1. søndag i advent

Ja, jeg vet det var i går, men av en eller annen grunn fikk jeg aldri rotet meg opp på loftet for å hente den store kass’n me’ julpynt. Følg med fra 1.45:

Jeg hentet strengt tatt bare den lille kassen, for det er fortsatt en stund til juleduken skal på og juletreet pyntes. Men adventskransen, julestjernen og den syvarmede lysestaken bør etter min mening være synlige fra første søndag i advent.

Advent er opprinnelig en kristen høytid som markerer forberedelsen til juletiden. Første søndag i advent er den første dagen i kirkeåret. Tradisjonen med å markere adventstidens gang ved å tenne lys hver av de fire søndagene er gammel, men det er usikkert når den ble innført. En myte forteller om en tysk dame som ville lage en kalender for sin funksjonshemmede sønn, som gledet seg sånn til jul. Hun fant opp adventstaken, og tente lys for å telle ned til jul. Uansett hva opprinnelsen måtte være er det en hyggelig tradisjon.

Vi pleide alltid å synge Inger Hagerups «Adventslysene» da vi gikk på barneskolen. Jeg husker jeg likte førjulstiden som liten, og jeg prøver fortsatt å finne julestemningen så godt det lar seg gjøre. I ukene framover venter E.C. Dahls julebrus, hjemmebakte pepperkaker, snøromantikk, nelliklukt, grantre og julepynt som er de reneste arvestykkene. Jeg lover å vise dere etter hvert. Apropos arvestykker:

Min gamle menora.

Jeg vet ikke hvor gammel min syvarmede lysestake er, men den er i hvert fall såpass gammel at nye stikkontakter og lyspærer ikke er samarbeidsvillige. Jeg har arvet den fra farmor og synes det er veldig leit om jeg må bytte den ut. Den får stå i vinduet uten lys så lenge. Her er forresten julestjernen vår:

Julestjernen vår.

Jaja, så var vi litt sent ute med advents»feiringen» i år. Men vi kan si det slik at lyset ble tent for Leslie Nielsen (hvil i fred) også.

Har du julestemning?

Dette innlegget ble publisert i Jul og høytid, Oppussing og interiør og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

9 svar til 1. søndag i advent

  1. Eva sier:

    Det er viktig med riktig julebrus. Da jeg var så uheldig å bo i Oslo kom lillebror på førjulsbesøk med julebrus i kofferten. Den røde, klissete søringbrusen er jo bare eventyrbrus på feil flaske.

    • Radiojente sier:

      For en snill lillebror du har. :) Jeg er helt enig. Julebrusen må og skal være brun (dessuten har eventyrbrus aldri vært noe godt heller). Lurer på om jeg skal kjøre i gang en julebrus test her på bloggen?

      • Eva sier:

        Den eneste sjarmen med eventyrbrus var jo eventyrene. Akkurat som at man ble lurt til å kjøpe de minste sjokoladene fordi det var eventyr inni dem. Jeg har ikke tenkt over før nå at det faktisk var juks og bedrag. Jeg skulle soleklart heller gått for den største sjokoladen og en eventyrbok.

  2. Solveig sier:

    Helle-Pelle! Fortsett sånn, så slipper jeg jo å lese til kristendomseksamen!! :P det er jeg veldig flink til å sluntre unna. Stå på, dette er jo faktisk en nyttig blogg! :D

  3. Tilbaketråkk: 2. søndag i advent | Radiojente

Legg igjen en kommentar

