Nostalgi: fotgjengerfeltet

Jeg kan ikke tro at Vegvesenet mener det er farligere å krysse gaten i et fotgjengerfelt enn hvor som helst ellers. De har nå satt i gang arbeidet med å fjerne fotgjengerfelt over hele landet. Fotgjengeroverganger skaper visstnok falsk trygghet. Men hva med barn, blinde, svaksynte og eldre?

I følge en undersøkelse fra Synovate synes 79 % av befolkningen at fjerningen er uheldig, og 97,6 % mener fotgjengerfeltene er svært viktige for barn. Blant disse 97,6 prosentene må det da være noen bilister? Blir man ikke mer oppmerksom når man ser et skilt? Som fersk bilist blir i hvert fall jeg det.

Her er en fin opplysningsvideo om «sebrastripene» med Leif Juster, Aud Schønemann og Arve Opsahl, spilt inn rundt 1978 (om noen har flere opplysninger om denne, så kom med det). Herlig nostalgi og naivitet. Jeg beundrer virkelig disse skuespillerne.

Fotgjengerfeltet er innarbeidet hos både fotgjengere og bilister. Det vil ta lang tid før folk får med seg «de nye reglene». Jeg skjønner at Vegvesenet tror bilistene vil kjøre mer forsiktig som følge av dette, men jeg tviler på at det blir resultatet. Folk er enkle. Jo flere regler, jo lettere er det å følge i hvert fall noen av dem. Ingen synlige regler? Drit i det og kjør på!

Gjennomsnittsbilisten er allerede en dyktig og varsom sjåfør. Råkjørerne blir en ikke kvitt ved å fjerne et par gangfelt.

Hva synes du om fjerning av fotgjengeroverganger?

Dette innlegget ble publisert i Nostalgi, Nyhetsbildet og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Nostalgi: fotgjengerfeltet

  1. siljeste sier:

    Jeg blir rystet! Det hjelper ingenting å fjerne fotgjengerfeltene. Folk som ikke er smarte nok til å se seg til hver side før de går over gata, blir ikke klokere og sjeldnere påkjørt dersom fotgjengerfeltene blir fjernet. Det er jo bare tull!

    Jeg føler at jeg som fotgjenger nyter godt av at bilene faktisk egentlig er nødt til å stoppe på fotgjengerfelt. Hvordan skal jeg ellers komme meg over veien når det er rushtid? Bilene vil stoppe oftere på plasser de «må» (de risikerer jo faktisk bot hvis de ikke stopper for fotgjengere på feltet), enn de vil av ren velvilje. Du vet jo selv hvordan det er i Finland, f.eks.! Der stopper de ikke uten at de får rødt lys, så DER er kanskje fotgjengerfeltene overflødige. Men HER gjør faktisk fotgjengerfeltene en forskjell.

    Jeg tror fotgjengerfeltene jevnt over gjør både bilistene og fotgjengerne mer oppmerksomme (de plassene det er markert, i det minste), så det har ingen hensikt å fjerne dem.

  2. Veronica/Gale Matverden sier:

    Jeg ble så hissig når jeg hørte om det!!! Håper de som går rundt og fjerner stripene får unga sine overkjørt og handicappa for livet – ja helt sant!! La konsekvensene gå utover de som fant dette på. Argh fres brøl.

    Jeg har ikke lappen og jeg går hele tida. Blir overkjørt og drept tre ganger daglig – minst. Og ja – jeg bruker BARE fotgjenger-overganger. Jeg går faktisk omvei et sted – geniene har nemlig satt lyskryss, OG overgang sammen, så her kommer det biler fra alle retninger og jeg har grønn man når de som skal ut fra parkeringen har grønt.

    Mye bråbrems og fortvilte sjeler på begge sider av rattet – vi ser jo at vi har grønt begge to.
    Nekter å gå over der mer. Går heller opp bakken til et reint fotgjengerfelt og går over der – ingen biler fra alle retninger samtidig – JEG har grønt, jeg er trygg. 300 meter å gå til dreper meg ikke… bokstavelig talt.

    Og den filmen – sååå herlig!! Ler meg skakk. Begynner å skjønne hva mormor mener med at min avdøde morfar ikke taklet Juster – han lo seg krokete bare av synet. Mannen er jo så rar alene!! Og så kjære Moder’n da – nei og nei denne skal jeg sende til mange jeg kommer til å le like mye. Takk for du delte!

Legg igjen en kommentar

