TVNorge voldtar Marve Fleksnes

NRK har gjort det. Som om ikke Melodi Grand Prix var flaut nok fra før. TV2 har gjort det. Hvorfor kunne ikke Olsenbanden få hvile i fred? Og nå er det altså TVNorge som maltrakterer stakkars Marve Fleksnes.

Hvorfor må fjernsynskanalene på død og liv lage juniorversjoner av gamle publikumssuksesser? Kan vi ikke bare få huske film- og serieklassikerne som de var? Jeg vil mye heller se gamle episoder om og om igjen i stedet for idiotisk oppgulp der fortjeneste er eneste mål.

Fleksnes Fataliteter er en norsk komiserie som gikk på NRK fra 1972 til 2002. Hovedrollen som den selvgode og stakkarslige ungkaren Marve Fleksnes ble spilt av Rolv Wesenlund, «Modern» av Aud Schønemann og «Fadern» av Finn Mehlum. Serien om Fleksnes ble bygget på den britiske serien Hancock’s Half Hour. Den ble skrevet om til norsk og regissert av den svenske instruktøren Bo Hermannson, og fikk musikk av komponisten og arrangøren Egil Monn-Iversen. Fleksnes fataliteter skulle opprinnelig bare ha et fåtall episoder, men programmet ble svært populært og derfor utvidet med stadig nye episoder.

Den unge Fleksnes-serien er ny av året og går nå som julekalender hos TVNorge. Jeg hadde egentlig tenkt å slakte serien uten å se en eneste episode, men fant ut at jeg måtte gi den en sjanse. Og jeg innrømmer at serien ser ut til å ha noen kvaliteter. Tidsbildet er mye bedre gjennomført enn i Olsenbanden Jr. (som feiler totalt), og Reidar Fredrik Frydenlund i rollen som den unge Marve gjør faktisk en god jobb! Han har fanget mye av Marves mimikk, fakter og stotrende talemåte, og er fascinerende å følge med på.

Men: DET ER IKKE MORSOMT!

F.v.: Ulrikke Døvigen som Modern, Rolv Wesenlund - Marve the one and only og Reidar Fredrik Frydenlund som den yngre versjonen.

Handlingen er tam og intetsigende, latteren sitter fast et sted nede mellom tarmene og Ulrikke Døvigens tolkning av «Modern» når ikke opp til Aud Schønemanns knær en gang. Og Aud Schønemann var lav. Heldigvis uttalte Døvigen følgende til Aftenposten, 16.11.2010:

Jeg er full av respekt for Aud Schønemann, en fantastisk god skuespiller og et fint menneske. Hun skal derfor få være Modern for seg selv. Jeg håper derfor at folk ikke sammenligner meg med henne, sier hun.

Bra. Men TVNorges programdirektør Eivind Landsverk har tydeligvis større tanker om serien:

Den unge Fleksnes er en revitalisering av arvesølvet i norsk humor. Fleksnes har satt standarden for dagens tv-underholdning, ikke bare i Norge, men i hele Skandinavia.

Revitalisering? Er han gal? Da er norsk og skandinavisk humor virkelig i krise. Jeg håper dette blir den siste juniorinnspillingen på lenge. Men kjenner jeg de uinspirerte norske TV-produsentene rett, stopper ikke resirkuleringen her. Hva blir det neste? Skomaker Andersen Jr.? Flåklypa Jr.?

Dersom du skulle finne meg livløs på baderomsgulvet i morgen har jeg tatt en overdose smurfedrops. For å le meg ihjel, det kommer jeg ikke til å gjøre.

PS: ikke prøv å gjennopplive meg. For er det slik «humoren» utvikler seg, vil jeg heller være død.

PS PS: Flere kommentarer fra irriterte seere hos VG.

Dette innlegget ble publisert i Film og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

16 svar til TVNorge voldtar Marve Fleksnes

  1. Espen Skarsbø Olsen sier:

    Bra Helle! Alltid gøy å lese godt skrevne irritasjoner :) Kanskje du kan frilanse litt for filmpolitiet? :p

  2. Enig. Håper dette aldri blir eksportert til nabolandene.

  3. Veronica/Gale Matverden sier:

    Åh jeg elsker deg!!! Jeg har sagt noe sånt selv siden jeg så reklame. Takk ehm… gjerrigheten at man ikke har mer enn NRK1/2/3 om dagen. Hadde sånn gratis rikstv-pakke en måned nettopp, sånn jeg visste det skulle gå. Ville heller levd uvitendende om det.

    Olsenbanden jr er et makkverk uten like – flekses jr er sikkert like ille. Er det mer som er ødelagt? ikke si det. Vazelina jr? Jeg venter. Ikke i spenning…

    Flekses i originalform er et mesterverk – samme kan det være om det er svart-hvitt og gammelt. Usj!

    • Radiojente sier:

      Jeg har sett noen episoder av Fleksnes Jr. etter dette, og det er ikke like ille som Olsenbanden Jr. Den unge skuespilleren er veldig flink, men historien er uinteressant og humoren fraværende. Og tro meg, en trenger egentlig ikke mer enn NRK-trioen. Jeg har kabel-TV gjennom husleien, og en ender bare opp med å stirre på tull fra TV3 og Discovery i stedet for å gjøre noe fornuftig. Huff.

      • Ey – Discovery er fornuftig. Jeg er vokst opp med Discovery Channel og det holdt meg i grunn mentalt frisk tror jeg. Hadde gått fra forstanden om jeg hadde vokst opp i en hjem uten kabel. Når man er nerd fra man er 3 år så trenger man stimuli! (eller heter det stimulus? hmm)

        Vi prøvde å sjekke ut rikspakken når vi først hadde den gratis – men det var enten ting vi har sett for et halvt år siden («oh ny episode mythbusters sa de… åh den?») eller reklame, reklame, reklame, reklame, reality, reklame, reklame, reklame, nyheter som gjør meg forbanna, reality, reklame. Så vi savner ikke rikspakka nei!!

        • Radiojente sier:

          På Discovery er det programmer om 2. verdenskrig hver gang jeg ser på, så jeg begynner å bli mettet på akkurat dét temaet. Kanskje det bare er meg som har uflaks.

          PS: Jeg «stimuli» (stimuliene) er flertall, mens «stimulus» er entall.

          • Sånn det var ja! Jeg trengte stimuli av alle former.

            Hver gang jeg setter på National Geographic er det maur smørt utover skjermen i full HD-kvalitet eller flykrasj i vakre farger… Maur hater jeg, fly går greit jeg vet jo at det ikke krasjer hver gang man flyr. Men jeg TRENGER ikke å se det.

            Jeg aner ikke hva som går på Discovery i dag egentlig – mulig det er mye repriser og kjedelige ting. Den gang slukte jeg alt av dyr og historie og vitenskap ihvertfall.

            Og morsomt du likte bloggen min! Du får nyte arkivet og ikke nøl med å kommentere!

  4. Tilbaketråkk: 5000 besøkende | Radiojente

  5. Tilbaketråkk: Rare søk og spørsmålsrunder | Radiojente

  6. KineCathrine sier:

    Den unge fleksnes, er den beste norske serien noen sinne! Selvfølgelig, jeg liker fleksnes, det er kjempe morsomt, men hvor mange barn på 10-12 års alderen ser på det? med mindre foreldrene er fan, vil jeg si omtrent ingen. Når de lager en «junior» versjon, vil barn bli mer interresert, og kanskje også se mer på den voksne serien. Det er ihvertfall slik jeg hadde det, og jeg vet om flere som er enige med meg! :)

Legg igjen en kommentar

