Ukas artist #1: Johnny Nash

Musikken har spilt en viktig rolle i livet mitt helt siden jeg var liten. Bah, for en klisjé. Men siden jeg har spilt piano i nesten 20 år, vært musikkprodusent på radio, programleder i et metalshow og gjennomført en mastergrad i musikkteknologi, føler jeg at klisjeen er berettiget. Se på meg, liksom. Og i og med at jeg er så voldsomt musikalsk, intelligent og kul tenkte jeg å dele litt med alle de uopplyste menneskene der ute.

Først ut er den amerikanske artisten John Lester Nash, bedre kjent som Johnny Nash. Han var den første ikke-jamaicaneren som spilte inn reggaemusikk i Kingston, Jamaica. Sammen med Danny Sims sto han bak plateselskapet JAD som blant annet ga platekontrakt til The Wailers: Bob Marley, Bunny Wailer og Peter Tosh.

Nash er nok mest kjent for superhiten «I can see clearly now» (1972), men jeg har mer lyst til å høre «Rock me Baby» fra 1985. Det ble hans siste listeplassering før han mer eller mindre trakk seg tilbake som artist. Jeg vet ikke hvorfor nettopp denne sangen festet seg til hjernebarken, men jeg tror det har med barndomsnostalgi å gjøre. Den dukker opp i hodet med jevne mellomrom og jeg kan ikke unngå å bli glad når jeg hører den.

Les mer om Johnny Nash på Wikipedia, som også er kilden til informasjonen i dette innlegget.

Er «ukas artist» en god idé?
Vil dere ha mer informasjon om artisten, eller holder det med noen linjer og en musikkvideo?

Dette innlegget ble publisert i Musikk og konserter, Ukas artist, Video og merket med , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Ukas artist #1: Johnny Nash

  1. 4nx13ty phr34k sier:

    Oj, synes dette er en god ide. Likte valget ditt av sang også (lenge siden jeg har hørt den). Alltid morsomt å se hva andre liker så en fast ukens artist/sang ting er jo spennende (har noe lignende selv). Jeg hører ikke mye på radio så bloggsnoking er som regel hvor jeg finner nyheter og musikk tips. Me like :)

    • Radiojente sier:

      Så bra! :) Ja, jeg liker også musikktipsing, især når det gjelder musikk som ikke blir spilt så ofte. På radioen får man ofte artister man har hørt mange ganger før. Det er altfor få nisjeprogrammer på eteren (innlegg om dette kommer senere).

  2. Hege sier:

    Favoritt låta t a mamma d dær ;) Men I like alot å :P ( grattis me blogg helle ;) )

  3. Alexander sier:

    Ja, denne låta var det lenge siden jeg hadde hørt, så det var hyggelig med et gjenhør. :) Om du er mottagelig for ideer og har planer om å trekke frem en del obskur, evt undervurdert musikk så har vil jeg anbefale Psycho Motel. Jeg vet selvfølgelig ikke om du har vært borti dette høyst undervurderte prog rock bandet, eller om du er interessert, men jeg mener hvertfall de fortjener mer oppmerksomhet enn de noensinne fikk. Skulle du finne ut at du er enig, så har du jo nå muligheten til å slå et slag for dem. ;) Uansett; gratulerer med bloggen. :)

Legg igjen en kommentar

