En arbeidsledigs bekjennelser

I dag er jeg tom. Jeg har mange kladder som ligger og venter på å bli publisert, men det frister ikke å sende ut noen av dem i dag. De får vente til senere.

I dag er det tre uker siden jeg leverte masteroppgaven min. Jeg har ikke fått tilkallingsvakter på jobben på nesten like lenge, og har derfor «gått hjemme» en stund. Stua er ferdig oppusset, fryseren er full av hjemmelaget mat og bakst og leiligheten er skinnende ren. Hva skal jeg gjøre nå? Og hva gjør de som har vært arbeidsledige i tre måneder? Tre år? Jeg er ikke vant til å ha lite å gjøre.

Tidligere i dag tok jeg kontakt med NAV. Nå vet jeg endelig hvem saksbehandleren min er. Jeg skal møte ham om et par uker og ta en prat. Hvilke muligheter har jeg? Ligger det noen uutlyste jobber og venter på meg? Kan jeg ta jobbsøkerkurs? Kan jeg ta noen andre kurs? Hvor mye dagpenger har jeg krav på?

Jeg har satt opp et nødbudsjett og regnet ut hvor lenge jeg kan klare meg på oppsparte midler om jeg må. Tenk om jeg ikke skulle få den økonomiske støtten jeg trenger? Hva da? Boliglån koster. Derfor har jeg undersøkt hvordan man søker bostøtte. Bare sånn i tilfelle. Det er jo ikke sikkert vi trenger det, men det er greit å vite hvilke muligheter en har hvis det blir krise.

Nå skal jeg rydde vekk malekoster, tapetlim, maskeringsteip og sølete aviser. Så skal jeg støvsuge, skifte til juleduker, lage julegaver og montere to vegglamper. Det er bare å holde seg i aktivitet. Tiden som jobbsøker skal ikke føles som en ferie. En må være forberedt på at snart, snart napper det. Og da er det på’n igjen med nye innleveringsfrister, utfordringer, forventningspress, vekkerklokke og kolleger. Jeg elsker det.

«Norge trenger folk med høyere utdanning,» har jeg hørt noen si. Så fint. Jeg har en mastergrad og venter på telefon fra deg.

Forresten, hva har dere lyst til å lese om? Er det noe dere ha mer eller mindre av? Eller er det noe som mangler? Kjør på i kommentarfeltet.

Dette innlegget ble publisert i Inspirasjon, Jobb og studier og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til En arbeidsledigs bekjennelser

  1. Tilbaketråkk: En arbeidsledigs bekjennelser | Aktiv jobbsøker

Legg igjen en kommentar

