselskapet Arctic Records gikk konkurs. Etter dette arrangerte derimot Hans Rotmo og Henning Sommero årlige konserter under Førjulsspell på Stjørdal. En del av melodiene fra «Vårres jul» ble oftere og oftere spilt på radio, og flere kor tok til seg tittelsporet. Snart ble «Vårres jul» tatt inn i varmen som en kjent og kjær julesang. Rotmo gikk fra å være ateistisk provokatør til ateistisk allemannseie.

I 1990 foreslo Hordvik en reutgivelse av «Vårres jul». To sanger som kunne oppleves som unødig kristenhets ble tatt ut, og fire nye ble spilt inn. Denne gangen gikk alt mye bedre, og plata har sannsynligvis nådd 150 000 solgte eksemplarer i dag.

Rotmo begynte å skrive teater, og i 1992 kom første utgave at teaterstykket ”Vårres Jul – juletradisjoner gjennom 1000 år”. I 1995 og 1997 ble stykket satt opp på Trøndelag Teater, og siden har det vært utallige oppsettinger over hele landet, nesten årlig.

Hans Rotmo.

Nå, 30 år etter første utgave, har Rotmo kommet med ei ny plate: «Vårres jul 2». Albumet har blitt godt mottatt, og juleturneen er for lengst utsolgt. Bandet Rotmo har med seg på «Vårres jul 2» er det samme som spilte på originalalbumet: Henning Sommerro (orgel og trekkspill), Gunnar Andreas Berg (gitar og dobro), Kai Biermann (trommer) og Bjarne Bårdstu (bass).

Onsdag 15. desember spilte Rotmo & co i Olavshallen. Og de skuffet ikke. «Vårres jul 2» fortsetter å  pirke borti kristendommens og handelsstandens grep om høytiden. Vi fikk presentert både nytt og gammelt materiale, blant annet «Helvete», «Grisslaktinga», «Vårres jul», «Jul i bakgården» og «Daling og Guling» fra ener’n, og «Giddalaus jul», «Ølbrygginga», «Rocka jul» og «Julgavan uti bila» fra den nye plata.

Det hele startet med at Henning Sommerro kom alene inn på scenen, satte seg bak trøorgelet og begynte å synge om nissen. Så travet Rotmo og resten av bandet inn til vill applaus.

F.v.: Hans Rotmo, Kai Biermann, Henning Sommerro, Bjarne Bårdstu og Gunnar Andreas Berg. Lånt fra nrk.no.

Rotmo spøkte med himmel, helvete, fest, fyll og julefeiring, og fortalte villig vekk om låtenes (og julens) bakgrunn og historie. Det så ut som bandet stortrivdes med å spille sammen igjen, og ablegøyene fra Sommero var i særklasse. Grisegrynt, plutselige skrik, flerstemt sang, knallgode musikere, Rolling Stones-humor, dansetrinn og tjofaderuttan skapte stemning i salen, og publikum lo så de gråt.

«Vårres jul 2» er full av varme og humor, men konserten ga også rom for ettertanke. Rotmo vet å skrive tekster med mening, og understreker at jula ikke føles like velkommen for alle. Jeg gikk ut fra salen med en varm klump i magen, og kjente julestemninga og vemodet strømme på. Hans Rotmo & co leverer fortsatt, og jeg håper det blir flere konserter til neste år.

Skal du se «Vårres jul 2»? Har du kjøpt plata?

Dette innlegget ble publisert i Jul og høytid, Musikk og konserter og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

9 svar til Vårres jul 2

  1. Veronica/Gale Matverden sier:

    Åh herlig!! Dette har jeg aldri hørt om før – for en ateist :P…

    Skal jo ikke mye til å lage opprør i kristne miljøer da, så jeg kan se for meg det galehuset for 30 år siden ja. Morsomt å lese om!! Dette må jeg få tak i..

    • Radiojente sier:

      Godt at jeg kan opplyse om noe fornuftig. ;) Alle burde kjenne til Hans Rotmo, Vømmøl Spellemannslag og Ola Uteligger.

      • Ja jeg fikk litt sjokk. Han jeg bor med spurte hva jeg lo av nå – nei sikkert ikke noe du vet hva er sa jeg. Da jeg sa Hans Rotmo så klart han visste hvem det var, han er jo i Vømmøl!! Og mener både sambo og far hans har pcene fulle av Vømmøl. Man lærer noe nytt hver dag!

        Jeg fant begge albumene – vil ikke si hvor ;) – men da får jeg ihvertfall hørt. Burde jo kjøpe dem om de er bra!! Helt klart!

        • Radiojente sier:

          De _er_ bra! Kjøp, kjøp, kjøp! Men jeg mener at man har lov til å prøvesmake før en kjøper. Det er jo ingen vits i å bruke penger på album man kommer til å hate.

          • Nei ikke sant :) Jeg er flink å kjøpe filmer om jeg finner de jeg liker. Og han kjøper mye spill, tester enda flere gratis, men de han liker kjøper han. Det er bare tull at nedlasting fører til tap, det er jeg sikker på!! Aldri kjøpt så mye film som etter jeg fikk internett :P..

            • Radiojente sier:

              Akkurat det samme gjelder meg og musikk. Jeg har kjøpt utrolig mange skiver de siste årene, og det er Internett sin feil. Men folk flest bryr seg ikke om platecovere og den slags. De vil bare ha den ene hitlåta de hørte på radio. «Like greit å laste den ned. CD’er tar jo så stor plass.» Så platesalget har nok gått ned, ja. Det blir færre og færre albumnerder der ute. Jeg på min side synes hyllerad på hyllerad med LP’er og CD’er ser vakkert ut.

              • Det er litt sant. Musikk er jo veldig lett tilgjengelig da. Hvem gidder plater mer? Men jeg skjønner hva du mener – jeg vil ikke ha sånn e-bok-lese-greie for jeg vil ha bokhylla full av vakre bøker.

                Men på en annen side så har jo LPer fått et oppsving. Kjenner faktisk to sære mannfolk som eier LP-spillere og BRUKER DEM som er i midten av 20årene.

                Jeg eier 3 cder? Ihvertfall etter jeg flytta hjemmefra så er det kun 3 cder her som er mine. Gatas Parlament, Lady Gaga og Uncle Deadly. De står i hylla som et slags ironisk bidrag antar jeg!

                • Radiojente sier:

                  Ja, jeg har masse bøker, CD’er og LP’er. LP-spilleren snurrer og går nesten hver dag her i huset. Vi går amok på platemesser og nettsalg. Samboeren min og jeg har sikkert 800-1000 plater til sammen. Jeg har også lyst på masse bøker, men vi må nok vente med det til vi får en større bolig. :P

                  • Det er kult da! Men ja æsj – jeg og vil ha hus.

                    Jeg har tre bøker som ligger strødd på datarommet pga jeg vet det ikke er hylleplass – og det er ihvertfall ei i gavehaugen i stua + jeg venter bøker i gave som ikke er kommet i posten enda – aner ikke hvor store de er. HVOR skal disse bøkene bo hen!!

                    Er jo ikke større ting enn Viestads 500siders bok om naturlig mat og Dan Browns Tapte Symbol…. oppgitt.

Legg igjen en kommentar

