Til Tampere, Finland

Om få timer sitter jeg på flyet til Finland. Vi mellomlander i København, før turen går videre til Helsinki. Deretter venter et par timer med buss, og så er vi i Tampere.

Tammerkoski (Tammerfossen) om vinteren.

Tampere er den største innlandsbyen i Norden, og har over 211 000 innbyggere. Det er Finlands tredje største by. Tampere ligger mellom innsjøene Näsijärvi og Pyhäjärvi. Det er 18 meters høydeforskjell mellom de to innsjøene, og fossen mellom dem, Tammerkoski, har vært en viktig kraftkilde gjennom historien. Tampere blir kalt «Finlands Manchester», eller «Manse», på grunn av sin fortid som industrihovedstad.

Hovedtorget i Tampere.

Det tar 1,5 time med tog, og 2 timer med bil til Helsinki, Finlands hovedstad. Visste du forresten at Tampere har vært Trondheims vennskapsby siden 1946?

Utsiktstårnet Näsinneula (168 m) er omkranset av dyrehagen og fornøyelsesparken Särkänniemi.

Fornøyelsesparken Särkänniemi er dessverre ikke åpen om vinteren, men om sommeren er det mye moro å finne der. Särkänniemi inneholder også dyrepark, planetarium, delfinarium, kunsmuseum og akvarium.

Julegate i Tampere.

Som shoppingby er ikke Tampere så verst. Jeg gleder meg til å se julegatene og julemarkedet!

Den ortodokse kirken i Tampere.

Jeg skal prøve å få blogget litt mens vi er der borte, men jeg kan ikke love noe. Det er godt å være uten Internett i blant også. Vi «snakkes»!

Jeg stortrives i barnas dyrehage i Särkänniemi.

Har du vært i Finland?

Dette innlegget ble publisert i Reise og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Til Tampere, Finland

  1. Eva sier:

    Wihi! Kos deg i Finland, med juleshopping og julestemning og familiekos! (Og siden du spør: Ja, jeg har vært i Finland. Sommerferie for tusen år siden. Jeg husker ikke så mye av det, annet enn en jazzfestival og masse mygg.)

  2. Tilbaketråkk: 30 interessante fakta om meg | Radiojente

Legg igjen en kommentar

