Radiojente tipser: pakkeliste for storbyferie

Er du typen som febrilsk kaster sminke, strømper og bukser oppi kofferten idet drosjen står utenfor døren? Eller er du en av dem som pakker klær for flere måneder når du egentlig bare skal bort i et par dager? Glemmer du alltid tannbørsten, passet eller ekstra truser? Da kan det hende du finner inspirasjon her.

Jeg er et listemenneske. Når jeg er på reisefot planlegger jeg gjerne hva jeg skal ha med flere uker i forveien. Her er mitt forslag til en «perfekt» pakkeliste:

Radiojentes pakkeliste – storbyferie

  • Billetter og reisereferanser
  • Mobiltelefon og mobillader
  • Pass
  • Kamera. Og eventuelt ekstra minnekort.
  • Lommebok
  • Medisiner. Mange bruker ulike medisiner daglig. Sørg for å ha med innpakningen og resept for sikkerhets skyld! Det ville vært dumt å miste inhalatoren eller marevanen i sikkerhetskontrollen.
  • Tannbørste og tannkrem
  • Sjampo og balsam. Hotellsjampo er sjelden gunstig for håret.
  • Hårspray og andre hårprodukter du eventuelt måtte bruke daglig
  • Sminke og sminkefjerner. Men ikke ta med hele sminkekolleksjonen din. Det holder med én grunnlook.
  • Deodorant og parfyme
  • Undertøy og sokker. Like mange skift som det er dager + 1
  • To par sko du vet er gode å gå i. På ferie blir det ofte mye spasering, og da er det viktig at både penskoene og fritidsskoene ikke gnager.
  • Romslig håndveske.
  • Ikke pakk ned noen klær som ikke passer med minst to andre plagg! Det skal ikke være nødvendig å ha med sju bukser, sju gensere og sju kjoler selv om du skal bort i sju dager.
  • Dress deg opp eller ned med tilbehør som smykker og belter
  • De største plaggene kan du ta på deg under reisen, så slipper du at de tar plass i kofferten
  • Velg mørke plagg. Hvis du skulle være så uheldig å søle på det, vises det mye bedre på en lys skjorte enn på en mørk.
  • Sjekk værmeldingen for reisemålet. Er det meldt 20- kan det lønne seg å ta med lue, votter, skjerf og boblejakke. Er det derimot 20+ må du tenke «sommerbekledning».
  • Sørg for å ha litt plass til overs. Du skal sikkert handle med deg noe hjem også
  • Bruk badevekten til å veie kofferten. De færreste flyselskapene tar imot bagasje som veier mer enn 20-30 kg uten at du må betale gebyr. Håndbagasjen kan ikke veie mer enn 8 kg.

Festivalbagasje er en historie i seg selv. Må ikke forveksles med storbyferie.

For den avanserte:

  • Vann plantene dine før du drar. Få gjerne naboen din til å passe dem mens du er borte.
  • Få naboen til å ta inn posten din. Ellers kan postkassen fort bli full. Full postkasse betyr gjerne «hei, jeg er bortreist!» og det er fritt fram for kjeltringene.
  • Kjæledyret ditt kan ikke være alene hjemme. Finn noen som kan ta vare på det mens du er borte!
  • Reiseforsikring. Kjekt å ha om noe skulle skje med deg eller bagasjen din.

Pakking til hyttetur om vinteren er også en annen historie.

Jeg viser fram kofferten min litt senere. Da skal dere få se mesterpakker i aksjon!

Hvordan pakker du? Fornuftig eller uten mål og mening?

Dette innlegget ble publisert i Radiojente tipser, Reise og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Radiojente tipser: pakkeliste for storbyferie

  1. Leena sier:

    …og adressebok for å sende kort?…
    Veldig bra liste – bedømt av en erfaren turist.

  2. Veronica/Gale Matverden sier:

    Skulle ikke så langt, bare 50 mil og besøke far min. Men her er altså hva jeg pakka:

    http://twitpic.com/38wc10

  3. Vel – jeg har ikke bærbar pc jeg da. Det som var greia var at jeg skulle for første gang faktisk få bruke pc hos ham, pga jeg skulle hjelpe ham med å kjøpe en. Og da tenkte jeg at da trenger man litt USB-er og sånn når man først har pc og internett ;)

  4. Tilbaketråkk: Gjett hvor vi skal! | Radiojente

  5. Hehe, bra det ikke bare er jeg som lager lister før jeg drar på tur! :-) Likte godt tipset med å bruke badevekten til å veie kofferten med, smart!

Legg igjen en kommentar

