Finsk design

Nå er det ikke lenge til jeg skal til Finland. Jeg skal først og fremst bruke tiden på å besøke familie og venner, men jeg skal også prøve å få plass til litt shopping. På ønskelisten min står en del finske designvarer. Designerserviser, -vaser, -klær og -smykker er derimot ofte uoverkommelig dyre, så jeg har tenkt å holde øynene åpne og lete etter gode tilbud. Det kan jo hende jeg har flaks (ja, selvfølgelig finnes det ting som er billigere og minst like praktiske, men det hadde jo vært trivelig å bytte ut noen av IKEA-telysholderne med et par fine fra Iittala for eksempel).

Finland er viden kjent for vakker, trendsettende og funksjonell design. Finske designere befinner seg alltid «i tiden», og Helsinki er et ypperlig sted å begynne hvis du vil se hva de har å by på. Du kan sjekke ut hva den finske hovedstaden har å by på i Helsinkis designdistrikt.

Jeg tenkte å vise dere hva som finnes av det i huset mitt allerede:

Aalto-vase og mariskål fra Iittala.

Bildet over viser en Aalto-vase til venstre. Vasen ble utformet av Alvar Aalto til verdensutstillingen i Paris i 1937, og siden har vasen vært en internasjonal sensasjon. Aalto-produktene produseres i dag av Iittala. Til høyre vises en Mariskål. Mariskålen har vært i produksjon siden 1960-tallet. Men det var først da Marimekkos grunnlegger, Armi Ratia, brukte dem på sine berømte hagefester i Bokärs, at de ble populære gaver og samleobjekter. Skålen finnes i to størrelser og mange forskjellige farger.

Iittala har et utall designere knyttet til seg, og legger vekt på tidløse, vakre og holdbare ting til hverdagsbruk. Iittala produserer mange av Finlands mest populære designvarer i dag, blant annet Mariskålen, Taika-serviset og Kivi telysholdere som vises lengre ned i innlegget.

Skål, kopp og fat fra Taika-serviset.

Taika-serviset ble designet og utformet av Klaus Haapaniemi og Heikki Orvola i 2007. Taika betyr «magi» på finsk, og illustrasjonene skal inspirere din egen fantasi og historiefortelling. Taika finnes i hvitt, svart, rødt og blått. Jeg har flere deler i blått.

Kivi telysholdere.

Kivi telysholdere ble designet av Heikki Orvola i 1988. Fargen og tykkelsen på glasset skal visstnok øke lysets glød. Designet er minimalistisk, og det er mange farger å velge blant. Jeg har gjennomsiktige, men ønsker meg koboltblå, grå, røde, lilla og brune. Så vakkert, så enkelt.

Penneholder fra Aarikka. Salt- og pepperbøssene fra ?.

Jeg husker ikke hvor salt- og pepperbøssene kommer fra, men penneholdereplet er fra Aarikka. Aarikka er en finsk familiebedrift som ble startet opp i 1954. Både smykkene, dekorasjonene og bordsettingene er laget for hånd av finske materialer.

Kattesmykke fra Aarikka.

Dette kattesmykket har jeg hatt lenge, men jeg bruker det sjelden. Jeg synes likevel det er et søtt kjede.

Nøkkelringvær fra Aarikka.

Nøkkelringværen har jeg hatt i mange år. Jeg ga en svart og en rød nøkkelring til bestekameraten min på ungdomsskolen, og jeg tror han også bruker dem fortsatt. Godt vennskap og skjønne nøkkelringer.

Kjøkkenhåndklær fra Finlayson med selveste Hufsa og Stinki.

Disse kjøkkenhåndklærne er fra Finlayson, og dem er jeg svært fornøyd med. Finlayson har levert kvalitetstekstiler siden 1820. Selskapet har et tett samarbeid med det finske astma- og allergiforbundet, og garanterer at produktene deres passer allergikere. Jeg har herlige sengetrekk fra Finlayson også, men å ta bilde av utvasket sengetøy holder jeg meg for god for.

Kjole fra Nanso.

Det finnes mange finske klesdesignere, og Nanso er en av dem. Denne kjolen er fra Nanso, men jeg bruker den sjelden fordi den er litt stor. Den er også litt for «skrikende» etter min smak, men jeg liker den av en eller annen grunn likevel.

Marimekko-kalender for 2010.

Marimekko ble etablert i 1951, og designer og produserer klær, interiør- og dekorasjonstekstiler, vesker og annet tilbehør. Marimekko har butikker over hele verden. Du finner til og med i Kjøpmannsgata i Trondheim. Jeg har en kalender, gryteklut, grytevott og et uvisst antall sokker fra Marimekko.

Marimekko gryteklut og -vott.

Det var det jeg fant i huset for denne gang, og det er bare et lite utvalg av det finske designere har å by på. Du skal ikke se bort fra at jeg kommer hjem med noe nytt og spennende allerede i neste uke.

Hva synes du om finsk design?

Dette innlegget ble publisert i Design, Shopping og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Finsk design

  1. Tilbaketråkk: Årets julegaver | Radiojente

Legg igjen en kommentar

