Slå et slag for godt norsk tilbehør: surkål og ertestuing

2010 ble året da Helle bestemte seg for å kaste posesauser og halvfabrikater på dør, og i stedet begynne å lage mat fra grunnen av. Borte er ferdigkjøttkaker, pulverbearnaise, ferdige krydderblandinger og spaghettisaus på glass. Jeg klarer ikke å kjøpe frosne potetbåter en gang. Jeg bestemte meg også for å holde fast ved tradisjonsrik mat som mange på min alder sjelden slipper til på spisebordet.

Første innlegg i serien «Helle lager mat» er tilbehørskongene ertestuing og surkål. Denne gangen har jeg brukt oppskrifter fra Bjarne Håkon Hanssens kokebok «Mat på norsk for folk flest». Her finner en gode og tradisjonsrike retter som regnes som nasjonal felleseie, men også innslag av spennende retter med utenlandske impulser. Under finner du oppskriftene med mine egne kommentarer og erfaringer.

Ertestuing
4 porsjoner
0,5 kg tørkede grønne erter
60 g meierismør
1 ss salt
1 ts sukker
hvit pepper

Skyll ertene og bløtlegg dem i kaldt vann natten over. Skift vann og kok ertene til de er møre. Underveis bør du skumme av og plukke vekk løse skall. Stuingen blir tyngre å fordøye og mindre delikat dersom du ikke fjerner skallene. Når ertene er møre helles overflødig vann av. Mos dem og tilsett salt, sukker, pepper og smør. Ertestuing passer til lutefisk og de fleste typer kjøttretter. Jeg pleier å fryse ned porsjonspakker. Da er det bare å ta frem stuingen når det passer seg!

Surkål
1,2 kg kål
2 epler i tynne skiver
125 g meierismør
1 toppet ts salt
125 g sukker
1 ts karve
2 dl vann
1 dl 7 % eddik

Legg finsnittet kål og tynne epleskiver (jeg raspet dem i stedet) agvis i en kjele sammen med smør. Fordel krydder og sukker mellom lagene. Hell på vann og kok i ca. 1 time. Smak til med eddik og eventuelt med mer sukker og salt. Egner seg godt til ribbe og kjøttkaker. Jeg synes det ble litt mye med 1 dl eddik, så en kan gjerne spe på gradvis og smake underveis. Surkål kan også gjerne fryses.


Håper dette inspirerte noen av dere til å lage maten slik bestemor eller mamma gjør det. :) Det er godt, jeg lover. Og hva er vel bedre til julematen enn surkål og ertestuing?

Er det flere der ute som sverger til å lage mest mulig fra bunnen av?

Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Slå et slag for godt norsk tilbehør: surkål og ertestuing

  1. Åse sier:

    Hjemmelaget mat ruler. Når man først får dreisen på det og lager mat i store, frysbare, posjoner så er det jo faktisk enklere og raskere å lage enn fra halvfabrikat. They don’t fool me, jeg ser tvers igjennom Toros onde plan om verdens herredømme!

    Men du er uansett sausdronninga <3 og btw, ERS, lol

    • Radiojente sier:

      Haha, du skulle sett den elendige emulsjonssausen jeg prøvde meg på i dag. Den blir ikke lagt ut på bloggen for å si det sånn. :p Får du til sauser basert på eggeplommer? Der må jeg virkelig øve meg.

  2. Tilbaketråkk: Brun saus | Radiojente

  3. Tilbaketråkk: Saftige og smakfulle koteletter | Radiojente

Legg igjen en kommentar

